شفا مگ

کپسول کفالکس برای چیست

کپسول کفالکس در اشکال 250 و 500 داروی آنتی بیوتیک است و برای درمان عفونت های باکتریایی مانند عفونت ادراری، عفونت واژن، عفونت دندان و عفونت گلو می باشد.

کپسول کفالکس

کپسول کفالکس همان سفالکسین است و داروی درمان عفونت های باکتریایی می باشد، اما عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان نمی کند.کپسول کفالکس 250 و کپسول کفالکس 500 از اشکال دارویی کفالکس می باشد و فرم کفالکس بر اساس تجویز پزشک می باشد.

کفالکس فقط برای انواع خاصی از عفونت های باکتریایی موثر است و به همین خاطر پزشک قبل از تجویز برای شناسایی ارگانیسم های ایجاد کننده عفونت آزمایشاتی را درخواست می کند. مقدار مصرف کفالکس معمولا هر 6 ساعت یا هر 12 ساعت می باشد.

  1. کپسول کفالکس چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. عوارض جانبی
  5. تداخل دارویی
  6. مصرف در دوران بارداری
  7. مصرف در شیردهی

کپسول کفالکس چیست

کپسول کفالکس یک داروی آنتی بیوتیک می باشد و برای درمان عفونت های باکتریایی زیادی استفاده می شود. کفالکس در دسته آنتی بیوتیک های سفالوسپورین قرار دارد و علاوه بر از بین بردن باکتری می تواند نقش باکتریواستاتیک نیز داشته باشد.

کفالکس به پروتئین هایی که محل اتصال پنی سیلین است متصل می شود و باعث متوقف کردن ساخت دیواره سلولی باکتری خواهد شد.

کپسول کفالکس به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود.البته اگر کفالکس را با غذا مصرف کنید باعث تاخیر در جذب می شود، اما مانع جذب نمی شود.کفالکس عمدتا به صورت تغییر نیافته از طریق ادرار دفع می شود.نیمه عمر کفالکس حدود 0.5 تا 1.2 ساعت می باشد.

موارد مصرف کفالکس

کفالکس در موارد درمان عفونت های باکتریایی، فارنژیت، عفونت های بافت نرم، عفونت گوش میانی، اندوکادیت، عفونت پروستات و عفونت مجاری فوقانی تنفسی استفاده می شود.

نحوه مصرف کفالکس

کپسول کفالکس را حتما با یک لیوان آب پر مصرف کنید. کفالکس با اسید معده از بین نمی رود ولی سرعت جذب آن همراه با غذا کاهش پیدا می کند.کفالکس را بهتر است با معده خالی مصرف کنید. در صورت داشتن مشکل معده می توانید آن را همراه با غذا مصرف کنید.

عوارض جانبی کفالکس

کفالکس ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض خفیف یا شدید میباشد.اگر عوارض شدید بود و برطرف نشد می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.

عوارض شایع کفالکس می توان به سرگیجه، اسهال، احساس خستگی، سردرد، درد مفاصل، خارش واژن یا ترشحات واژن می باشد.

از عوارض های دیگر کفالکس شامل سوء هاضمه، اسهال، درد معده، یرقان، کبودی، خونریزی غیر طبیعی، لکه های قرمز یا ارغوانی در زیر پوست، گیجی می باشد که در صورت بروز هر یک از این علائم می بایست با پزشک مشورت کنید.

تداخل دارویی کپسول کفالکس

کپسول کفالکس ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان کفالکس با برخی از داروها ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد یا اثر داروها را کم کند.

  • آنتی بیوتیک ها :داکسی سایکلین، آزیترومایسین ، آمپی سیلین، آموکسی سیلین، کو آموکسی کلاو، پنی سیلین
  • داروهای دیابت و کاهش دهنده قند خون
  • مکمل ها و مولتی ویتامین ها
  • داروهای گیاهی
  • داروهای پیشگیری از بارداری

مصرف کفالکس در دوران بارداری

کفالکس در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف کرد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید می بایست با پزشک مشورت کنید. اگر در زمان مصرف کفالکس باردار شدید، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

مصرف کفالکس در شیردهی

کفالکس به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید، قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. شاید نیاز باشد که تا پایان درمان شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.