شفا مگ

روباکسول: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص روباکسول داروی شل کننده عضلات و درمان درد های عضلانی است که در دسته داروهای ضد اسپاسم قرار دارد و برای تسکین دردهای عضلانی و اسپاسم های عضلات تجویز می شود. روباکسول جهت درمان دردهای شدید عضلانی، کمردرد، درد سیاتیک و درد یا گرفتگی گردن تجویز می شود. عوارض جانبی شایع روباکسول در بیشتر موارد خفیف و گذرا می باشد و مقدار مصرف آن با توجه به شدت درد و سن بیمار تجویز می شود.

روباکسول
  1.  روباکسول چیست
  2. هشدارها و نکات مهم
  3. نحوه مصرف
  4. فراموشی دوز مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در دوران بارداری وشیردهی

نام دارو: روباکسول
نام انگلیسی: Robaxol
نام ژنریک: متوکاربامول
اشکال دارویی: قرص خوراکی 500 میلی گرم

روباکسول برای چیست

وقتی دچار درد یا گرفتگی عضلانی می شوید، ممکن است این درد بعد از مدتی از بین برود، اما در برخی موارد درد بسیار شدید است و پزشکان برای کاهش این درد داروهای مسکن را تجویز می کنند.

قرص روباکسول یک ضد اسپاسم قوی برای کاهش دردهای عضلانی است که با خواص شل کنندگی که دارد می تواند به کاهش درد عضلات در زمان آسیب کمک کند. همچنین ممکن است پزشک این دارو را به همراه درمان های فیزیوتراپی نیز تجویز کند.

روند تاثیر و دفع روباکسول

  • متابولیسم: کبدی
  • مدت زمان اثربخشی:حدود نیم تا یک ساعت
  • نیمه عمر: 1 تا 2 ساعت
  • دفع: از طریق ادرار

قرص روباکسول همانطور که گفته شد یک داروی مسکن و ضد اسپاسم عضلات است که برای تسکین درد های عضلانی تجویز می شود. از این دارو برای دردهای اسکلتی، درد سیاتیک، دردهای عضلانی در گردن و گرفتگی هایی که در ماهیچه های گردن رخ می دهد استفاده می شود.از دیگر کاربردهای روباکسول تجویز برای افراد مبتلا به کزاز می باشد.

نکات مهم و هشدارها

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی در برخی افراد شود، به همین خاطر توصیه می شود تا زمانی که مطمئن نشده اید که این دارو اثر خواب آلودگی روی شما دارد یا خیر از کارهایی که نیاز به هوشیاری است خودداری کنید.

روباکسول به طور معمول عوارض جانبی خفیفی دارد و ممکن است پس از چند ساعت تا چند روز از بین برود و یا با قطع مصرف دارو عوارض کاهش یابد. اما اگر عوارض ادامه دار یا شدید بود حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

افرادی که مبتلا به بیماری های کلیوی یا کبدی هستند حتما باید با پزشک خود قبل از تجویز مشورت کنند، زیرا ممکن است این دارو برای این افراد منع مصرف داشته باشد.

اگر بیماری قلبی یا سابقه بیماری قلبی دارید مهم است پزشک درباره سابقه بیماری شما اطلاع داشته باشد. در برخی موارد این دارو برای افراد مبتلا به بیماری قلبی منع مصرف دارد.

افراد مبتلا به بیماری میاستنی گراویس ممکن است روباکسول برای آنها منع مصرف داشته باشد، زیرا این دارو با داروهای شما ممکن است تداخل دارویی داشته باشد و باعث تشدید ضعف عضلات شود. پس حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در طول درمان نیاز به انجام آزمونهای ادراری HLAA-5 یا VMA دارید، حتما با پزشک آزمایشگاه مشورت کنید. این دارو می تواند باعث تغییر در نتایج آزمون شود.

برخی افراد ممکن است به روباکسول حساسیت داشته باشند، این افراد نباید این دارو را مجددا مصرف کنند زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

اگر در زمان مصرف دچار واکنش الرژیک مانند تنگی نفس، بثورات پوستی، تورم در گلو، لب و زبان شدید سریعا مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

چگونه روباکسول را مصرف کنم

قبل از هر چیز باید بدانید که قرص روباکسول را خودسرانه مصرف نکنید و حتما با توجه به تشخیص و تجویز پزشک آن را مصرف کنید. پزشک با توجه به شرایط سنی، شدت درد و شرایط پزشکی بیمار دوز مصرف دارو را مشخص می کند.

مصرف این دارو برای کودکانی که زیر 12 سال هستند فقط برای درمان کزاز تجویز می شود. هرگز داروهای مسکن را سرخود به کودک خود ندهید زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.

در برخی موارد پزشک ممکن است تشخیص دهد که دوز مصرف روباکسول را بعد از چند روز کاهش دهد.این با توجه به شرایط و شدت درد شما انجام خواهد شد.زمانی که پزشک این دارو را تجویز می کند ممکن است استراحت مطلق، فیزیوتراپی و اقدامات دیگری برای کاهش درد را توصیه کند.

مقدار مصرف روباکسول برای افراد بزرگسال و بالای 12 سال 1500 میلی گرم 4 بار در روز برای مدت 48 ساعت تا 72 ساعت تجویز می شود و با توجه به شرایط و بهبود پزشک ممکن است مقدار دارو را کاهش دهد.

توجه فرمایید تجویز این دارو برای کودکان حتما باید توسط پزشک انجام شود زیرا ایمنی این دارو در کودکان مشخص نشده است.

اگر دوز مصرف را فراموش کردم چه کنم؟

در برخی مواقع پیش خواهد آمد که بیمار دوز مصرف خود را فراموش کرده باشد مصرف کند، در این زمان به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به دوز بعدی شما بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و طبق روال دوز بعدی را مصرف کنید و هرگز دو دوز را با هم مصرف نکنید زیرا عوارض جانبی شدید به همراه خواهد داشت.

روباکسول چه عوارض جانبی دارد

عوارض جانبی داروی روباکسول ممکن است در برخی افراد رخ دهد و در بیشتر موارد خفیف و گذرا است،برخی از عوارض های این دارو نادر اما شدید است که در صورت مشاهده می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

روباکسول ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک در برخی افراد شود که علائم آن کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت، لب، زبان یا گلو است و در صورت داشتن این علائم می بایست مصرف دارو را قطع و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

دوبینی، تاری، قرمزی چشم، خواب آلودگی و سرگیجه از عوارض جانبی شایع روباکسول باشد که طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود. اما در صورتی که این علائم ادامه دار بود و از بین نرفت با پزشک خود مشورت کنید.

از دیگر عوارض جانبی شایع اما با شیوع کمتر روباکسل انقباضات شکمی، درد شکم، گیجی، یبوست، اسهال، تحریک پذیری، گر گرفتگی، سوزش سر دل، ضعف عضلات و حالت تهوع می باشد. این علائم ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود.

عوارض جانبی جدی اما نادر روباکسول شامل ادرار خون آلود، مدفوع تیره، تنفس نامنظم، درد در ناحیه پشت، انقباض و گرفتگی عضلات، ورم پلک و اطراف چشم، درد به هنگام دفع ادرار می باشد. در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

روباکسول با چه داروهایی تداخل دارد

روباکسول ممکن است با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشد و به این معنی است که مصرف همزمان برخی داروها با روباکسول ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود و یا اثر داروها را کم کند.

قرص روباکسول ممکن است با داروهای لورازپام، دیازپام، کلونازپام، آلپرازولام، اکسی کدون، ترامادول، آمی تریپتیلین، ایمی پرامین تداخل دارویی داشته باشد. اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف همزمان کارباکوت با سایر داروهای مضعف CNS از جمله الکل، مخدرها، داروهای ضد اضطراب، ضد افسردگی های سه حلقه ای و داروهای ضد سایکوز، ممکن است باعث بروز اثرات اضافی مضعف CNS شود

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با روباکسول نمی باشد، اگر دارویی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز روباکسول با پزشک خود مشورت کنید.

آیا روباکسول در دوران بارداری یا شیردهی منع مصرف دارد

قرص روباکسول در گروه C بارداری قرار دارد و به این معنی است که ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب وارد کند. این دارو در دوران بارداری منع مصرف دارد، پس اگر قصد دارید باردار شوید یا باردار هستید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

متوکاربامول به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند،پس قبل از تجویز متوکاربامول با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.ممکن است دادن شیر به نوزاد را پزشک متوقف کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.