شفا مگ

مقدار آب مورد نیاز زنان باردار و شیرده

مادران در زمان شیردهی، در طول روز به 2 لیتر مایع در بدن که حدود 8 لیوان آب می باشد نیاز دارند.زمانی که مادران به کودکان خود شیر می دهند می بایست بعد از اتمام شیردهی یک لیوان مایعات مصرف کنند تا دچار کم آبی نشوند.میزان مایعات مصرفی در دوران بارداری باید به اندازه باشد زیرا در صورت مصرف زیاد ممکن است برای مادر و جنین خطرناک باشد.در ادامه با بهترین نوشیدنی در دوران بارداری و دوران شیردهی آشنا شوید.

مقدار آب مورد نیاز زنان باردار و شیرده
  1. بهترین نوشیدنی برای زنان باردار
  2. بدترین نوشیدنی برای زنان باردار
  3. میزان آب مورد نیاز زنان باردار
  4. میزان آب مورد نیاز مادران شیرده
  5. مادران شیرده چه مقدار آب بنوشند
  6. مادران شیرده چه زمانی آب بنوشند
  7. جایگزین های مناسب آب برای مادران شیرده
  8. نشانه های کم آبی بدن در مادران شیرده

بهترین نوشیدنی برای زنان باردار

بعضی از مردم نا آگاه تصور می کنند، اگر مادر آبستن بیشتر مایعات بخورد، شیر او بهتر و بیشتر می شود، بعضی تصور می کنند اگر مایعات بیشتر بخورد، شیر او آبکی می گردد. این تصورات علمی نیست و حقیقت ندارد. میزان مصرف مادران شیرده باید برحسب میل و رغبت او نسبت به مایعات باشد. اگر مادر شیر ده مایعات کم بخورد، ادرار او کم می شود ولی شیر او کم نخواهد شد.

میزان آب مصرفی در دوران بارداری باید کافی باشد چرا که نوشیدن آب زیاد در این دوران خطرناک است. متخصصان توصیه می کنند زنان در این دوران پنج تا شش لیوان آب در روز بنوشند.

نکته مهم :توصیه ها در مورد نوشیدن آب در بارداری دارای ضد و نقیض های زیادی است. بهترین حالت این است که با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 بهترین نوشیدنی برای زنان باردار: یکی از بهترین نوشیدنی ها برای زنان در بارداری آب است.

اتحادیه ی متخصصان زنان آلمان در مونیخ، نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز به زنان باردار توصیه می شود.در زنان باردار میزان خون حدود یک لیتر افزایش می یابد تا بدین وسیله جنین از طریق جفت بتواند مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند.با نوشیدن آب بیشتر بدن مایعات بیشتری ذخیره می کند و در کنار آن زنان باردار اغلب تعریق بیشتری دارند.

متخصصان معتقدند نوشیدن بیشتر آب باعث می شود بدن مواد معدنی مهم و مورد نیاز خود را به دست آورد.همچنین نوشیدن آب معدنی سرشار از منیزیم به عملکرد و ساختار عضلات مادر کمک می کند و از بروز واریس در او پیشگیری می نماید.متخصصان برای رفع تشنگی نوشیدن آب میوه را نیز به مادران باردار توصیه می کنند.

بدترین نوشیدنی برای زنان باردار

دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد زنان باردار از مصرف نوشیدنی های رژیمی خودداری کنند.نوشیدنی های رژیمی ممکن است حاوی شیرین کننده های مصنوعی باشند که مصرف آن ها احتمال زایمان زودرس و پیش از موعد را افزایش می دهد.بر اساس تحقیقی که بر روی 60 هزار زن باردار در دانمارک انجام گرفته زنانی که از نوشیدنی های رژیمی استفاده می کنند، بیشتر در معرض زایمان زودرس هستند.

احتمال زایمان پیش از موعد در زنان بارداری که یک وعده در روز از این نوشیدنی ها استفاده می کنند، 38 درصد و در زنانی که 4 وعده در روز از این نوشابه ها می نوشند، 78 درصد بیشتر است.

شیرین کننده مصنوعی در بدن تجزیه شده و تبدیل به مواد شیمیایی می شود که ممکن است احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد. بر پایه این گزارش بنا به توصیه دفتر آموزش و ارتقاء سلامت، بهترین نوشیدنی برای زنان باردار آب است.

میزان آب مورد نیاز زنان باردار

زنانی که در طول بارداری بیش از 2.5 لیتر آب می نوشند احتمال این که به «hyponatraemia» مبتلا شوند، 25 درصد افزایش می یابد.

زمانی که در دوران بارداری آب زیاد می نوشند بیش از حد طبیعی در معرض ابتلا به عارضه خطرناک «هیپوناترمی» قرار می گیرند. این حالت یک اختلالات الکترولیتی در نمک های خون است که در آن غلظت سدیم در پلاسمای خون بیش از حد طبیعی کاهش پیدا می کند.

نتایج این پژوهش سوئدی نشان داد: زنانی که در طول بارداری بیش از 2.5 لیتر آب می نوشند احتمال این که به این عارضه مبتلا شوند، 25 درصد افزایش می یابد. این مشکل باعث بروز سردرد، حالت تهوع و استفراغ می شود و در صورتی که کنترل نشود ممکن است مشکلات جدی تر و خطرناک تری را به وجود آورد.

از این رو پرستاران در انگلیس به زنان باردار توصیه می کنند در نوشیدن آب زیاده روی نکنند. در واقع در دوران بارداری مادران باید به پیام طبیعی بدن یعنی احساس تشنگی برای نوشیدن آب بسنده کنند و نیازی نیست که بیشتر از این مقدار آب بنوشند. این عارضه در حالت های شدید می تواند منجر به ورم مغز و یا حتی کما شود.

هشدار:نوشیدن آب زیاد در دوران بارداری خطرناک است. بهتر است درباره میزان مصرف آب در دوران بارداری با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

میزان آب مورد نیاز مادران شیرده

مادران شیرده هم باید آب بیشتری بخورند تا شیر در بدن شان به خوبی ترشح شود. بعضی وقت ها به این افراد توصیه می شود که برای افزایش شیرشان به جای آب، ماءالشعیر بنوشند اما حقیقت این است که هیچ مایعی نمی تواند جایگزین آب شود. از طرف دیگر کالری ماءالشعیر نسبت به آب بیشتر است و همین امر می تواند باعث بالا رفتن وزن مادران شیرده شود.

بنابراین نوشیدن چند لیوان آب (به تنهایی یا به همراه طعم دهنده ای مانند آب لیموی تازه) می تواند اقدامی موثر در جهت حفظ سلامت و افزایش شیر مادران عزیز باشد.

در دوران شیردهی شما نه تنها باید یک رژیم غذایی متعادل که برآورده کننده نیازهای بدنتان است داشته باشید، بلکه باید اطمینان یابید آب کافی نیز می نوشید.

شیر دادن به کودک تجربه ای ارزشمند برای هر دوی شماست، اما این کار مستلزم آن است که بدن شما سخت تر کار کند تا در سینه ها شیر تولید شود. دریافت مقدار کافی مایعات به صورت روزانه باعث می شود بدن شما آب به میزان لازم داشته باشد و درنتیجه به درستی کارکرده و شیر کافی برای کودک کوچک شما تولید کند.

مادران شیرده چه مقدار آب بنوشند

وقتی بدن شما بسیار سخت کار می کند تا برای کودکتان شیر تولید کند، دریافت میزان کافی آب در طول روز برای حفظ سلامتی شما حیاتی است. بر اساس اظهارات متخصصان علوم پزشکی، مادران شیرده باید حداقل روزانه هشت لیوان آب دریافت کنند. چنانچه ورزش می کنید و یا در شرایطی که هوا گرم است، باید مقدار بیشتری آب بنوشید تا آن مقداری که با عرق کردن از دست می دهید را جبران کنید.

مادران شیرده باید حداقل روزانه هشت لیوان آب دریافت کنند

مادران شیرده چه زمانی آب بنوشند

شما مجبور نیستید همه ی این آب را یک باره بنوشید، بلکه باید این هشت لیوان را در طول روز تقسیم کنید. بهتر است هر زمان که احساس تشنگی داشتید آب بنوشید. شاید توجه کرده باشید که وقتی بچه شیر می دهید تشنه تر می شوید. پیشنهاد می شود زمانی که به کودک خود شیر می دهید یک لیوان آب یا آب میوه در کنار خود داشته باشید و در حین شیر دادن جرعه جرعه آن را بنوشید.

جایگزین های مناسب آب برای مادران شیرده

لازم نیست برای تأمین مقدار کافی مایعات در رژیم غذایی خود تنها به آب ساده اکتفا کنید. می توانید یک برش لیموترش زرد یا سبز را داخل آب بچلانید تا خوش طعم تر شود. طبق گفته ی متخصصان، شما می توانید آب اضافی موردنیاز را از شیر، آب گوشت، چای های گیاهی و سوپ دریافت کنید. یک آب میوه ی صد در صد، مانند آب پرتقال، نیز می تواند به شما کمک کند مقدار آب لازم برای بدن خود را تأمین کنید. فقط فراموش نکنید که آب میوه دارای شکر و کالری اضافی است، بنابراین هشت لیوان از این نوشیدنی را در یک روز نخورید.

نشانه های کم آبی بدن در مادران شیرده

در صورت عدم دریافت آب به میزان کافی، ممکن است از برخی عوارض جانبی ناخوشایند آن رنج ببرید. اگر به مقدار کافی آب ننوشید، ممکن است بدن شما دچار کم آبی شود، زیرا در حین شیر دادن، عملکردهای عادی بدن، هضم غذا، تعریق و حتی نفس کشیدن آب بدن خود را از دست می دهید. بر اساس گفته ی متخصصان، در صورت کم آبی، ممکن است دچار سردرد، خستگی، خشکی پوست، یبوست، سرگیجه یا تشنگی مفرط شوید

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.