شفا مگ

علت سوزش معده بعد از غذا و درمان آن

سوزش معده بعد از هر وعده غذایی می تواند آزار دهنده باشد و علت سوزش رفلاکس معده می باشد، که با برخی از داروهای خانگی و تغییر سبک زندگی قابل درمان است.

علت سوزش معده بعد از غذا

غذاهای تند یا وعده غذایی سنگین سوزش معده غیر عادی نیست و بیشتر افراد در طول هفته یک بار سوزش معده را تجربه می کنند.اما اگر این سوزش بیش از 2 بار در هفته اتفاق افتاد ممکن است به یک بیماری اختلال گوارشی دچار شده اید که باعث رفلاکس معده می شود. یکی از شایعترین علائم سوزش معده رفلاکس معده می باشد.

وقتی غذا بلعیده می شود و از گلو و مری عبور می کند و به معده می رسد، در زمان بلعیدن عضله کنترل کننده به نام اسفنکتر که رابط بین مری و معده است باز شده و غذا وارد معده می شود و بعد از آن اسفنکتر محکم بسته می شود. اگر اسفنکتر پس از بلعیدن به درستی بسته نشود، ممکن است محتوای اسیدی معده شما به داخل مری بر می گردد.در بعضی موارد اسید معده به قسمت تحتانی مری می رسد و در نتیجه سوزش معده ایجاد میشود.

اگر می خواهید بعد از مصرف غذا دچار سوزش معده نشوید می توانید برخی از روش ها و سبک زندگی خود را تغییر دهید تا این مشکل را به راحتی درمان کنید.

نخوابیدن بعد از غذا

برخی از افراد بعد از یک وعده غذایی زیاد کمی می خوابند و یا بعد از شام مستقیم برای خوابیدن به رختخواب می روند.این کار باعث شروع یا بدتر شدن سوزش معده می شود.

اگر بعد از غذا خوردن احساس خستگی کردید، سعی کنید حداقل 30 دقیقه با حرکت در اطراف یا قدم زدن خود را بیدار نگه دارید و سپس به رختخواب بروید. البته بهترین راه این است که حداقل 2 ساعت قبل از خوابیدن غذای خود را به اتمام رسانده باشید.

پوشیدن لباس گشاد

زمانی که می خواهید غذا بخورید سعی کنید از لباس های گشاد استفاده کنید و یا اگر شلوار شما با کمربند محکم شده باشد سعی کنید کمربند را شل کنید.فشار زیاد کمربند به شکم باعث سوزش معده و رفلاکس می شود، پس سعی کنید زمان غذا خوردن لباس گشاد بپوشید یا اگر کمربند را محکم بسته اید آن را شل کنید.

سیگار نکشیدن پس از غذا

یکی از دغدغه های افراد سیگاری این است که بعد از هر وعده غذایی بلافاصله سیگار بشکند.سیگار کشیدن می تواند علاوه بر مشکلاتی که برای سلامتی بوجود بیاورد باعث رفلاکس نیز شود که این باعث افزایش سوزش معده بعد از غذا می شود. پس سعی کنید بعد از مصرف غذا سیگار نکشید.

سر تخت خود را بلند کنید

سعی کنید سر تخت خود را کمی بالا ببرید تا از سوزش معده و رفلاکس جلوگیری کنید. اگر تخت قابلیت تغییر زاویه را ندارد میتوانید از بالشتک های مخصوص با زاویه 30 تا 45 درجه وجود دارد استفاده کنید.

غذاهای کم چرب مصرف کنید

غذاهای پر چرب می تواند علائم سوزش معده را بیشتر کند و همچنین می تواند به سلامتی شما صدمه بزند. سعی کنید غذاهای کم چرب را بیشتر در برنامه غذایی خود قرار دهید. اگر می خواهید سوزش معده خود را کاهش دهید سعی کنید برخی از مواد غذایی که شامل موارد زیر است را مصرف نکنید یا به مقدار کم مصرف کنید.

  • سیب زمینه سرخ شده
  • حلقه پیاز سرخ شده
  • لبنیات پر چرب ، مانند شیر پرچرب ، کره ، خامه
  • استیک سرخ شده
  • دسر یا میان وعده مانند بستنی و چیپس سیب زمینی
  • سس خامه ای ، سس سالاد
  • غذاهای سرخ کرده و چرب

مصرف داروهای سوزش معده

اگر با مراقبت های غذایی همچنان احساس رفلاکس معده و سوزش معده می کنید می توانید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای درمان سوزش معده و رفلاکس معده داروهایی را تجویز می کند که باعث تسکین سوزش معده و کاهش اسید معده شود.

این داروها شامل آلمینیوم ام جی، منیزیوم هیدرواکساید و فاموتیدین می باشد.البته برخی از داروهای گیاهی مانند ریشه زنبیل و دمنوش شیرین بیان نیز می تواند کمک کننده سوزش معده باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.