شفا مگ

آشنایی با خواص و عوارض رازیانه

رازیانه گیاهی از دسته آپیالس است و سرشار از ترکیباتی شبیه هورمون استروژن است. طبع رازیانه گرم است و خواص زیادی برای سلامتی افراد دارد.رازیانه دارای 72 کالری می باشد و چربی کمی دارد.از مزایای سلامتی رازیانه برای بدن می توان به سلامت استخوان، سلامتی پوست،افزایش شیر مادر، کمک به هضم غذا،بهبود کولیک در نوزادان و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.در ادامه به رازیانه ، خواص آن برای بدن ، تداخلات دارویی آن می پردازیم.

خواص رازیانه
  1. رازیانه چیست
  2. ارزش تغذیه ای رازیانه
  3. خواص رازیانه
  4. عوارض رازیانه
  5. مصرف در بارداری
  6. تداخل دارویی رازیانه

رازیانه چیست

رازیانه از گیاهانی گل دار از دسته آپیالس و از تیره چتریان است. گیاهی سرشار از ترکیبات مشابه هورمون استروژن با نام فیتواستروژن است. رازیانه دارای طبع و طبیعت گرم است.

رازیانه گیاهی است معطر ، علفی و دوساله که ارتفاع آن تا 2 متر می رسد ساقه آن دارای شیارهای هم دریف و موازی می باشد برگهای آن نازک و نخی مانند شوید است گلهای رازیانه زرد و بصورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می شود.

میوه رازیانه کوچک و بطول حدود 8 میلیمتر و عرض 3 میلیمتر بوده و دارای بوئی معطر و طعمی شیرین می باشد . رازیانه در نواحی جنوب غربی آسیا و جنوب اروپا رشد می کند،اما امروزه در بیشتر کشورهای جهان کشت می شود.این گیاه در فصل پاییز و زمستان برداشت می شود.این گیاه در طب سنتی جایگاه خاصی داردو از ان برای درد شکم ، بهبود نیش حشرات یا درمان گلودرد کمک استفاده می کنند.

متخصصان گیاهان دارویی معتقدند دانه رازیانه برای کمک به هضم غذا مفید است. همچنین به شل و آرام شدن ماهیچه های سیستم گوارشی کمک کرده و میزان گاز معده، نفخ و گرفتگی شکمی را کاهش می دهد.

در واقع چای تهیه شده از دانه های رازیانه برای درمان اسپاسم عضلانی شکمی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر، کولیت زخمی، بیماری کرون و دیگر مشکلات سیستم گوارشی کاربرد دارد.

ارزش تغذیه ای رازیانه

یک عدد رازیانه متوسط حدود ۷۳ کالری، ۳ گرم پروتئین، ۱۷ گرم کربوهیدرات دارد. این ماده چربی اندکی دارد اما کلسترول ندارد. رازیانه مقادیر بسیار زیادی فیبر دارد. خوردن بخش سفید رنگ آن حدود ۷ گرم فیبر غذایی را تامین می کند. این مقدار معادل ۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر است.

بیشتر افراد نمی توانند فیبر کافی مصرف کنند. به همین خاطر مصرف یک عدد رازیانه متوسط در روز می تواند ۷ گرم فیبر وارد بدن کند. قسمت سفید رنگ رازیانه حاوی ۹۶۹ میلی گرم پتاسیم است و می تواند ۲۷ درصد از نیاز بدن به این ماده معدنی را برطرف کند. پتاسیم برای کمک به کاهش فشار خون و نیز حفظ و نگهداری تعادل مایعات بسیار ضروری است. رازیانه ویتامین C فراوانی دارد و مصرف قسمت سفید رنگ آن می تواند ۲۸ میلی گرم از ویتامین C را وارد بدن کند ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می تواند فرایند پیری را کندتر کند و باعث افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن گردد.

رازیانه ویتامین های مهم دیگری همچون ویتامین A، B6 ، K و فولات را نیز تامین می کند. این گیاه منبع بسیار خوبی از سایر مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، مس، روی و سلنیوم است.

خواص رازیانه

رازیانه دارای خواص زیادی است و همچنین رازیانه دارای طبع و طبیعت گرم و خشک است.همچنین خواصی مشابه هورمون زنانه دارد و می تواند برای سلامت استخوان، سلامتی پوست،افزایش شیر مادر، کمک به هضم غذا،بهبود کولیک در نوزادان و پیشگیری از سرطان مفید باشد.

خواص رازیانه برای قاعدگی

رازیانه خواص هورمونی دارد و برای بیش از 90 درصد از خانم ها تجویز می شود. به این شکل که در ترکیب آن، استروژن (هورمون زنانه) بالایی یافت می شود. به همین دلیل باعث افزایش شیر شده و بهترین درمان برای قطع قاعدگی است. رازیانه ضد چاقی است، التهاب های واژن و علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را برطرف می کند. علاوه بر این اگر با گل گاوزبان صرف شود، قاعده آور است، یعنی قطع قاعدگی را متوقف می کند.

خواص رازیانه برای جوانی

رازیانه برای پوست ما هم خواص بیشماری دارد. مثلا برای ورم پلک و چین و چروک پوست مفید است که البته باید به صورت پماد مصرف شود. بدین صورت که باید بذر رازیانه را جوشانده و یا پودر کرد و سپس آن را داخل Cold Cream ریخت و به صورت کرم به پوست مالید. کُلدکرم یک کرم پایه است که می توانید آن را از داروخانه ها تهیه کنید.

رازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار، بذر رازیانه را پودر کنید و سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط کنید و به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید. این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست می شود.

خواص رازیانه برای سلامت پوست

رازیانه منبع خوبی برای ویتامین C محسوب می شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که اسیب رادیکال های ازاد را کمتر می کند. همین امر باعث می شود پوست صورت دچار پیری زودرس نشود. ویتامین C برای تشکیل کلاژن بسیار ضروری است و ابزار قدرتمندی برای محافظت از ظاهر پوست محسوب می شود.

کمبود ویتامین C در بدن را اسکوروی می نامند. این کمبود باعث می شود بدن به درستی کلاژن را تولید نکند. همین امر منجر به خونریزی لثه ها و خونریزی زیر پوست می شود. به خاطر عملکردی که ویتامین C در بدن دارد، مقدار کافی و مناسب از این ویتامین برای کاهش چین و چروک و حفظ شادابی و سلامت پوست ضروری است.

خواص رازیانه برای ورم معده

رازیانه ضداسپاسم و ضد نفخ است؛ ورم های روده و معده را از بین می برد؛ به درمان سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند و باعث کاهش میزان اشتها می شود.  همچنین سکسکه و سوءهاضمه را برطرف می کند.

کاهش فشار خون

رازیانه می تواند فشار خون و التهاب را به خاطر محتوای پتاسیمی بالا و محتوای سدیمی اندک کاهش دهد. پتاسیم در برابر سدیم می ایستد و همین امر موجب می شود فشار خون پایین آورده شود. رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می تواند فشار خون را کاهش دهد. فقط به خاطر داشته باشید که این اثرات یک شبه ایجاد نمی شوند. برای اینکه بتوانید از این مزایا بهره مند شوید باید ۴ هفته رژیم غذایی با پتاسیم بالا مصرف کنید.

خواص رازیانه برای کلیه

رازیانه برای کلیه خواص فراوانی دارد و همراه با کاکل ذرت باعث دفع سنگ های کلیوی می شود. اگر فردی که مبتلا به سنگ کلیه (کوچکتر از 5 میلی متر) است، روزی 4 تا 5 مرتبه بذر رازیانه و کاکل ذرت را بجوشاند و میل کند، سنگ ها دفع خواهد شد.ریشه این گیاه نیز باعث برطرف شدن مشکلات کلیوی می شود. علاوه بر این دارای خواص گوارشی فراوانی نیز هست.

خواص رازیانه برای لاغری زنان

زنانی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند بایستی از این دانه های گیاهی با احتیاط مصرف کنند چرا که رازیانه به طور طبیعی یک لاغر کننده زنان است.

افزایش سیری

فیبر هیچ کالری ندارد و می تواند شما را سیر نگه دارد. انسان ها آنزیمی که برای شکستن فیبر لازم است را ندارند. به همین خاطر فیبر به عنوان کالری در بدن جذب نمی شود. رازیانه حدود ۷ گرم فیبر عاری از کالری دارد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند به کاهش وزن کمک کند.

مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۱ نشان می دهد مصرف ۱۴ گرم فیبر در روز می تواند به کاهش وزن خوبی منجر شود. با اضافه کردن رازیانه به رژیم غذایی می توان حس سیری را فراهم کرد. این موضوع به کاهش وزن کمک فراوانی خواهد کرد.

خواص رازیانه برای دستگاه گوارش

رازایانه می تواند هضم و گوارش را بهبود ببخشد. از آنجایی که این گیاه حدود ۷ گرم فیبر غذایی دارد می تواند به سلامت سیستم گوارش کمک فراوانی بکند. عضلاتی که در سیستم گوارشی شما قرار دارند به فیبر غذایی نیاز خواهند داشت. از آنجایی که مشکلات گوارشی همچون یبوست و IBS در بزرگسالان شایع است، مصرف رازیانه می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد.

علاوه بر این فیبر همانند یک مسواک کوچک عمل می کند و می تواند سموم موجود در روده را پاکسازی کند. این سموم اگر در بدن باقی بمانند باعث ایجاد سرطان روده بزرگ خواهند شد. خود رازیانه همانند یک ملین عمل می کند و به دفع سموم از بدن کمک فراوانی خواهد کرد. به همین خاطر برخی از فرهنگ ها بعد از خوردن وعده غذایی دانه رازیانه را می جوند تا به هضم کمک کند و بوی بد دهان را از بین ببرد. برخی از روغن هایی که در رازیانه یافت می شود به تولید مایع گوارشی کمک خواهد کرد. رازیانه همچنین برای افرادی که رفلاکس اسید دارند نیز مفید است. اضافه کردن رازیانه به رژیم غذایی می تواند PH معده را متعادل سازد.

خواص رازیانه برای کولیک نوزادان

کولیک یا قولنج در نوزادان یکی از شرایط پزشکی نسبتا بی خطر است. کولیک به گریه های بی وقفه بیش از سه ساعت در روز که بیش از سه روز در هفته رخ دهد و حداقل سه هفته تداوم یابد، گفته می شود. در این شرایط والدین هر کاری می کنند تا نوزاد ارام شود. دارویی که اخیرا با نام دی سیکلومین هیدروکلراید برای درمان کولیک استفاده می شود می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. اما محققان دریافته اند که روغن دانه رازیانه می تواند درد را در نوزادان کاهش دهد و یک درمان طبیعی و خانگی برای کولیک محسوب می شود. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۳، محققان روغن دانه رازیانه را با دارونماها مورد مقایسه قرار دادند. گروهی که با روغن دانه رازیانه درمان شده بودند ۶۵ درصد کولیک کمتری را تجربه کرده بودند. اگرچه این مطالعه امیدوار کننده است اما هنوز دوز مناسب برای نوزادان تعیین نشده است. شاید بتوان گفت امن ترین روش برای درمان کولیک نوزادان نوشیدن چای رازیانه توسط مادر است.

خواص رازیانه برای سلامت استخوان

به خاطر کلسیمی که در رازیانه وجود دارد مصرف آن به حفظ و نگهداری سلامت استخوان ها کمک زیادی خواهد کرد.رازیانه حاوی ۱۱۵ میلی گرم کلسیم است و می تواند ۱۰ درصد از نیاز بدن به کلسیم را برطرف کند.

با مصرف آن می توانید کلسیم موجود در رژیم غذایی را افزایش دهید. این موضوع برای افرادی که نمی توانند از سایر منابع کلسیم دریافت کنند بسیار عالی است. اما کلسیم تنها ماده مغذی تقویت کننده استخوان نیست که در رازیانه یافت می شود. این گیاه حاوی منیزیم، فسفر و ویتامین K است که نقش مهمی در حفظ و نگهداری سلامت استخوان ها بازی می کنند.

عوارض رازیانه

مصرف بیش از حد رازیانه، احتمال آلرژی های پوستی را افزایش می دهد. علاوه بر این، افرادی که ناراحتی های تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند، زیرا ممکن است با تنفس و یا مصرف گیاه دچار حمله های آسم شوند.

از دیگر تاثیرات جانبی رازیانه، احتمال کاهش نیروی جنسی در آقایان و لاغری در خانم هاست. علاوه بر این مصرف زیاد از حد آن باعث قطع و یا کاهش شیر در زنان شیرده می شود. افراد سردمزاج نیز با خوردن این گیاه ممکن است دچار سردرد شوند.اثر عجیب رازیانه این است که خانم ها را لاغر و آقایان را چاق می کند!

رشد بسیار زود هنگام سینه در زنان، یک بیماری است که سبب رشد سینه در زنان بسیار قبل تر از دوران بلوغ میشود. چای رازیانه یکی از عوامل اصلی بیماری است و یا باعث تشدید آن می شود.

مصرف در بارداری

دانه های رازیانه نباید توسط زنان باردار مصرف شود، چرا که این دانه ها باعث تحریک رحم می شوند و حتی ممکن است باعث سقط جنین شوند.

تداخل دارویی رازیانه

مصرف کم رازیانه تداخل دارویی ایجاد نمی شود. ولی اگر از این گیاه زیاد مصرف می کنید ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. قبل از مصرف رازیانه با پزشک خود درباره داروهای مصرفی مشورت کنید.

  • با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، پلاویکس و آسپرین
  • داروهای کاهش علائم صرع
  • داروهای کاهش فشار خون مانند : کاپتوپریل و آتنولول
  • داروهای کاهش قند خون مانند متفورمین
  • داروهای کاهش کلسترول خون مانند آتورواستاتین و تمام استاتین ها
  • داروهای کنترل کننده ضربان قلب
  • داروهای پیشگیری از بارداری
  • با داروهای ضد افسردگی تداخل دارد
  • فلوکستین ، سرترالین و ..
  • با آنتی بیوتیک ها تداخل دارد مانند : مترونیدازول ، آزیترومایسین ، داکسی سایکلین ، سفیکسیم و .
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.