شفا مگ

در دوران بارداری چه ویتامین هایی باید مصرف کرد

در دوران بارداری ویتامین هایی که باید مصرف کرد شامل ویتامین ها و مکمل های ضروری از جمله اسید فولیک، ویتامین های گروه B، ویتامین D و ویتامین C می باشد.

در دوران بارداری چه ویتامین هایی باید مصرف کرد

 زنان در دوران بارداری می بایست یک رژیم غذایی سالم که حاوی تعادل ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی هستند را داشته باشند تا بتوانند یک حاملگی سالم را پشت سر بگذرانند.

زنان باردار حتما باید این نکته را در نظر داشته باشند که مصرف ویتامین ها به صورت مکمل حتما زیر نظر و تجویز پزشک انجام شود. مصرف مکمل های اضافی و بیش از دوز مصرفی می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

اسید فولیک یکی از ویتامین مهم برای دوران بارداری می باشد که باعث تحریک و تشکیل گلبول های قرمز و تولید سیگنال های شیمیایی می شود. فولیک به عنوان یک ویتامین مهم برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در کودک می شود.مقدار مصرف مجاز اسید فولیک در دوران بارداری 600 میکروگرم در روز توصیه می شود که آن را می تواند از منابع غذایی دریافت کرد.

منابع خوب اسید فولیک عبارتند از:

  • سبزیجات پخته با برگ های سبز
  • جگر گاو پخته شده
  • غلات غنی شده
  • آووکادو
  • مارچوبه

پانتوتنیک اسید یا ویتامین B5: پانتوتنیک اسید در بسیاری از فعالیت های تنظیم کننده و متابولیک بدن نقش مهمی دارد.مقدار مصرف روزانه ویتامین B5 برای یک فرد متوسط 4 تا 7 میلی گرم است که این ویتامین را می تواند از موارد زیر دریافت کند

  • گوشت گاو و مرغ
  • سیب زمینی
  • غلات کامل
  • کلم بروکلی
  • زرده تخم مرغ

ریبوفلاوین یا ویتامین B2: ریبوفلاوین یکی از ویتامین های مهم در دوران بارداری است، زیرا این ویتامین برای رشد و نمو جنین بسیار مهم است. میزان توصیه شده رژیم غذایی این ویتامین 1.4 میلی گرم و 1.6 میلی گرم برای زنان شیرده است.این ویتامین را می توان در شیر و لبنیات دریافت کرد، همچنین این ویتامین را می توان در مقدار کم از سویا و غلات نیز دریافت کرد.


مطلب مرتبط: مقدار آب مورد نیاز زنان باردار و شیرده


تیامین: مصرف تیامین یا ویتامین B1 برای متابولیسم و رشد مغز، سیستم عصبی و قلب بسیار مهم است. زنان باردار نیازمند این ویتامین هستند که مقدار مصرف توصیه شده 1.4 میلی گرم در روز است.

ویتامین A: ویتامین آ از جمله ویتامین های مهم در دوران بارداری می باشد که برای رشد مناسب سلول و رشد چشم ها، پوست و خون سازی و همچنین ایمنی بدن در مقابل عفونت ها بسیار مهم است.

ویتامین B6: برخی از ویتامین ها مانند ویتامین B6 برای سوخت و ساز بدن زنان باردار مورد نیاز است که علاوه بر سوخت و ساز باعث رشد مغز و سیستم های عصبی جنین نیز می شود. مقدار مصرف ویتامین B6 در دوران بارداری 1.9 میلی گرم در روز توصیه شده است.

ویتامین B12 : این ویتامین عمدتا در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود که باعث می شود برای گیاهخواران دریافت این ویتامین کمی سخت باشد. اگر محدودیت رژیم غذایی دارید، می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین C یا اسید اسکوربیک: ویتامین C از جمله ویتامین هایی است که بدن آن را ذخیره نمی کند، پس زنان باردار می بایست آن را روزانه مصرف کنند تا باعث کمبود این ویتامین نشوند. مقدار توصیه شده برای زنان باردار 85 میلی گرم در روز است. این ویتامین را می توانید روزانه از طریق مرکبات، اضافه کردن لیمو ترش تازه به آب خود و مصرف میوه و سبزیجات تازه مانند توت، کلم بروکلی دریافت کنید.

ویتامین D  را انسان ها در پاسخ به نور خورشید به طور طبیعی در پوست خود تولید می کنند. این ویتامین را برای زنان باردار و کودکان در حال رشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.