شفا مگ

قرص سیتالکس: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

سیتالکس یک داروی ضد اضطراب است که برای آن دسته از افرادی که مشکلات افسردگی، حملات پانیک و همچنین اختلال وسواس دارند تجویز می شود. البته از این قرص در برخی موارد برای درمان مشکلات افسردگی پیش قاعدگی و همچنین کاهش اشتهای عصبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص سیتالکس بیشتر آشنا شوید.

قرص سیتالکس

نام دارو: سیتالکس

نام انگلیسی: CITALEX

نام ژنتریک سیتالوپرام

اشکال دارویی: قرص سیتالکس 20 میلی گرم، قرص سیتالکس 40 میلی گرم

قرص سیتالکس چیست

قرص سیتالکس یک داروی ضد افسردگی است که نام تجاری داروی سیتالوپرام است و از دسته داروهای مهار کننده انتخاب مجدد سروتونین قرار دارد. این دارو برای افرادی که مشکلات مرتبط به افسردگی و اضطراب دارند تجویز می شود.

حال شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که سروتونین چیست. سروتونین یک ماده شیمیایی است که در مغز تولید شده و در فضای بین نورون های افزایش می یابد و این ماده باعث کاهش علائم افسردگی و اضطراب در افراد می شود.

روند تاثیر و دفع سیتالکس

  • جذب: از طریق دستگاه گوارش
  • اوج تاثیر: حدود 4 ساعت
  • نیمه عمر :35 ساعت

مصرف غذا هیچ تاثیری در روند جذب این دارو ندارد و به خوبی از طریق دستگاه گوارشی جذب می شود.

موارد مصرف قرص سیتالکس

قرص سیتالکس همانطور که گفته شد یک داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب است و با مهار باز جذب مجدد سروتونین کار می کند. این دارو را پزشکان برای درمان افسردگی تجویز می کنند.

قرص سیتالکس در موارد اختلال وسواس، حملات ترس، افسردگی، استرس، مشکلات افسردگی پیش قاعدگی و بی اشتهایی عصبی مورد استفاده قرار می گیرد

افرادی که دچار سانحه ای می شوند و این سانحه باعث ایجاد ترس در فرد شده باشد، پزشکان ممکن است این دارو را برای کاهش علائم آن تجویز کنند.

هشدارهای مهم قرص سیتالکس

افرادی ممکن است به برخی داروها از جمله سیتالکس یا داروهای مشابه آن حساسیت داشته باشند، این افراد باید حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود درباره حساسیت خود به این دارو گزارش دهند.

همچنین ممکن است در زمان مصرف این دارو برخی افراد دچار حساسیت شوند و علائمی مانند تنگی نفس، تورم صورت، لب، دهان و بثورات پوستی را تجربه کنند. اگر این علائم را مشاهده کردید سریعا مصرف دارو را قطع و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

افرادی که در 14 روز گذشته داروهای MAO مصرف کرده اند باید توجه داشته باشند که حتما به پزشک خود بگویند، زیرا این دارو با داروهای MAO تداخل دارویی دارد و می تواند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.

هشدار مهم برای زنان باردار: سیتالکس در گروه c بارداری قرار دارد و به این منظور است که در سه ماهه اول بارداری ممکن است باعث عوارض جبران ناپذیری برای جنین شود. پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید

قرص سیتالکس به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب جدی برساند،پس اگر درحال شیردهی به نوزاد هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک با توجه به شرایط لازم بداند تا پایان درمان ،شیردهی را متوقف کنید.

قرص سیتالکس حتما باید توسط پزشک تجویز شود و مقدار دوز مصرف آن مشخص شود و برای افراد زیر 18 سال منع مصرف دارد، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.

افرادی که مشکلات کبدی یا کلیوی دارند حتما باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا ممکن است شرایط بیماری شما در حدی باشد که دارو به درستی از بدن شما پاک نشود و باعث عوارض جانبی شدیدی شود.

قرص سیتالکس باید با تجویز پزشک قطع شود و در صورت قطع خودسرانه این دارو می تواند عوارض قطع مصرف ایجاد کند. عوارض قطع مصرف سیتالکس می تواند شامل تشنج، سفتی عضلات، مشکل در تغذیه است.

در زمان مصرف سیتالکس اکر دچار سندرم سروتونین شدید حتما باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. علائم سندرم سروتونین شامل سفتی ماهیچه، لرزش و تشنج، آشفتگی، سردرگمی می باشد که در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.

نحوه مصرف قرص سیتالکس چگونه است

قرص سیتالکس دارویی است که می توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کنید و غذا تاثیری در جذب این دارو ندارد. اما نکته بسیار مهم این است که هر زمان که دارو را مصرف می کنید آن را به همان شکل مصرف کنید. اگر همیشه قبل از غذا مصرف می کنید حتما دارو را همیشه قبل از غذا مصرف کنید و در روزهای دیگر بعد از غذا مصرف نکنید.

مقدار مصرف سیتالکس با توجه به شرایط و سن بیمار توسط پزشک تجویز می شود، زیرا این دارو ممکن است با توجه به شرایط بیمار مقدار دوز آن تغییر کند. به همین خاطر حتما باید این دارو را زیر نظر پزشک مصرف کنید و از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید.

طول مدت درمان با سیتالکس معمولا بین یک تا شش هفته است و برای نتیجه گیری بهتر حتما دارو را سر موقع مصرف کنید. اگر پس از یک هفته مصرف دارو احساس کردید بهبودی حاصل نشده است حتما به پزشک مراجعه کنید شاید نیاز باشد دوز مصرف را تغییر یا داروی دیگری تجویز شود.

بهترین زمان مصرف سیتالکس شب قبل از خواب است تا در طول روز علائم خواب آلودگی مواجه نشوید.

عوارض جانبی قرص سیتالکس چیست

قرص سیتالکس مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که این عوارض می تواند خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اگر عوارض جانبی ایجاد شده از بین نرفت و یا شدید بود حتما باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.توجه داشته باشید که بسیاری از افراد پس از مصرف این دارو عوارضی را تجربه نکردند.

برخی عوارض جانبی قرص سیتالکس نسبت به بقیه عوارض های آن شایع تر است و بیشتر آنها طی چند ساعت یا چند روز از بین می رود. اما اگر عوارض جانبی شدید بود و از بین نرفت حتما باید به پزشک مراجعه کنید

عوارض جانبی شایع قرص سیتالکس شامل :

  • سرگیجه، خواب آلودگی
  • تعریق، احساس لرزش یا اضطراب
  • خشکی دهان
  • مشکلات خواب
  • تهوع و استفراغ یا یبوست
  • خمیازه
  • مشکلات جنسی

یکی از عوارض جانبی شدیدی که باید حتما به آن توجه داشته باشید واکنش های آلرژیک به این دارو است. اگر در زمان مصرف سیتالکس دچار تورم صورت، لب، زبان یا گلو و بثورات پوستی یا مشکل تنفس شدید سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

گاهی پیش می آید که افراد پس از مصرف قرص سیتالکس دچار تغییرات روحی و رفتاری، اضطراب، حملات هراس، مشکل در خواب و بی قراری می شوند. اگر پس از مصرف این دارو علائم جدید مشاهده کردید یا علائم شما وخیم تر شد حتما به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

سردرد، سردرگمی، ضعف شدید، استفراغ و از دست دادن هماهنگی پس از مصرف قرص سیتالکس می تواند از عوارض جانبی و کاهش سطح سدیم در بدن باشد و در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان سریع قلب، سفتی عضلات و از بین رفتن هماهنگی در بدن می تواند از علائم سندرم سروتونین باشد.سندرم سروتونین یکی از عوارض جانبی قرص سیتالکس است که در صورت مشاهده علائم آن باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

قرص سیتالکس خواب آور است و خواب آلودگی پس از مصرف این دارو از عوارض آن می باشد و طی چند ساعت از بین میرود. اما برای جلوگیری از عوارض خواب آلودگی در روز می توانید این دارو را شب قبل از خواب مصرف کنید.

این لیست کامل از عوارض جانبی سیتالکس نمی باشد به همین خاطر اگر علائمی مشکوک را مشاهده کردید می بایست به پزشک خود اطلاع دهید. البته پزشک معالج به تمام عوارض جانبی این دارو واقف است و قطعا می داند که فواید این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن است.

عوارض قطع مصرف سیتالکس

قرص سیتالکس را نباید بدون تجویز پزشک قطع کنید، زیرا ممکن است دچار عوارض جانبی ترک دارو شوید، برای جلوگیری از عوارض ترک دارو دوز ها باید به آهستگی و با تشخیص پزشک قطع شود.

عوارض ترک سریع سیتالکس شامل اضطراب شدید، تغییر در خلق و خو، احساس بی قراری، تغییر عادت خواب، سردرد شدید، تعریق، حالت تهوع، سرگیجه می باشد. در برخی افراد ممکن است احساس لرزش های مکرر و سردرگمی نیز ایجاد شود.

قرص سیتالکس با چه داروهایی تداخل دارد

سیتالکس ممکن است با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشد و مصرف همزمان این دارو با برخی داروها ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما باید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

از جمله داروهایی که ممکن است با سیتالکس تداخل داشته باشد داروهایی که باعث خواب آلودگی می شود و مصرف همزمان می تواند شدت خواب آلودگی یا عوارض جانبی را شدید تر کند. اگر داروهای ضد اضطراب یا داروی افسردگی خاصی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص سیتالکس با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارد و ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
قرص هایی مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن، ایندومتاسین، کتریولاک و ناپروکسن ممکن است با قرص سیتالکس تداخل داشته باشند و نباید همزمان با این دارو مصرف شود.

داروهای میگرنی مانند ریزاتراپتان، ناراتریپتان و .. ممکن است با قرص سیتالکس تداخل داشته باشد، اگر دچار میگرن هستید و داروهای میگرنی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی داروها دیگر نیز ممکن است با سیتالکس تداخل داشته باشد که شامل:

داروهای MAO

داروهای ضد روان پریشی

داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین، سرترالین، پاروکستین

داروهای بنزودیازپین ها مانند دیازپام، کلونازپام، لورازپام

قرص های خواب مانند استازولام، تمازپام، زولپیدم ممکن است با سیتالکس تداخل دارویی داشته باشند و باعث افزایش خواب آلودگی و عوارض جانبی شدید خواهد شد.

داروهای سروتونرژیک با سیتالکس تداخل دارویی دارند و می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سندرم سروتونین شوند که عوارض خطرناکی را به همراه دارد. برخی از این داروها شامل:

  • مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین مانند فلوکستین
  • مهار کننده های بازگشت مجدد سروتونین مانند دولوکستین
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • لیتیم

سلب مسئولیت: هدف ما این است که اطلعات مناسب و فعلی را در اختیار شما قرار دهید. اما به دلیل اینکه داروها در هر شخص فعل و انفعالات متفاوتی دارد ، نمی توان تضمین کرد که این اطلاعات شامل همه فعل و انفعالات ممکن است. همچنین این اطلاعات جایگزینی برای مشاوه پزشکی نیست. حتما در مورد تداخلات احتمالی با تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.