شفا مگ

کاپاریس چیست و آشنایی با مضرات و خواص کاپاریس

کاپاریس یا کبر یک میوه عجیب و غریبی است که شبیه به زیتون می باشد و طعم لیمویی ، شوری و تلخی شبیه به زیتون دارد و به عنوان یک طعم دهنده و ترشیجات از آن استفاده می کنند. کاپاریس خواص سلامتی زیادی دارد و می تواند باعث افزایش سلامتی شود.کاپاریس خواص زیادی برای سلامتی دارد و حاوی ویتامین ها و مواد مغذی زیادی است و می تواند برای اختلالات گوارشی، سرطان، دیابت و عفونت مفید باشد و همچنین سرعت متابولیسم را بهبود می بخشد.

کاپاریس چیست

کاپاریس چیست

کاپاریس یک گیاه با طعم و رایحه دلنشین است که به عنوان چاشنی غذا مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه نام های دیگری بنام خیاروک، داغ قارپوزی ، کبر است و همچنین خواص زیادی برای سلامتی دارد.

کاپاریس یک جوانه نارس گیاه کاپاریس اسپینوزا است و دارای برگ های ریز می باشد. این گیاه بومی مدیترانه و بخش های آسیا و آفریقای جنوبی است.

اندازه کاپاریس به اندازه دانه های فلفل سیاه یا زیتون سبز کوچک است و همچنین طعم و رایحه قوی دارد. در یک قاشق غذا خوری کاپاریس حاوی 2 کالری انرژی است.

گیاه کاپاریس یک گیاه پر خاصیت است که در مناطق وسیعی از کشورمان می روید. این گیاه بیشتر به دلیل داشتن میوه و غنچه های گل خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. میوه نارس کاپاریس برای تهیه ترشی و غنچه های پخته شده این گیاه با طعمی بی نظیر برای چاشنی برخی غذا ها کاربرد دارد.

 کاپاریس چه طعمی دارد

کاپاریس اگر چه بسیار کوچک است، اما تند و تیز است و طعم لیمویی و زیتونی به غذا اضافه می کند. طعم آن از روغن متیل ایزوتیوسیانات ناشی می شود که از مولکول های گلوکوکاپارین آزاد می شود.

ارزش غذایی کاپاریس

کاپاریس به طور کلی به مقدار کم به عنوان چاشنی استفاده می شود، هر وعده کاپاریس به مقدار کمی کالری ، کربوهیدرات، چربی و پروتئین دارد. کاپاریس کلسترول پایینی دارد و منبع خوبی از مواد مغذی است که برخی از این مواد شامل:

  • پروتئین
  • فیبر
  • ویتامین A، C، E، K
  • نیاسین
  • کلسیم
  • فولات
  • آهن
  • منیزیم

همچنین کاپاریس حاوی مس است، یک ماده معدنی ضروری است که در متابولیسم آهن، تولید انرژی و عملکرد مغز نقش مهمی دارد. همچنین کاپاریس حاوی ویتامین K است که یک ریز مغذی مهم برای لخته شدن خون و سلامت استخوان ها می باشد.

خواص کاپاریس برای سلامتی

حال که ارزش غذایی کاپاریس را شناختید بهتر است درباره خواص کاپاریس و فواید آن برای سلامتی بدانید.

سرشار از آنتی اکسیدان

کاپاریس یک ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان اسد که می تواند با رادیکال های آزاد مضر در بدن مبارزه کند و از آسیب سلولی جلوگیری کند.با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی کاپاریس، نشان داده شده است که آنتی اکسیدان ها ممکن است التهاب را کاهش داده و در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 محافظت کنند.

کاپاریس سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند کورستین و روتین است که هر دوی این ترکیبات توانایی کاهش التهاب، بهبود زخم و ارتقای سطح قند خون سالم دارند.

بهبود سیستم گوارشی

کاپاریس منبع بسیار خوبی از فیبر رژیمی است. میوه به راحتی در بدن حل می شود و ویتامین های حیاتی به راحتی توسط سیستم جذب می شوند. و اسیدهای چرب را به سرعت تجزیه می کند، به این معنی که هضم شما منظم است و نه تنها این، میوه با تمیز کردن منظم روده از شما در برابر نگرانی های گوارشی محافظت می کند.

کلسترول را کاهش می دهد

کلسترول مانند LDL و VLDL، تری گلیسیرید در مقادیر بیش از حد می تواند به بدن ما آسیب برساند و باعث بیماری های قلب، مغز و غیره شود. طبق یک مطالعه تحقیقاتی، عصاره کاپاریس نشان داده است که سطح تمام این چربی های مضر را در بدن کاهش می دهد.

 کمک به کاهش وزن و لاغری

کاپاریس سرشار از طعم و عطر است اما کالری بسیار کمی دارد که آن را به یک رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن تبدیل می کند و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مفید برای کاهش وزن باشد.

کاپاریس را می توانید با موادی که کالری بالاتری دارد و از آنها برای طعم دادن غذا استفاده می کنید جایگزین شود تا بتوانید کالری مصرف روزانه را کاهش دهید.

جلوگیری از کم خونی

یکی از انواع رایج کم خونی، کم خونی ناشی از فقر آهن است که در نتیجه مصرف نکردن آهن کافی در رژیم غذایی فرد ایجاد می شود. آهن به عنوان یک ماده معدنی مهم برای بدن در نظر گرفته می شود زیرا در ترکیب هموگلوبین، گلبول قرمز و آهن موجود در هموگلوبین به اکسیژن متصل می شود که این همان روشی است که اکسیژن حمل می شود. بدون آهن، اکسیژن نمی تواند جمع آوری و عبور داده شود.

مواد معدنی بالا

کاپاریس حاوی مواد معدنی بالایی مانند آهن، کلسیم، مس و سطوح بالای سدیم است. کلسیم به ساخت استخوان ها و دندان کمک می کند، مس با پروتئین های خاص ترکیب می شود تا آنزیم هایی تولید کند که به عنوان کاتالیزور برای کمک به عملکرد بدن عمل می کنند.

شکنندگی چربی

افرادی که چربی و گوشت زیادی مصرف می کنند بهتر است از کاپاریس نیز استفاده کنند زیرا این ماده غذایی می تواند برخی از موارد جانبی موجود در گوشت و غذاهای سرشار از چربی را از بین ببرد. این مواد اغلب مسئول سرطان و بیماری های قلبی عروقی هستند.

خواص مبارزه با دیابت

کاپاریس ممکن است دارای خواص قوی برای مبارزه با دیابت باشد. برخی از مواد موجود در کاپاریس می توانند با افزایش جذب قند توسط بافت ها، کاهش جذب کربوهیدرات و محافظت از سلول هایی که انسولین در پانکراس تولید می کنند به مدیریت بهتر قند خون کمک کنند.
در مطالعاتی که بر روی کاپاریس انجام شده دریافتند که مصرف 3 بار در روز از عصاره کاپاریس می تواند به جلوگیری از افزایش سطح قند خون و تری گلیسیرید کمک کند.

کاهش خطر آریتمی قلبی

کاپارییس حاوی مقادیز زیادی از بیوفلاونوئید کورستین است که نقش زیادی در عملکرد کانال های یونی پتاسیم دارد. اگر این کانال ها به خوبی کار نکند، احتمال ابتلا به چندین بیماری خطرناک از جمله آریتمی قلب را افزایش می دهد. کورستین موجود در کاپاریسن ممکن است کانال های سدیم را فرید دهد تا باز شوند و در نتیجه فعالیت قلب سالم تری را تقویت کنند.

پیشگیری از الزایمر

افرادی که به طور منظم فلاونول هایی مانند کورستین مصرف می کنند کمتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار می گیرد. کاهش خطر ممکن است ناشی از آنتی اکسیدان های طبیعی و خواص ضد التهابی این فلاونول ها باشد که آسیب سلولی را محدود می کند.

خواص دارویی کاپاریس

تسکین دهنده روماتیسم

کاپاریس در گذشته به عنوان درمان درد روماتیسم استفاده می شوده است

کاهش نفخ

کاپاریس باعث کاهش معده درد و نفخ می شود و علاوهبر این موارد به بهبود اشتها نیز کمک می کند.

درمان کننده یبوست

همانطور که قبلا ذکر کردیم، کیپر منبع غنی فیبر است. فیبر موجود در رژیم غذایی برای حفظ سلامت سیستم گوارشی کاملا ضروری است. کمبود فیبر کافی در رژیم غذایی منجر به یبوست می شود که بسیار دردسرساز است.

یبوست به نوبه خود می تواند منجر به بسیاری از مشکلات دیگر مانند بواسیر، شقاق مقعد و غیره شود که بسیار دردناک هستند. کپر با فیبر بالایی که دارد به ما کمک می کند تا از شر یبوست خلاص شویم و از عوارض یبوست جلوگیری کنیم. فیبر موجود در کیپر آب را جذب می کند و باعث می شود مدفوع بسیار نرم و راحت از روده ما عبور کند.

ضد دیابت

کاپاریس به کنترل دیابت کمک می کند. کاپاریس حاوی مواد شیمیایی است که قند خون را کنترل می کند. اگر در حال حاضر از داروهای دیابت استفاده می کنید از مصرف مقدار زیادی کاپارایس باید خودداری کنید زیرا هر دو باعث کاهش قند خون می شوند.

رفع احتقان

کاپاریس برای جلوگیری از احتقان قفسه سینه کمک زیادی می کند و باعث کاهش خلط می شود.

خواص ضد ویروسی

عصاره جوانه کاپاریس سرشار از فلاونوئیدها با تحریک سلول های Th1 برای ایجاد پاسخ ایمنی (از طریق IL- 12 ، IFN-گاما و TNF-alpha) باعث می شود ویروس تبخال تناسلی را مهار کند

خواص کاپاریس برای پوست و مو

تسکین خشکی پوست

کاپاریس برای پوست های خشک بسیار مفید است و می تواند به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد تا آن را مرطوب نگه دارد

رفع قرمزی و سوزش پوست

کاپاریس در درمان ناراحتی های پوستی مانند قرمزی، سوزش و جوش صورت بسیار مفید است و می توانید از کاپاریس در محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید. علاوه بر این کاپاریس به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود به کند کردن روند پیری کمک می کند.

تقویت رشد مو

کاپاریس به طور گسترده در محصولات مراقبت از مو استفاده می شود، زیرا سرشار از ویتامین B و آهن است و هر دو برای تقویت رشد مو شناخته شده اند. ویتامین B باعث گردش خون در بدن می شود و می تواند به سلامتی موی سالم و درخشان کمک کند.

عوارض مصرف کاپاریس

برخی از افراد ممکن است مصرف کاپاریس برای آنها منع مصرف داشته باشد، پس اگر بیماری خاصی دارید حتما درباره مصرف کاپاریس با پزشک خود مشورت کنید.

کاپاریس دارای سدیم نسبتا بالایی است و تقریبا 9 درصد از مقدار توصیه شده روزانه را در یک قاشق غذاخوری می توان دریافت کرد.
اگر چه سدیم خواص زیادی دارد، اما مصرف زیاد از حد آن باعث افزایش سطح فشار خون می شود و اگر مشکلات فشار خون دارید نباید کاپاریس را مصرف کنید.پس اگر رژیم کم سدریم دارید باید از مصرف کاپاریس اجتناب کنید زیرا منبع غنی از سدیم است.

کاپاریس به طور طبیعی آن را حفظ می کند زیرا حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. از این رو این احتباس آب می تواند باعث ایجاد احساس نفخ در شما شود. مراقبت مصرف زیاد کاپاریس باشید.

یکی دیگر از عوارض مصرف زیاد کاپاریس خطر ابتلا به پوکی استخوان است. سدیم تراکم استخوان شما را کاهش می دهد که باعث از دست دادن قدرت آن می شود. همچنین از جذب کلسیم در بدن شما که برای ساخت و حفظ استخوان ضروری است جلوگیری می کند.

کاپاریس برای افراد باردار یا افرادی که تحت هر گونه عمل جراهی هستند منع مصرف دارد و نباید از آن استفاده کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.