شفا مگ

قرص سیپروتد برای چه بیماری است

قرص سیپروتد 500 و 250 میلی گرم یک داروی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های خارجی و عفونت های داخلی از قبیل عفونت های ادراری، عفونت گوش، عفونت های روده و همچنین عفونت ریوی و پوستی تجویز می شود. این دارو با توجه به شدت عفونت بیمار دوز مصرف آن توسط پزشک مشخص می شود که معمولا 7 تا 14 روز می باشد. در ادامه بیشتر درباره موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخل دارویی سیپروتد آشنا خواهید شد.

قرص سیپروتد

نام دارو: سیپروتد

نام انگلیسی: CIPROTED

نام ژنریک: سیپروفلوکساسین

اشکال دارویی: قرص سیپروتد 250 میلی گرم، قرص سیپروتد 500 میلی گرم

قرص سیپروتد برای چیست

قرص سیپروتد یک آنتی بیوتیک است که جهت درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و این دارو در دسته داروهای آنتی بیوتیک فلوروکینولون قرار دارد. سیپروتد جذب سریعی دارد و از طریق دستگاه گوارش به خوبی جذب می شود و مقدار مصرف آن با توجه به مقدار عفونت و تجویز پزشک بین 7 تا 14 روز می باشد.

سیپروتد حدودا بین یک تا دو ساعت پس از مصرف طول می کشد تا به اوج علظت پلاسمایی خود برسد. حدودا نیمه عمر سیپروتند با توجه به شرایط بیمار بین 3 تا 5 ساعت می باشد که در بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند ممکن است تا 8 ساعت نیز طول بکشد. افرادی که مشکلات کلیوی دارند بهتر است قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند، زیرا دفع بیشتر این دارو از طریق دستگاه ادراری می باشد و حدود یک سوم آن از طریق روده و متابولیسم کبدی انجام می شود.

قرص سیپروتد در چه مواردی تجویز می شود

قرص سیپروتد یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های ریوی، دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری، عفونت واژن تجویز می شود. همچنین از این دارو برای درمان عفونت های تنفسی که منشا آن باکتری های گرم منفی هستند نیز تجویز می شود.
بیمارانی که دچار سینوزیت حاد به علت باکتری گرم منفی هستند نیز ممکن است پزشک سیپروتد را برایشان تجویز کند. همچنین زخم تنفسی و ذات الریه نیز از جمله بیماری هایی هستند که این دارو برای آنها تجویز می شود.

سیپروتد علاوه بر درمان عفونت های داخلی، جهت درمان عفونت خارجی مانند عفونت استخوان، عفونت های پوستی و بافت نرم نیز تجویز می شود.

نحوه و مقدار مصرف قرص سیپروتد

از مواردی که در زمان مصرف سیپروتد باید حتما رعایت کنید ، مصرف به موقع و سر وقت است، زیرا برای بهتر عملکرد آنتی بیوتیک ها باید به موقع آنها را مصرف کرد.
مقدار دوز مصرفی سیپروتد با توجه به تشخیص و شدت بیماری توسط پزشک باید تجویز شود و از مصرف خودسرانه این دارو باید خودداری شود. همچنین هرگز نباید مقدار مصرف آن را کم یا زیاد کنید و می بایست دوره درمان را کامل مصرف کنید، حتی اگر احساس کردید بهبودی علائم حاصل شده است. زیرا ممکن است علائم بهبود یافته باشد، اما عفونت به طور کلی از بین نرفته باشد و باعث برگشت و یا بدتر شدن عفونت شود.

مقدار مصرف قرص سیپروتد معمولا با توجه به شدت بیماری و تشخیص پزشک 7 تا 14 روز می باشد و دوز مصرف آن 2 بار در روز یا هر 12 ساعت است. در برخی موارد و نسبت به شدت بیماری پزشک ممکن است تک دوز این دارو را تجویز کند، به همین خاطر حتما به توجه به دستورات پزشک این دارو را مصرف کنید.

قرص سیپروتد چه عوارض جانبی دارد

قرص سیپروتد مانند سایر داروها ممکن است در بدن هر فرد عملکرد متفاوتی داشته باشد و در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد. البته برخی از عوارض خفیف هستند و طی چند روز از بین می روند. اما ممکن است عوارض از بین نرود و یا شدید باشد، در اینجور مواقع می بایست سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

واکنش الرژیک به سیپروتد از عوارض جانبی شدید این دارو می باشد که ممکن است برخی افراد این مورد را تجربه کنند. در صورت مشاهده علائمی چون بثورات پوستی، تورم زبان، گلو و تنگی نفس حتما مصرف دارو را قطع کرده و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

از عوارض جانبی جدی اما نادر سیپروتد می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • مشکلات عصب
  • مشکلات تاندون
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات کبدی

شایعترین عوارض جانبی سیپروتد سردرد، بی خوابی، تیرکی ادرار غیر طبیعی، تب مشکلات گوارشی از قبیل درد شکمی، درد معده، اسهال، استفراغ و تهوع می باشد. بیشتر این عوارض طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود، اما اگر این عوارض شدید بود و از بین نرفت حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که اگر در زمان مصرف سیپروتد دچار اسهال شدید ، هرگز از داروهای درمان اسهال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کند، زیرا ممکن است اسهال نشانه از عفونت جدید در بدن شما باشد.

برخی از زنان ممکن است پس از مصرف قرص سیپروتد دچار عفونت مخمری واژن شوند، پس اگر هرگز دچار عفونت قارچی نشده اید و ممکن است به آن مبتلا شه باشید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی قرص سیپروتد جدی، اما نادر هستند و در صورت مشاهده علائم حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید. برخی از این عوارض شامل:

  • پارگی یا تورم در تاندون ها: علائم آن درد یا تورم در تاندون پاشنه پا، مچ پا، زانو، دست و شانه
  • آسیب کبدی: علائم آن درد شدید در دل، از دست دادن اشتها، ادرار تیره ، زرد شدن پوست یا زرد شدن سفیدی چشم
  • تغییرات در خلق و خوی: علائم آن شامل اضطراب، افسردگی، بی قراری، مشکل در خواب، توهم
  • مشکلات عصبی در بازو، پا: علائم آن سوزش، مور مور شدن و درد در دست و پا
  • کاهش شدید قند خون در افراد مسن: علائم آن سرگیجه، لرزش، تعریق، ضعف

پرهیز غذایی در زمان مصرف سیپروتد

اگر پزشک برای شما قرص سیپروتد تجویز کرده باشد، بهتر است برخی از غذاها را در طول دوره درمان مصرف نکنید و حتما با پزشک خود درباره مصرف برخی از غذاها سوال کنید.به طور مثال مصرف قرص سیپروتد با کافئین می تواند اثر کافئین را چند برابر کند و این باعث عوارض جانبی از جمله لرزش، بی قراری، عصبی بودن، بی خوابی، افزایش فشار خون یا افزایش ضربان قلب شود.

برخی از مواد غذایی مانند مواد غذایی حاوی کلسیم، آهن، آلومینیوم و آهن را همزمان با قرص سیپروتد نکنید زیرا باعث کاهش اثربخشی و جذب قرص سیپروتد در بدن کاهش یابد. این مواد غذایی را 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف سیپروتد میل نمایید.

اگر در حال مصرف مولتی ویتامین هستید حتما توجه داشته باشید که باید 2 تا 4 ساعت قبل یا 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف مولتی ویتامین سیپروتد مصرف شود. پس حتما مولتی ویتامین ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

قرص سیپروتد با چه داروهایی تداخل دارد

قرص سیپروفلوکساسین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و این باعث می شود عملکرد داروها تغییر کند. این می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی جدی و یا کاهش اثر داروها شود. پس اگر دارویی مصرف می کنید، حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را برای شما بکند. در برخی موارد ممکن است لازم باشد دو دارو با هم مصرف شود که پزشک در چنین مواردی دوز داروها و زمان مصرف آنها را کنترل کند.

آنتی اسید ها که حاوی کربنات کلسیم، هیدروکسید منیزیم و هیدروکسید هستند و سایر آنتی اسید های حاوی آلومینیوم با سیپروتد تداخل دارویی دارند و این مواد می توانند به سیپروفلوکساسین متصل شده و مانع از جذب آن شوند. اگر نیاز به مصرف این آنتی اسید ها را دارید ،حداقل 2 ساعت قبل و یا شش ساعت پس از مصرف آنتی اسید، سیپروفلوکساسین را مصرف کنید.

قرص سیپروتد می تواند اثرات کاهش دهنده قند خون را در برخی از داروهای دیابت مانند گلبیورید را افزایش دهد. این باعث می شود سطح قند خون خیلی پایین بیاید.

داروهای قلبی مانند داروهای رقیق کننده خون، کینیدین، پروکائین آمید از جمله داروهایی هستند که با سیپروفلوکساسین تداخل دارویی دارند.
سیپروتد با برخی داروها مانند دولوکستین، پیرفنیدون تداخل دارویی دارد و باعث می شود اثر داروها کاهش یابند و نحوه عملکرد آنها تغییر کند.

مصرف سیپرو همراه با متوترکسات (راسووو، اوترکساپ) می تواند سطح متوترکسات را در بدن شما افزایش دهد و خطر عوارض جانبی متوترکسات را افزایش دهد.

سیپروفلوکساسین با زولپیدوم تداخل دارویی دارد و مصرف همزمان آنها می تواند سطح زولپیدم را در بدن افزایش دهد و این باعث افزایش سطح زولپیدم در بدن شود.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با سیپروتد نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.