شفا مگ

علت خارش واژن در شب چیست؟ چگونه آن را درمان کنم

زنان ممکن است در برخی مواقع دچار خارش واژن در شب شوند که می تواند آزار دهنده باشد، که البته این خارش می تواند در هر زمانی رخ دهد. خارش واژن معمولا در شب بیشتر به نظر می رسد زیرا حواس پرتی کمتری در شب وجود دارد و این باعث می شود که احساس خارش بیشتری کنید.دلایل مختلفی برای خارش واژن در شب وجود دارد و بهتر است برای رفع خارش ابتدا بفهمید دلیل این خارش چیست.

علت خارش واژن در شب چیست

چرا خارش واژن در شب بدتر می شود

خارش واژن بر اندام تناسلی زنان تاثیر می گذارد و می تواند تحریک کننده و آزار دهنده به خصوص در شب باشد. اگر چه خارش می تواند در طول روز وجود داشته باشد، اما به دلیل حواس پرتی کمتر در طول شب بیشتر متوجه آن خواهید شد.

علاوه بر این دلایل زیادی برای خارش واژن وجود دارد که در شب بدتر می شود و به همین دلیل است که وقتی به رختخواب می روید خارش بیشتری را در آن تجربه می کنید.

علت های خارش واژن در شب

برخی شرایط و علت ها می توانند باعث احساس خارش در واژن زنان شود که این خارش می تواند در حالت دراز کش و بی حرکت افزایش یابد. علت هایی وجود دارد که باعث خارش فرج می شود و برای رفع خارش هم است که بفهمیم علت چیست

عفونت قارچی واژن

برخی زنان به طور معمول بدون هیچ علامتی نوعی مخمر در واژن دارند که کاندیدا نام دارد و ممکن است گاهی اوقات این مخمر شروع به تکسیر کند و این باعث ایجاد عفونت قارچی می شود. این نوع عفونت پس از عفونت های باکتریایی شایعترین عفونت در زنان می باشد.
علائمی که نشان می دهد دچار عفونت قارچی واژن شده اید عبارتند از:

  • خارش واژن، بخصوص در فرج
  • درد در واژن
  • درد با رابطه جنسی یا ادرار کردن
  • ترشح غیر طبیعی

به دلیل شایع بودن عفونت قارچی واژن، اگر دچار علائم بالا شده اید بهتر است به سراغ یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا بررسی ها و آزمایشات لازم را انجام دهد تا مشخص شود که عفونت قارچی از چه نوع می باشد.
پس از تشخیص نوع عفونت قارچی بر اساس علائم، معاینات لگن و آزمایش، پزشک داروهای خوراکی یا واژینال را تجویز می کند و پس از درمان خارش واژن نیز کنترل و بهبود می یابد

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی (BV) شایع تر از عفونت های مخمری است و باعث می شود که آن را به این بیماری تبدیل کندشایع ترین عفونت واژنمنبع مورد اعتماددر زنان بین 15 تا 44 سال. مشخص نیست که چه چیزی باعث BV می شود یا زنان چگونه به آن مبتلا می شوند.

عفونت زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی باکتری خاص در واژن وجود داشته باشد و اغلب در زنان فعال جنسی رخ می دهد.

واژینوز باکتریایی یکی از شایع ترین عفونت واژن است که ممکن است زنان بین 15 تا 44 سال به آن مبتلا شوند. تا کنون مشخص نشده است که چه دلیلیو علتی باعث ایجاد واژینوز باکتریایی در زنان می شود.

عفونت زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی باکتری خاص در واژن وجود داشته باشد و تعادل باکتری در واژن بهم بخورد.

بیماری های مقاربتی

یکی دیگر از دلایل واژن بیماری های مقاربتی است که البته بسیاری از افراد مبتلا به بیماری مقارتبی هیچ علامتی ندارند.بیماری های مقارتبی مانند تریکومونیازیس می توانند باعث خارش واژن شوند که علائمی دارد که شامل:

  • خارش ناحیه بیرونی واژن و واژن
  • بوی نامطبوع
  • لکه بینی غیر طبیعی
  • سوزش یا قرمزی ناحیه تناسلی

اگر پس از مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کردید و بیماری مقاربتی تشخیص داده شود معمولا به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

عفونت های مقاربتی یا STI ها می توانند علائم مختلفی از جمله خارش فرج را ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به STI هیچ علامتی ندارند. بیماری های مقاربتی که می توانند باعث خارش فرج شوند عبارتند از: تریکومونیازیس و شپش شرمگاهی .

محرک ها و عوامل آلرژی دهنده

در برخی مواقع خارش واژن ممکن است به علت حساسیت های پوستی ایجاد شود. حساسیت به مواد شیمیایی مختلف که ممکن است باعث اگزما شوند و علائمی نظیر التهاب و خارش را به همراه داشته باشند.

برخی از محرک هایی که باعث حساسیت و خارش واژن می شوند شامل صابون، صابون حمام، مواد شوینده، لباس زیر نایلونی، انواع خاصی از لباس، اسپرم کش ها یا روان کننده ها، پودر تالک، عطر ها و داروها می باشند.

اگر پس از تغیر یک محصول جدید ناگهان متوجه خارش واژن شدید بهتر است استفاده از آن محصول را متوقف کنید تا ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر

لیکن پلان

لیکن پلان یک بیماری است که قسمت های مختلفی از بدن مانند پوست، مو، ناخن و غشاهای مخاطی را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که این بیماری در واژن ایجاد شود، لکه های سفید و زخم هایی ایجاد می شود که می تواند دردناک باشد. اگر در خارج از واژن ایجاد شود می تواند به صورت برآمدگی های صاف، خارش دار ظاهر شود.

این وضعیت پوستی به علت پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی شروع به حمله به پوست یا غشاهای مخاطی می کند.علت دقیق آن به طور قطع مشخص نیست اما دلایلی مانند واکسن آنفولانزا، هپاتیت سی، مصرف داروهای ضد التهابی و داروهای خاص می توانند از عوامل ایجاد این بیماری باشند.

اگر علائمی شبیه لیکن پلان دارید حتما به پزشک مراجعه کنید و پزشک با آزمایشات و علائم شما این بیماری را تشخیص می دهد.
برای تسکین خارش واژن ناشی از لیکن پلان، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای موضعی یا داروهای خوراکی برای شما تجویز کند.

اگزما یا درماتیت

درماتیت ناحیه واژن زمانی رخ می دهد که واژن دچار خارش و التهاب می شود. این ناحیه ممکن است قرمز یا تغییر رنگ دهد. گرما ، رطوبت یا محرک ها می توانند باعث درماتیت شوند، اما اگزما نیز ممکن است ایجاد شود. اگزما یک بیماری پوستی طولانی مدت است که باعث خشکی، ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می شود. این می تواند هر قسمت بدن از جمله اندام تناسلی را درگیر کند.

اگر خارش ناشی از اگزما یا درماتیت در شب تشدید شود، ممکن است به این دلیل اشد که پوست خیلی خشک است و یا عرق را در خود حبس کرده است. افرادی که دچار اگزما یا درماتیت هستند می تواند خارش را اغلب با آب و صابون ملایم قبل از مرطوب کردن ناحیه آسیب دیده کاهش دهند.

بیشتر بخوانید : خارش بیرونی واژن نشانه چیست

چه زمانی برای خارش واژن به پزشک مراجعه کنم

قطعا هر فرد بدن خود را به خوبی می شناسد و می داند چه چیزی برای شما طبیعی و غیر طبیعی است. اگر متوجه هر نوع خارش شدیدی شدید که از بین نمی رود و به مرور زمان شدت می یابد حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار خارش واژن در شب شدید و این خارش در عرض چند روز از بین نرفت و همچنین اگر علائم دیگری مانند خونریزی غیر طبیعی و ترشحات بد بو داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

چگونه خارش واژن در شب را متوقف کنم

بهترین راه برای توقف خارش واژن در شب بستگی به علت آن دارد. به طور مثال اگر توسط مواد شیمیایی یا مواد تحریک کننده خارش ایجاد می شود، سعی کنید از این منابع اجتناب کنید. این می تواند به معنای دوری از صابون ها، شوینده های معطر، دستمال توالت معطر، پودرهای لباسشویی و نوار بهداشتی می باشد.

اگر تحریک و خارش ناشی از عفونت باشد باید در اسرع وقت با داروهای مناسب آن را درمان کنید. برای این درمان حتما به پزشک مراجعه کرده و با توجه به علت عفونت آنتی بیوتیک های مناسب دریافت و مصرف نمایید.

اگر مشکل به علت تغییرات در سطح هورمون باشد، ممکن است برای شما درمان جایگزین هورمونی تجویز شود و با مصرف این داروها خارش واژن به مرور بهبود می یابد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.