شفا مگ

قرص پوکساکیم 5 و 10 برای چیست و چه کاربردی دارد

قرص پوکساکیم 5 و 10 میلی گرم داروی ضد اضطراب از دسته داروهای بنزودیازپین است که برای درمان بی خوابی، افسردگی، تحریک عصب معده و میگرن عصبی تجویز می شود.این دارو بر روی ماده شیمیایی در مغز به نام گابا تاثیر می گذارد و باعث کاهش اضطراب در فرد می شود.توجه کنید که این دارو را نباید بدون تجویز پزشک مصرف کنید، زیرا مصرف طولانی مدت آن باعث ایجاد عوارض ترک دارو می شود.

قرص پوکساکیم

 

نام تجاری: پوکساکیم

نام ژنریک: کلرودیازپوکساید

نام انگلیسی: poxakim

اشکال دارویی: قرص پوکساکیم 5 میلی گرم، قرص پوکساکیم 10 میلی گرم

قرص پوکساکیم چیست

قرص پوکساکیم یا کلرودیازپوکساید یک داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب است که بر روی ماده شیمیایی مغز به نام گابا تاثیر میگذارد.این دارو در دسته داروهای بنزودیازپین قرار دارد و در اشکال 5 و 10 میلی گرم در داروخانه ها موجود است.

قرص پوکساکیم به خوبی از طریق گوارش جذب می شود و حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا اثر کند و نیمه عمر این دارو حدود دوازده تا بیست و چهار ساعت می باشد، البته نیمه عمر این دارو در افرادی که مشکلات کلیوی دارند بین 5 تا 30 ساعت می باشد.همچنین پوکساکیم در کبد متابولیزه می شود. افرادی که مشکلات کبدی دارند حتما باید با پزشک خود درباره بیماری خود مشورت کنند.

قرص پوکساکیم برای درمان های کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف زیاد آن اعتیاد آور است و عوارض ترک دارو را به همراه دارد.پوکساکیم باعث افزایش عملکرد گابا می شود که این باعث آرامبخشی ، خواب آوری و ضد اضطراب می شود

قرص پوکساکیم چه کاربردی دارد

قرص پوکساکیم یک بنزودیازپین است که به عنوان یک داروی ضد اضطراب تجویز می شود و برای درمان اضطراب، افسردگی تجویز می شود. همچنین به علت آرامبخشی که دارد جهت کاهش تحریک عصب معده نیز تجویز می شود و همچنین ممکن است پزشک برای افرادی که می خواهند الکل را ترک کنند و یا دچار اضطراب قبل از جراحی نیز دارند تجویز می کند.

نکات مهم و احتیاط های مصرف قرص پوکساکیم

اگر به داروهای دسته بنزودیازپین یا پوکساکیم حساسیت دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا افرادی که به این دارو حساسیت دارند نباید از آن استفاده کنند. همچنین اگر در زمان مصرف این دارو دچار علائمی چون خارش، تورم گلو، تنگی نفس شدید، این علائم از حساسیت به این دارو می باشد و باید سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید و مصرف دارو را قطع کنید.

اگر از داروی خاصی استفاده می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا ممکن است داروهای شما با پوکساکیم تداخل داشته باشد و نیاز باشد داروی دیگری تجویز شود یا دوز های آنها را تغییر داده شود.

داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و یا اگر مواد مخدر مصرف می کنید حتما به پزشک قبل از تجویز این دارو اطلاع دهید.

بیماری های کلیوی باید حتما با پزشک خود درباره بیماری خود مشورت کنند تا پزشک دوز مصرف دارو را کنترل شده برایشان تجویز کند زیرا نیمه عمر این دارو برای افرادی که مشکلات کلیوی دارد بیشتر است و ممکن است باعث عوارض جانبی شود.

اگر باردار هستید یا در حال شیردهی به نوزاد می باشید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر اعتیاد به الکل دارید و مصرف این دارو جهت ترک الکل برای شما تجویز نشده است حتما به پزشک اطلاع دهید

ممکن است در هنگام شروع مصرف این دارو علائم افسردگی، افکار خودکشی و تغییر در رفتار شما بدتر شوند. همچنین ممکن است تا زمانی که دارو تاثیر مثبت خود را ایجاد کند، این علائم ادامه یابند و حتی تا چند هفته طول بکشند.

مقدار و نحوه مصرف قرص پوکساکیم

قرص پوکساکیم با توجه به شرایط بیمار و شرایط پزشکی بیمار دوز آن مشخص می شود و پزشک ممکن است دوز دارو را تغییر هد تا مطمئن شود بهترین نتیجه از این دارو گرفته می شود. توجه کنید که هرگز به طور ناگهانی این دارو را قطع نکنید زیرا می تواند علائم ناخوشایندی ایجاد شود و حتما باید با تجویز پزشک آن را قطع کنید، بخصوص اگر برای مدت طولانی این دارو تجویز شده باشد.

اگر قرص پوکساکیم برای کاهش اضطراب در بزرگسالان تجویز شود، به طور معمول دوز مصرف آن یک تا سه قرص در روز است

در صورتی که قرص پوکساکیم برای کاهش علائم ترک الکل تجویز شده است به طور معمول 4 نوبت در روز می باشد.

پوکساکیم با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.با این حال بهتر است همراه یا پس از غذا مصرف شود.

در صورت فراموشی یک نوبت پوکساکیم بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جدا خودداری نمایید.

در صورت مصرف شربت های ضد اسید معده ، مصرف این پوکساکیم را حداقل ۲ساعت با مصرف شربت فاصله دهید.

عوارض جانبی قرص پوکساکیم

قرص پوکساکیم مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند، زیرا عملکرد بدن هر فرد متفاوت است. این عوارض جانبی ممکن است کوتاه مدت باشد و پس از چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر از بین نرفت و یا شدید شد حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو میتواند باعث واکنش های آلرژیک در بعضی افراد شود در صورت مشاهده کهیر ، مشکل در تنفس ، تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو سریعا با پزشک تماس بگیرید.

شایعترین عوارض جانبی قرص پوکساکیم شامل:

  • خواب آلودگی
  • گیجی و عدم تعادل
  • خواب آور
  • تغییرات رفتاری
  • عصبانیت
  • افکار خودکوشی
  • تب و لرز و گلودرد
  • افتادگی پلک
  • ضعف عضلانی
  • درد معده
  • ادرار تیره
  • زردی پوست یا چشم

تداخل دارویی قرص پوکساکیم

پوکساکیم ممکن است با بعضی از داروها در تعامل باشد و مصرف همزمان این داروها باعث عوارض جدی خواهد شد، بخصوص مصرف این دارو با دارو های خواب آور دیگر میتواند باعث عوارض جانبی خطرناکی شود.

قبل از مصرف قرص خواب ، داروی ضد درد ، داروهای ضد سرفه ، داروی آرامش بخش ماهیچه یا داروی اضطراب ، افسردگی یا تشنج با این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید. داروهای زیر بخشی از داروهایی میباشد که با کلردیازپوکساید تداخل دارند.

آمی تریپتیلین , ایمی پرامین , پاروکستین , پیموزاید , ترانیل سیپرومین , تریمی پرامین , تیوریدازین , دسیپرامین , دوکسپین , سرترالین , فلوکستین , فنوباربیتال , نالوکسان , نورتریپتیلین , وارفارین , کلماستین , تاپنتادول , پروکائین , کلومیپرامین , اس سیتالوپرام , مورفین , فنلزین , پروتریپتیلین , ایزوکربوکسازید , مپریدین , کدئین , پروپوکسیفن

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.