شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص فاموتیدین

فاموتیدین 20 و 40 داروی مهار هیستامین H2 و کاهش دهنده اسید معده می باشد که در موارد درمان التهاب مری، رفلاکس معده، نفخ معده و زخم دوازدهه مصرف می شود.

فاموتیدین

فاموتیدین (Famotidine) داروی ضد اسید معده می باشد که با مسدود کردن هیستامین H2 باعث کاهش مقدار اسید معده می شود و به تازگی جایگزین داروی رانیتیدین شده است.فاموتیدین جهت درمان رفلاکس معده، زخم های معده و روده تجویز می شود.

قرص فاموتیدین برای کاهش التهاب گلو که بر اثر التهاب مری ایجاد شده است نیز مورد استفاده قرار می گیرد.این دارو با مهار هیستامین H2 مقدار اسید تولید شده توسط معده را کاهش می دهد و باعث کنترل رفلاکس معده می شود.

قرص فاموتیدین 20 و قرص فاموتیدین 40 از اشکال این دارو است و در دارخانه ها موجود می باشد و بر اساس نوع بیماری و شرایط سنی نوع این دارو انتخاب می شود.

فاموتیدین را کی بخوریم: بهترین زمان مصرف فاموتیدین را پزشک تجویز می کند اما به طور معمول برای زخم معده یک بار در روز در زمان خواب و برای مشکلات مری 2 بار در روز می باشد.

همچنین فاموتیدین برای درمان سوزش سر دل نیز تجویز می شود.این دارو در بعضی افراد عوارضی نظیر سرگیجه، آشفتگی و خستگی ایجاد می کند. در ادامه با قرص فاموتیدین آشنا شوید.

  1. فاموتیدین چیست
  2. موارد مصرف
  3. منع مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در دوران شیردهی

فاموتیدین چیست

فاموتیدین یک مهار کننده هیستامین H2 است که با مهار گیرنده H2 باعث کاهش اسید معده می شود و جهت درمان زخم های دوازدده، ریفلاکس معده، التهاب مری و زخم های خوش خیم معده تجویز می شود.

قرص فاموتیدین حدود 40 الی 45 درصد آن در زمان مصرف جذب می شود و نیمه عمر آن حدود 2 تا 4 ساعت میباشد.این دارو باعث مهار H2 و همچنین محرک هایی که باعث تحریک و ترشح اسید معده می شود را مهار می کند و مانع تولید بیش از حد اسید معده می شود.

فاموتیدین توسط کلیه ها و ادرار دفع می شود و در حدود 30 تا 35 درصد آن توسط کبد متابولیزه می شود.پس اگر به بیماری های کبدی و یا بیماری های کلیوی دچار هستید یا سابقه این بیماری های را دارید قبل از تجویز توسط پزشک با آنها مشورت کنید.همچنین اگر مصرف دارو به طور ناگهانی متوقف شود ممکن است ریفلاکس و سوزش سر دل یا علائم زخم بهبود نیابد یا بدتر شود.

موارد مصرف فاموتیدین

قرص فاموتیدین یک داروی ضد اسید معده است و باعث کاهش اسید معده می شود و برای درمان رفلاکس معده و زخم معده تجویز می شود. همچنین فاموتیدین برای زخم اثنی عشر، زخم معده و التهاب مری نیز تجویز می شود.

زمانی که اسید معده به مری وارد شود باعث آسیب به بافت های درونی مری می شود و التهاب در مری ایجاد می شود. با مصرف فاموتیدین اسید معده را کاهش داده و باعث کاهش التهاب در مری می شود و همچنین از رفلاکس معده جلوگیری می کند.

فاموتیدین داروی درمان زخم اثنی عشر میباشد ، این ناحیه بخشی از روده میباشد که غذا هنگام خروج از معده از آن عبور میکند. البته این دارو برای درمان سندروم زولینجر الیسون نیز استفاده میشود.

منع مصرف فاموتیدین

برخی افراد دچار مشکلات و بیماری هایی هستند که در صورت ابتلا به برخی از بیماری های خاص نباید از فاموتیدین استفاده کنند زیرا ممکن است عوارض های جدی به همراه داشته باشد.افرادی که دچار بیماری های کبدی، کلیوی و همچنین سرطان معده یا سندروم QT هستند نباید از فاموتیدین استفاده کنند.

افرادی که به فاموتیدین حساسیت دارند نباید از این دارو استفاده کنند. البته برخی افراد به داروهای مشابه مانند سایمتیدین و رانیتیدین حساسیت دارند که این افراد هم نباید از فاموتیدین استفاده کنند.

اگر در زمان ابتلا به بیماری کبدی یا کلیوی این دارو مصرف شود ، ممکن است دارو به طور کامل از بدن دفع نشود و با افزایش آن در بدن باعث عوارض جدی شود.

نحوه مصرف فاموتیدین

اگر می خواهید بهترین نتیجه را از فاموتیدین برای درمان داشته باشید باید در زمان مصرف به یک سری نکات توجه کنید و همچنین قرص را در زمان های توصیه شده پزشک مصرف کنید.

سیگار باعث کاهش اثر فاموتیدین می شود و افراد سیگاری نباید همزمان با مصرف فاموتیدین  سیگار بکشند. بهتر است سیگار را ترک کنید یا حداقل بعد از آخرین زمان مصرف فاموتیدین سیگار نکشید.

بهتر است در زمان مصرف فاموتیدین از پزشک خود یک رژیم غذایی مناسب برای خود بگیرید تا همزمان با مصرف فاموتیدین بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.نوشابه های گازدار، قهوه، اسپرین و محصولات مرکباتی را نباید مصرف کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از قرص فاموتیدین بگیرید.

اکثر زخم های گوارشی طی 4 هفته از شروع درمان بهبود می یابند که البته ممکن است استفاده از فاموتیدین تا 8 هفته طول بکشد.

مقدار مصرف فاموتیدین

مقدار و دوز مصرف فاموتیدین به شدت بیماری، سن، مقدار فرم فاموتیدین وابسته است و پزشک سعی می کند با کمترین دوز به بیشترین دوز برسد.

فاموتیدین برای زخم اثنی عشر برای بزرگسالان: 40 میلی گرم یک بار در روز در زمان خواب تا 8 هفته. البته پزشک میتواند این دوز را به 20 میلی گرم دو بار در روز تقسیم کند.

برای زخم معده در بزرگسالان : 40 میلی گرم یک بار در روز در زمان خواب تا 8 هفته

برای بیماری ریفلاکس معده در بزرگسالان: علائم بیماری ریفلاکس معده 20 میلی گرم 2 بار در روز تا 6 هفته و برای مری تحریک شده 20 تا 40 میلی گرم دو بار در روز تا 12 هفته

عوارض جانبی فاموتیدین

قرص فاموتیدین میتواند عوارض خفیف یا جدی ایجاد کند. برخی از این عوارض که ممکن است در هنگام مصرف فاموتیدین رخ دهد در لیست زیر میباشد. البته این شامل همه عوارض جانبی احتمالی نیست.

عوارض جانبی شایع در بزرگسالان برای این دارو کمی متفاوت از عوارض شایع در کودکان است. عوارض جانبی بزرگسالان میتواند شامل سردرد ، سرگیجه ، یبوست ، اسهال میباشد. کودکان نیز ممکن است عوارض آشفتگی ، بی قراری یا گریه بدون دلیل میباشد.

عوارض جدی که در صورت بروز آنها میبایست سریعا به پزشک مراجعه کنید شامل سرگیجه ، غش ، تنگی نفس ، ضربان قلب و ریتم نامنظم میباشد.

مصرف فاموتیدین در بارداری

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.فاموتیدین در رده بارداری B میباشد. در مورد خطرات و مزایای آن در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف فاموتیدین در دوران شیردهی

ممکن است فاموتیدین به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک اسیب برساند. در صورت تشخیص پزشک به مصرف فاموتیدین ، شیردادن را میبایست قطع کنید و یا دارو را نباید مصرف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.