شفا مگ

اطلاعات دارویی کپسول سفالکسین

کپسول سفالکسین در اشکال 250 و 500 یک داروی آنتی بیوتیک است و موارد مصرف آن برای درمان عفونت های ادراری، عفونت واژن، عفونت دندان، عفونت گلو می باشد.

کپسول سفالکسین

کپسول سفالکسین برای درمان عفونت های باکتریایی مانند عفونت های ادراری، عفونت های پوستی عفونت های سینه و گلو، عفونت گوش و عفونت های دندانی استفاده می شود.سفالکسین فقط برای عفونت های باکتریایی می باشد و عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان نمی کند.

کپسول سفالکسین 250 و کپسول سفالکسین 500 از اشکال دارویی سفالکسین می باشد و فرم سفالکسین بر اساس تجویز پزشک می باشد.

ایا قرص سفالکسین باعث اسهال میشود: اسهال از عوارض خفیف سفالکسین می باشد که ممکن است طی چند روز از بین برود، اما اگر اسهال برطرف نشد می بایست با پزشک خود تماس بگیرید و قبل از تماس با پزشک خود به هیچ وجه از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید به جز زمانی که پزشک برای شما تجویز کند.

سفالکسین فقط برای انواع خاصی از عفونت های باکتریایی موثر است و به همین خاطر پزشک قبل از تجویز برای شناسایی ارگانیسم های ایجاد کننده عفونت آزمایشاتی را درخواست می کند. مقدار مصرف سفالکسین معمولا هر 6 ساعت یا هر 12 ساعت می باشد.

  1. کپسول سفالکسین چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در دوران بارداری
  8. مصرف در شیردهی

کپسول سفالکسین چیست

کپسول سفالکسین یک داروی آنتی بیوتیک می باشد و برای درمان عفونت های باکتریایی زیادی استفاده می شود. سفالکسین در دسته آنتی بیوتیک های سفالوسپورین قرار دارد و علاوه بر از بین بردن باکتری می تواند نقش باکتریواستاتیک نیز داشته باشد.

سفالکسین به پروتئین هایی که محل اتصال پنی سیلین است متصل می شود و باعث متوقف کردن ساخت دیواره سلولی باکتری خواهد شد.

کپسول سفالکسین به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود.البته اگر سفالکسین را با غذا مصرف کنید باعث تاخیر در جذب می شود، اما مانع جذب نمی شود.سفالکسین عمدتا به صورت تغییر نیافته از طریق ادرار دفع می شود.نیمه عمر سفالکسین حدود 0.5 تا 1.2 ساعت می باشد.

موارد مصرف سفالکسین

سفالکسین در موارد درمان عفونت های باکتریایی، فارنژیت، عفونت های بافت نرم، عفونت گوش میانی، اندوکادیت، عفونت پروستات و عفونت مجاری فوقانی تنفسی استفاده می شود.

نحوه مصرف سفالکسین

  • در برخی موارد سفالکسین برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه نیاز به کاهش دوز دارد
  • کپسول سفالکسین را حتما با یک لیوان آب پر مصرف کنید.
  • مصرف این دارو در جواب آزمایش بیماران دیابتی ممکن است تغییراتی ایجاد کند
  • سفالکسین توسط اسید معده تخریب نمی شود، ولی اگر همرا غذا مصرف شود جذب آن دچار اختلال می شود.
  • سفالکسین را بهتر است با معده خالی مصرف کنید. در صورت داشتن مشکل معده می توانید آن را همراه با غذا مصرف کنید.

مقدار مصرف سفالکسین

مقدار مصرف سفالکسین به شرایط بیمار، شرایط بیماری، سن بیمار و شرایط پزشکی بستگی دارد و بر این اساس پزشک مقدار مصرف این دارو را تجویز می کند.

  • برای عفونت های تناسلی مقدار 250 میلی گرم کپسول خوراکی هر 6 ساعت
  • برای عفونت های استخوانی مقدار 250 میلی گرم هر 6 ساعت
  • برای اوتیت میانی مقدار 250 میلی گرم هر 6 ساعت
  • برای عفونت مجاری تنفسی مقدار 250 میلی گرم خوراکی هر 6 ساعت
  • برای درمان فارنژیت مقدار 250 میلی گرم خوراکی هر 6 ساعت یا 500 میلی گرم هر 12 ساعت

عوارض جانبی کپسول سفالکسین

سفالکسین ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض خفیف یا شدید میباشد.اگر عوارض شدید بود و برطرف نشد می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.

عوارض شایع سفالکسین می توان به سرگیجه، اسهال، احساس خستگی، سردرد، درد مفاصل، خارش واژن یا ترشحات واژن می باشد.

از عوارض های دیگر سفالکسین شامل سوء هاضمه، اسهال، درد معده، یرقان، کبودی، خونریزی غیر طبیعی، لکه های قرمز یا ارغوانی در زیر پوست، گیجی می باشد که در صورت بروز هر یک از این علائم می بایست با پزشک مشورت کنید.

تداخل دارویی کپسول سفالکسین

کپسول سفالکسین ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان سفالکسین با برخی از داروها ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد یا اثر داروها را کم کند.

  • آنتی بیوتیک ها :داکسی سایکلین، آزیترومایسین ، آمپی سیلین، آموکسی سیلین، کو آموکسی کلاو، پنی سیلین
  • داروهای دیابت و کاهش دهنده قند خون
  • مکمل ها و مولتی ویتامین ها
  • داروهای گیاهی
  • داروهای پیشگیری از بارداری

مصرف سفالکسین در دوران بارداری

سفالکسین در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف کرد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید می بایست با پزشک مشورت کنید. اگر در زمان مصرف سفالکسین باردار شدید، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

مصرف سفالکسین در شیردهی

سفالکسین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید، قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. شاید نیاز باشد که تا پایان درمان شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.