شفا مگ

اطلاعات دارویی سفیکسیم

سفیکسیم به شکل قرص، کپسول و شربت 100، 200، 400 که برای درمان چرک گلو، عفونت ریه، عفونت واژن، عفونت ادراری مصرف می شود که دوره درمان 5 تا 7 روز است.

سفیکسیم

سفیکسیم یا سفکسیم (cefixime) یک داروی آنتی بیوتیک از دسته سفالوسپورین است که با بسیاری از باکتری های مقابله می کند. این دارو جهت عفونت های باکتریایی تجویز می شود و عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان نمی کند.

سفیکسیم به شکل قرص یا کپسول با دوز های واحد 200 و 400 در داروخانه ها موجود می باشد.همچنین شربت سفیکسیم 100 نیز برای بیمارانی که قرص یا کپسول را نمی توانند استفاده کنند مانند کودکان تجویز می شود.

دوره درمان سفیکسیم 200 و 400 بین 5 تا 7 روز می باشد که این مدت زمان را پزشک بر اساس شرایط بیماری و شرایط بیمار تجویز می کند. نیمه عمر این دارو 3 تا 4 ساعت می باشد و بعد از آن از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

سفیکسیم ۴۰۰ چند ساعت یکبار : معمولا دوز مصرفی سفیکسیم 400 روزی یک بار می باشد، که البته بر اساس شرایط بیماری ممکن است روزی 2 بار باشد.

در ادامه با موارد مصرف سفیکسیم و نکاتی درباره سفکسیم اشنا شوید که البته این مطالب صرفا جهت افزایش اطلاعات عنوان شده است و به هیچ عنوان جایگزین تشخیص پزشک نمی باشد. مصرف سرخود و بی رویه آنتی بیوتیک می تواند باعث مقاومت شود.

  1. سفیکسیم چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. مصرف در دوران بارداری
  8. مصرف در شیردهی

سفیکسیم چیست

سفیکسیم یک آنتی بیوتیک است که می تواند با بیشتر باکتری ها مبارزه کند و بیشتر کاربرد آن برای مهار باکتری های گرم منفی می باشد و البته عفونت های ویروسی را درمان نمی کند.

سفیکسیم جهت درمان طیف گسترده ای از عفونت ها مانند عفونت رحم، عفونت های تنفسی، عفونت ریه، عفونت استخوان و ادراری کاربرد دارد. سفکیسیم از طریق دستگاه گوارش به خوبی جذب می شود و غلظت سرمی آن 3 تا 8 ساعت می باشد.

سفیکسیم نیمه عمر حدود 3 تا 4 ساعت دارد، البته کسانی که مشکلات کلیوی داشته باشند به 4 تا 6 ساعت تغییر می کند.نیمی از این دارو از طریق ادرار و 10 درصد آن از طریق مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف سفیکسیم

سفکسیم در موارد عفونت های باکتریایی، عفونت دستگاه ادراری ، برونشی، سوزاک، عفونت واژن و رحم، التهاب لوزه و گلو، التهاب گوش میانی، عفونت ریه مصرف می شود.از سفیکسیم برای عفونت های باکتریایی کودکان نیز به شکل سوسپانسیون 100 استفاده می شود.

هشدارهای مصرف سفیکسیم

در زمان مصرف سفیکسیم می بایست به برخی از هشدارها توجه کنید تا سفیکسیم برای شما بی خطر باشد، زیرا در صورت تجوه نکردن به برخی موارد ممکن است عوارض شدیدی داشته باشد.

  • اگر به سفیکسیم یا هر آنتی بیوتیک مشابه آن حساسیت دارید نباید از سفیکسیم استفاده کنید.
  • اگر به پنی سیلین حساسیت دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر به سفازولین، سفتی بوتن، سفالکسیم حساسیت دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف سفیکسیم در آزمایش قند ادرار نتایج غیر طبیعی ایجاد می کند. حتما قبل از ازمایش از مصرف سفیکسیم پزشک را مطلع سازید.
  • زمان مصرف سفکسیم احتمال اسهال وجود دارد که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد.

نحوه مصرف سفیکسیم

نحوه مصرف سفیکسیم به شرایط بیمار، سن بیمار، وزن بیمار، شرایط پزشکی وابسته می باشد و پزشک برا اساس این شرایط دوز مشخصی را تجویز می کند. حتما این دارو را مطابق دستور پزشک خود مصرف کنید و از مصرف بیش از حد این دارو خودداری کنید.

یکی از نکات مهم مصرف سفیکسیم این است که حتما تا اتمام کامل دوز تجویز شده دارو را مصرف کنید زیرا ممکن است علائم شما قبل از پاکسازی عفونت بهبود یابد.

اگر دوز مصرف سفیکسیم را فراموش کردید و به محض یادآوری ، اگر به دوز بعدی نزدیک نباشد آن را مصرف کنید و هرگز 2 دوز را یکباره به عنوان جبران نوبت از دست رفته استفاده نکنید.

  • سفیکسیم را با یا بدون غذا می توان مصرف کرد.
  • در فرم خوراکی سفیکسیم قبل از مصرف باید مایع را به خوبی تکان دهید.
  • فرم جویدنی سفیکسیم باید قبل از بلعیدن کاملا جویده شود.

دوز مصرف سفیکسیم

همانطور که گفته شد مقدار و دوز مصرفی سفیکسیم به شرایط بیماری، سن بیمار، وزن بیمار و شرایط پزشکی بیمار بستگی دارد و پزشک بر اساس این شرایط مقدار سفیکسیم را تجویز می کند.

دوز مصرف سفیکسیم 200 ، 400 میلی گرم یک بار در روز یا بر اساس شدت بیماری و تشخیص پزشک 2 بار در روز می باشد. در افراد بالای 65 سال دوز مشابه تجویز می شود اما قبل از آن میبایست عملکرد کلیه بررسی شود و در صورت اختلالات کلیوی شدید تنظیم دوز صورت گیرد.

مقدار مصرف سفیکسیم در کودکان بر اساس شرایط سنی و وزن آنها تجویز می شود که برای این افراد شربت سفیکسیم 100 تجویز می شود که بشکل سوسپانسیون می باشد. دوز عمومی برای کودکان 8 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت تک دوز می باشد.

عوارض سفیکسیم

سفکسیم ممکن است در برخی از بیماران عوارض جانبی خفیف یا شدید را به همراه داشته باشد که اگر عوارض شدید بود مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

حساسیت و آلرژیک یکی از عوارض های سفیکسیم می باشد که در این حالت فرد دچار تنگی نفس، تورم صورت یا گلو، قرمزی و کهیر می شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض شایع و خفیف می باشند که شامل سوء هاضمه، درد معده، حالت تهوع، استفراغ، خارش یا ترشحات واژن است و اگر ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر این عوارض شدید شد و طی چند روز از بین نرفت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از عوارض ها نادر هستند اما در صورت وجود هر یک از علائم با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید معده یا اسهال خون آلود
  • زردی پوست یا چشم
  • پوست زرد به همراه ادرار تیره
  • تشنج
  • ضعف ناگهانی یا احساس تب و لرز
  • واکنش های شدید پوستی
  • درد پوست و سوزش در چشم

مصرف سفیکسیم در دوران بارداری

دوران بارداری یک دوره حساس می باشد که ممکن است مصرف برخی داروها روی نوزاد متولد نشده تاثیر جدی بگذارد و به همین خاطر داروها را به گروه های بارداری مختلفی تقسیم کردند.

سفیکسیم نیز در گروه B بارداری قرار دارد و به این معنی است که در سه ماهه اول بارداری نباید از این دارو استفاده شود و مشخص نیست که آیا با نوزاد آسیب می رساند یا خیر.حتما قبل از تجویز، اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک مشورت کنید.

سفیکسیم در شیردهی

سفیکسیم در شیردهی نباید مصرف شود زیرا این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب جدی وارد کند.بهتر است قبل از تجویز سفیکسیم با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. ممکن است پزشک تشخیص دهد که تا اتمام دوره سفیکسیم شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.