شفا مگ

اطلاعات دارویی شربت مترونیدازول

شربت مترونیدازول 125 یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی ِمعده و روده، دندان درد ناشی از عفونت تجویز می شود و بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. شربت مترونیدازول با نام های دیگر شربت فلاژیل و شربت متروماکس نیز شناخته میشود

شربت مترونیدازول
  1. شربت مترونیدازول چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. هشدارهای مصرف
  5. عوارض جانبی

شربت مترونیدازول چیست

شربت مترونیدازول 125 یک آنتی بیوتیک است که از آن برای درمان طیف گسترده از عفونت های باکتریایی استفاده می شود.شربت مترونیدازول برای درمان عفونت های معده و زخم معده مورد استفاده قرار می گیرد. البته از شربت مترونیدازول برای عفونت های دهان و لثه نیز تجویز می شود.

شربت مترونیدازول از داروهای ضد تک یاخته است و داروی انتخابی برای درمان آمیبیاز خارج روده ای است.اگر از مترونیدازول برای انگل های روده ای تجویز شده باشد، به دلیل عدم اطمینان به حذف عفونت، این دارو را به همراه یک آمیب کش روده ای تجویز می شود.زمان اثر گذاری شربت مترونیدازول یک تا دو ساعت می باشد و مدت زمان تاثیر این دارو 24 ساعت می باشد.

مترونیدازول در اشکال قرص مترونیدازول ، ژل مترونیدازول واژینال  و شربت خوراکی مترونیدازل 125 میلی گرم / 5 میلی لیتر می باشد.

موارد مصرف شربت مترونیدازول

شربت مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که برای عفونت های باکتریایی تجویز می شود و از آن برای درمان عفونت های باکتریایی معده در کودکان و درمان آمیبیازیس،زخم های پا مورد استفاده قرار می گیرد.

از شربت مترونیدازول به عنوان داروی جایگزین برای درمان عفونت های دهانی برای بیمارانی که به کلاس آنتی بیوتیک پنی سیلین حساسیت دارند یا عفونت های ناشی از باکتری های بی هوازی که تولید آنزیم های آنزیم های بتالاکتاماز می کنند استفاده میشود.

نحوه مصرف شربت مترونیدازول

شربت مترونیدازول برای مدت ده روز متوالی تجویز می شود و در برخی از موارد بنا به تشخیص پزشک مترونیدازول چند هفته تکرار می شود.برای اثربخشی بهتر شربت مترونیدازول (سوسپانسیون خوراکی) را قبل از غذا و با معده خالی مصرف نمائید.

برای جذب بیشتر دارو توصیه می شود شربت مترونیدازول را قبل از غذا و با معده خالی مصرف نمائید. ( زیرا ملح سوسپانسیون بنزوات است و برای جذب بیشتر به محیط اسیدی نیاز دارد)

هشدارهای مصرف شربت مترونیدازول

  • در زمان مصرف شربت مترونیدازول اگر دچار عوارضی مانند اسهال، تهوع، تب ، درد عضلات و سرگیجه شدید دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.
  • شربت مترونیدازول برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود و برای درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اثری ندارد.
  • اگر مبتلا به بیماری های کبد یا کلیه، بیماری های معده یا کرون روده، عفونت های قارچی هستید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی شربت مترونیدازول

شربت مترونیدازول می تواند در برخی از افراد دچار عوارضی شود که برخی از این علائم طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود و اگر علائم از بین نرفت با پزشک تماس بگیرید.

عوارض های اسهال، ادرار دردناک، مشکل در خواب، افسردگی، سردرد، سرگیجه، زخم در دهان از عوارض های جدی مترونیدازول می باشد که در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید با پزشک تماس بگیرید.

عوارض جانبی شربت مترونیدازول شامل موارد زیر می باشد:

  • سردرد، ، افسردگی، بی قراری، خواب آلودگی
  • خارش، برافروختگی، کهیر
  • کرامپ های شکمی، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی
  • تیرگی و سوزش رنگ ادرار
  • لکوپنی گذرا، نوتروپنی
  • طعم فلزی، تب، ژنیکوماستی، احتقان بینی
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.