شفا مگ

عوارض قرص کلیدینیوم سی سبز رنگ

قرص کلیدینیوم سی از جمله داروهای ترکیبی از کلیدینیوم بروماید و کلردیازپوکساید می باشد و رنگ آن سبز است. این دارو را پزشکان برای درمان سندرم روده تحریک پذیر، زخم معده و مشکلات گوارشی از جمله کاهش اسید معده و ترشحات بیش از حد روده تجویز می کنند. همچنین این دارو را برای بیماران با مشکلات کولون تحریک پذیر، کولیت و انتروکولیت حاد نیز تجویز می کنند.عوارض جانبی کلیدینیوم سی سبز رنگ ممکن است در برخی افراد مشاهده شود که این عوارض می تواند خفیف باشد و طی چند روز که بدن با این دارو عادت می کند از بین برود. اما اگر این عوارض شدید بود یا از بین نرفت حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا در صورت نیاز داروی شما را جایگزین با داروی دیگری کنند.

عوارض قرص کلیدینیوم سی سبز رنگ

عوارض جانبی کلیدینیوم سی

همانطور که گفته شد کلیدینیوم سی برای مشکلات گوارشی تجویز می شود و ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود. اما توجه داشته باشید اگر عوارض از بین نرفت و یا شدیدتر شد حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

شایعترین عوارض جانبی کلیدینیوم سی خواب آور بودن آن است که به دلیل ترکیب آرامبخشی که دارد ممکن است باعث خواب آلودگی در افراد شود. اما پس از عادت کردن بدن با این دارو این عارضه از بین می رود. همچنین ممکن است در برخی افراد این دارو باعث بی خوابی شود که اگر طی چند روز این عارضه از بین نرفت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در زمان مصرف کلیدینیوم سی سبز رنگ دچار ضعف و خستگی، سوزش معده، درد معده، حساس به نور و تغییر در اشتها شدید، این علائم ممکن است از عوارض جانبی این دارو باشد. اگر این عوارض جانبی خفیف باشد، طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود، اما اگر علائم از بین نرفت باید به پزشک مراجعه کنید.

تاری دید و حساسیت به نور ممکن است از عوارض جانبی دیگر کلیدینیوم سی باشد که در صورت مشاهده این علائم بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

در برخی افراد مشاهده شده که در زمان مصرف کلیدینیوم سی دچار یبوست شده اند،اگر دچار یبوست شدید و طی چند روز از بین نرفت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

از عوارض جانبی کلیدینیوم سی سبز رنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لکنت زبان
  • لرزش در بدن
  • گرفتگی عضلات فک و گردن
  • تغییر در میل جنسی

این عوارض جانبی بهتر است توسط پزشک بررسی شود و در صورت مشاهده این علائم بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر صفحه قرص کلیدینیوم سی را بخوانید

عوارض جانبی کلیدینیوم سی به علت تداخل دارویی

علاوه بر عوارض جانبی که دارو در برخی افراد ایجاد می کند، تداخلات دارویی نیز می تواند باعث عوارض جانبی خفیف تا شدید شود. این تداخل دارویی زمانی رخ می دهد که قرص کلیدینیوم سی را همزمان با برخی داروها یا مکمل ها مصرف کنید.

تداخل دارویی می تواند اثر دارو را کم یا عوارض جدی ایجاد کند، پس حتما قبل از تجویز این دارو اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهایی که باعث تداخل دارویی با کلیدینیوم سی سبز رنگ می شود شامل:

  • داروهای خواب آور
  • داروهای ضد درد
  • داروهای سرفه
  • رقیق کننده های خون
  • وارفارین
  • مهار کننده MAO

منع مصرف کلیدینیوم سبز رنگ

تا اینجا درباره عوارض جانبی و تداخلات دارویی کلیدینیوم سی گفته شد، اما توجه داشته باشید که برخی بیماری های خاص یا شرایط بیماری هستند که ممکن است با مصرف کلیدینیوم سی شدیدتر یا دچار عوارض جانبی شدید شوند.

اگر بیماری خاصی دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید، شاید این دارو برای شرایط پزشکی شما مناسب نباشد و پزشک داروی دیگری را تجویز کند

گلوکوم زاویه بسته

سابقه افسردگی

مشکلات پروستات

انسداد مثانه

مشکلات ادراری

اگر به کلیدینیوم سی یا داروهای از خانواده بنزودیازپین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.