شفا مگ

قرص مترونیدازول: موارد مصرف، طریقه مصرف و عوارض

قرص مترونیدازول ۲۵۰ و ۵۰۰ برای عفونت دندان، واژن، معده، روده می باشد که در این مقاله به طریقه مصرف، موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی آن می پردازیم.

مترونیدازول

مترونیدازول ( metronidazole ) از جمله داروهای آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی و انگلی به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر تجویز می شود و عفونت را درمان می کند. مترونیدازول به شکل های قرص، شربت و ژل در داروخانه ها در دسترس می باشد. این دارو با نام های تجاری فلاژیل و متروماکس نیز شناخته می شود و اگر روی داروی شما این نام ها را مشاهده کردید، همان مترونیدازول می باشد فقط شرکت های سازنده آن متفاوت است.

طریقه مصرف قرص مترونیدازول ۲۵۰ با توجه به شرایط بیماری متفاوت است که معمولا تک قرص یا 2 قرص 250 میلی گرم برای بزرگسالان بالای 18 سال تجویز می شود. طریقه مصرف این دارو برای عفونت های باکتریایی، عفونت دندان و عفونت روده ای معمولا 2 تا 3 بار در روز می باشد که پزشک با توجه به شدت بیماری مقدار آن را مشخص می کند.

قرص مترونیدازول 250 میلی گرم پایین ترین دوز به شکل قرص می باشد که در صورت تجویز دوز بالاتر به طور مثال 500 میلی گرم می بایست 2 قرص از این دارو را مصرف کرد.البته برخی از شرکت ها مترونیدازول 500 میلی گرم را نیز تولید و در بازار عرضه کرده اند تا دیگر نیاز به مصرف 2 قرص با دوز 250 میلی گرم نباشد.

قرص مترونیدازول و آموکسی سیلین: مترونیدازول و آموکسی سیلین دو داروی ترکیبی هستند که جهت درمان برخی از عفونت ها مانند عفونت دندان، عفونت های گوارشی یا هلیکوباکتر پیلوری تجویز می شود. البته ممکن است برخی افراد به پنی سیلین حساسیت داشته باشند که پزشک با توجه به شرایط بیماری داروی دیگری تجویز می کند.

قرص مترونیدازول برای دندان: قرص مترونیدازول برای درمان عفونت دندان و لثه نیز توسط دندانپزشک تجویز می شود که معمولا مصرف این داروها برای درمان عفونت سه روزه با مقدار مشخص می باشد. البته تجویز این دارو ممکن است برای تمام بیماران مناسب نباشد و این تشخیص توسط پزشک انجام می شود.

قرص مترونیدازول برای دندان، لثه، عفونت معده و روده معمولا به صورت ترکیبی با داروهای دیگر تجویز می شود و در رژیم دارویی ترکیبی قرار می گیرد تا عفونت های ناشی از باکتری های تک یاخته را درمان کند.

قبل از مطالعه این مطلب به این نکته توجه کنید محتوای این مقاله صرفا جهت بالا بردن سطح اطلاعات شما می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی شود. مصرف این دارو سرخود و بدون تجویز پزشک می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.با ما همراه باشید تا درباره داروی مترونیدازول بیشتر آشنا شوید.

قرص مترونیدازول چیست

مترونیدازول یک داروی آنتی بیوتیک است که با مهار رشد باکتری ها و انگل ها باعث درمان عفونت می شود و این دارو در اشکال قرص، شربت، شیاف و ژل در دسترس می باشد.

این دارو یک آنتی بیوتیک تک یاخته است که جهت درمان آمیبیاز خارج روده ای نیز کاربرد دراد و در مواردی جهت مهار انگل های روده ای و عفونت تجویز می شود. در این موارد پزشک برای اینکه اطمینان از درمان کامل عفونت داشته باشد ، این دارو را به همراه یک آمیب کش روده ای تجویز می کند.

مترونیدازول پس از جذب توسط سلول ها، با یک واکنش درون سلولی به متابولیت های سمی تبدیل می شود و باعث آسیب دی ان ای سلولی می شوند. البته این واکنش ها در سلول های بی هوازی رخ می دهند و سلول های انسان و باکتری های هوازی کمتر آسیب می بینند.

داروی مترونیدازول به راحتی از راه خوراکی جذب می شود و غلظت سرمی آن حدود 2 ساعت پس از مصرف نوع خوراکی آن به اوج خود می رسد. این دارو در بزرگسالان نیمه عمری حدود 8 ساعت دارد و دفع آن بیشتر از طریق کلیه می باشد، که البته 15 درصد آن در برخی موارد از راه مدفوع دفع می شود.

اشکال دارویی مترونیدازول

مترونیدازول به شکل قرص مترونیدازول 250 میلی گرم و 500 میلی گرم می باشد. همچنین شربت مترونیدازول 120 میلی گرم برای کودکان و افرادی که نمی توانند قرص مصرف کنند در داروخانه ها موجود می باشد.

این دارو به شکل کرم واژینال مترونیدازول 75 درصد و شیاف مترونیدازول نیز در دسترس می باشد که جهت درمان عفونت های واژینوز باکتریال تجویز می شود.

موارد مصرف قرص مترونیدازول

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که جهت درمان عفونت های باکتری یا انگلی از قبیل عفونت دندان، عفونت واژن، عفونت معده و روده، هلیکوباکتر پیلوری تجویز می شود.

موارد مصرف مترونیدازول شامل:

  • عفونت دندان
  • عفونت های گوارشی معده و روده
  • هلیکوباکتر پیلوری
  • عفونت های باکتریایی واژن
  • آبسه آمیبی کبد و آبسه مغزی

اگر مبتلا به عفونت های گوارشی یا هلیکوباکتر پیلوری باشید، پزشک مترونیدازول را به همراه یک آنتی بیوتیک مانند آموکسی سیلین و مهار کننده اسید معده تجویز می کند.مترونیدازول نیز جهت درمان هیپرلیپیدمی های کوتاه مدت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

داروی مترونیدازول جهت درمان عفونت های واژن در زنان که منشا باکتریایی دارند تجویز می شود و عفونت های دیگری واژن را نمی تواند درمان کند. همچنین نوع داروی مترونیدازول با توجه به شرایط بیمار توسط پزشک انتخاب می شود. جهت درمان عفونت های واژن پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از اشکال قرص، شیاف و ژل مترونیدازول جهت درمان انتخاب می کند.

نحوه مصرف قرص مترونیدازول

قرص مترونیدازول را قطعا پزشک برای شما تجویز کرده است و حتما با توجه به تجویز پزشک از آن استفاده کنید و هرگز مقدار دوز آن را کم یا زیاد نکنید. اضافه کردن دوز مصرف مترونیدازول می تواند عوارض جدی برای شما داشته باشد.

مدت زمان مصرف مترونیدازول معمولا 10 روز متوالی می باشد، اما در صورتی که پزشک تشخیص بدهد می تواند مترونیدازول را برای چند هفته تکرار کند.

نکته مهم درباره مصرف مترونیدازول که باید بدانید این است که حتما مقدار تجویز شده این دارو را کامل مصرف کنید حتی اگر احساس کردید علائم از بین رفته است. در برخی موارد ممکن است علائم از بین رفت هباشد اما عفونت به طور کامل پاک نشده باشد.

قرص های پیوسته رهش مترونیدازول حتما با معده خالی مصرف شود، زیرا غذا می تواند اثر این دارو را کاهش دهد.پس بهتر است این دارو را یک ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

مترونیدازول ممکن است باعث ناراحتی معده بیمار شود، پس حتما آن را با مقدار زیادی اب مصرف کنید و همچنین در زمان مصرف این دارو بدن خود را هیدراته نگه دارید.

زنانی که از داروهای ضد بارداری استفاده می کنند و پزشک مترونیدازول را برای آنها تجویز کرده است می بایست از روش های غیر هورمونی جهت پیشگیری استفاده کنند. مترونیدازول اثر قرص ضد بارداری را کاهش می دهد.

مقدار مصرف مترونیدازول

طریقه مصرف داروی مترونیدازول بر اساس وضعیت بیمار، شرایط بیماری در نظر گرفته می شود که به طور معمول مقدار 250 تا 500 میلی گرم سه بار در روز می باشد.

مترونیدازول چند ساعتی است: دوز مصرف مترونیدازول با توجه به شرایط بیمار، سن بیمار، شرایط بیماری و پاسخ به اولین درمان است و به طور معمول با توجه به مقدار دوز 250 یا 500 هر 8 ساعت یا 12 ساعت می باشد.

در ادامه با دوز های معمول مترونیدازول آشنا می شوید که به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد و از تغییر مقدار دوز های تجویز شده توسط پزشک خودداری کنید.

قرص مترونیدازول با توجه به شدت عفونت مقدار دوز مصرفی آن مشخص می شود و زمان مصرف آن هر 8 ساعت یک بار می باشد. دوز معمول قرص مترونیدازول برای بزرگسالان سنین بالای 18 سال 250 تا 500 میلی گرم سه بار در روز می باشد.

مقدار مصرف مترونیدازول جهت درمان عفونت های آمیب روده ای مقدار 500 تا 750 میلی گرم سه بار در روز به مدت 5 تا 10 روز می باشد. این مقدار توسط پزشک و نتیجه آزمایشات مقدار مصرف آن مشخص می شود.

مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن که یکی از بیماری های رایج با منشا باکتری در زنان می باشد مقدار 500 میلی گرم هر 8 ساعت یک بار به مدت 7 روز است. درمان عفونت های واژن به غیر از قرص بر اساس شرایط بیمار، ممکن است پزشک شیاف یا ژل مترونیدازول را تجویز کند.

هشدارهای مصرف مترونیدازول

اگر از داروی مبندازول استفاده می کنید و پزشک برای شما مترونیدازول تجویز می کند، می بایست قبل از تجویز درباره مصرف مبندازول با پزشک خود مشورت کنید.زیرا مصرف مبندازول در دوز های بالا به همراه میترونیدازول ممکن است باعث سندرم استیون جانسون شود.

استفاده از این دارو، اگر دارای سابقه بیماری های کبدی یا کلیوی هستید مجاز نمی باشد و حتما با پزشک خود مشورت کنید تا باعث عوارض های جبران ناپذیر نشود.

اگر بیمار در زمان تجویز این دارو، مشکلات معده یا روده، کمبود گلبول قرمز، عفونت قارچی داشته باشد، حتما باید با پزشک خود قبل از تجویز مشورت کند.

افرادی که الکل مصرف می کنند، هرگز نباید در زمان درمان با مترونیدازول از الکل یا داروهای حاوی الکل استفاده کنند. این دارو به شدت با الکل تداخل دارد و باعث سندرم شبه دی سولفیرام می شود.

تداخلات دارویی مترونیدازول

داروی مترونیدازول قطعا مانند سایر داروهای دیگر ممکن است با برخی داروها، گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و صورت مصرف همزمان باعث ایجاد عوارض جانبی شود.

اما این تداخل دارویی با داروهای دیگر چیست؟ هر دارویی از ترکیبات مختلفی تشکیل شده است که ممکن است این ترکیبات با مترونیدازول باعث واکنش هایی شود که ایجاد عوارض جانبی کند، حتی این عوارض ممکن است شدید باشد و تهدید کننده جان شما باشد.برخی از داروها نیز هستند که در زمان مصرف با مترونیدازول ، اثر دارویی مترونیدازول را کاهش یا افزایش می دهد.

مصرف همزمان مترونیدازول با سایمتیدین باعث می شود که سطح مترونیدازول افزایش پیدا کند و باعث بروز عوارض جانبی در بیمار شود. پس نباید مترونیدازول را همزمان با سایمتیدین مصرف کنید.

فنیتوئین با مترونیدازول نیز تداخل دارد و باعث کاهش سطح مترونیدازول در بدن شود و عفونت در بدن درمان نمی شود، که ممکن است باکتری ها مقاوم شوند و دیگر به مترونیدازول جواب ندهند.

وارفارین یا داروهای رقیق کننده خون را نباید همزمان با مترونیدازول مصرف کنید زیرا ممکن است ایجاد عوارض جانبی از جمله خونریزی بدون دلیل شود.

مترونیدازول با سایمتیدین، فنوباربیتال، داروهای ضد انعقاد، فلورویورسیل، فنی توئین، فلیبانسرین، سفپیم، لیتیم کربنات، ارگوتامین سی و رانولازین تداخل دارد و اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید حتما با پزشک درمیان بگذارید.

اگر می خواهید تست های آزمایشگاهی بدهید و در آن زمان مترونیدازول نیز مصرف کرده اید، با پزشک آزمایشگاه صحبت کنید و از مصرف مترونیدازول آن را مطلع سازید. زیرا مترونیدازول باعث تاثیر در نتیجه آزمایش دارد و باعث غلط بودن نتایج می شود.

این لیست بالا تمام داروهای در تداخل با مترونیدازول نمی باشد، به همین خاطر می بایست هر دارویی که مصرف میکنید با پزشک خود درمیان بگذارید تا پزشک بهترین نتیجه را بگیرد.

عوارض جانبی مترونیدازول

از عوارض جانبی مترونیدازول می توان به اسهال، سوزش ادرار، سردرد، زخم دهان و سرگیجه اشاره کرد که در صورت مشاهده هر یک از علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

در برخی موارد ممکن است بیمار در طول درمان با مترونیدازول دچار زخم های دهانی شود که می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد و می بایست حتما به پزشک خود مراجعه کند.

در زمان مصرف مترونیدازول به مدت طولانی ، ممکن است پزشک شما درخواست آزمایش عملکرد کبدی بدهد، اگر در طی درمان دچار علائم استفراغ، بی اشتهایی، تهوع و کرامپ شکمی که از علائم مشکلات کبدی است شده باشید می بایست سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از عوارض های جانبی مترونیدازول شایع هستند که شامل موارد زیر میباشند:

  • سردرد، افسردگی، بی قراری، خواب آلودگی زیاد
  • خارش، کهیر، احساس گر گرفتگی
  • کرامپ شکمی، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی
  • تیرگی و سوزش ادرار
  • لکوپنی گذرا، نوتروپنی
  • طعم فلزی و احتقان بینی

البته این عوارض ها ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و حتی تمام این عوارض در یک فرد اتفاق نمی افتد. برخی از این عوارض طی چند ساعت تا چند روز از بین می روند، اما اگر عوارض شدید بود می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف مترونیدازول در بارداری

قطعا یکی از دوران حساس برای زنان دوران بارداری می باشد که باید مراقبت های زیادی از خود و جنین داشته باشند. در این دوران محدودیت های زیاید برای مصرف دارو در زنان وجود دارد.

زنان بارداری در سه ماهه اول بارداری این دارو برایشان منع مصرف دارد، زیرا باعث عوارض جانبی شدیدی برای جنین می شود. از جهت دسته بندی مترونیدازول در بارداری، این دارو را در گروه B بارداری قرار داده اند. اگر قصد باردار شدن دارید یا باردار هستید حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف مترونیدازول در شیردهی

مترونیدازول به سرعت در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.قبل از تجویز مترونیدازول با پزشک خود مشورت کنید شاید احتیاج باشد که شیردهی با کودک را تا مدت درمان قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.