شفا مگ

چگونه فکر و خیال را از خود دور کنیم

فکر و خیال می تواند باعث استرس و اضطراب در شما شود و زندگی روزمره تان را دچار مشکل کند، پس بهتر است یاد بگیریم چگونه فکر و خیال را از خود دور کنیم.

چگونه فکر و خیال را از خود دور کنیم

قطعا روزهایی داشتید که فکر و خیال در ذهن شما ایجاد شده باشد؟ با میلیون ها فکر در جهت های مختلف، قطعا خاموش کردن مغز برای شما دشوار می شود. این یک اتفاق غیر معمول در جامعه پر مشغله است که در آن چیزهای زیادی وقت و توجه ما را به خود جلب می کند و باعث فکر خیال می شوید.

وقفه ها و حواس پرتی های مکرر شما را از انجام کارها باز می دارد و به شما این حس را می دهد که ذهنتان در حال انفجار است.فکر و خیال می تواند باعث افزایش اضطراب در شما شود و شما احساس استرس کنید که این باعث می شود روند تصمیم گیری و عملکرد شما مختل شود.

پس بیایید یاد بگیرید چگونه ذهن خود را پاک کنید، زیرا زندگی همیشه موانع، استرس و عقب نشینی های برنامه ریزی نشده ای را به همراه خواهد داشت. حمل تمام فکر و خیالات می تواند فقط باعث اضطراب فکری و استرس در شما شود و وضعیت جسمی و روانی شما را با مشکل مواجه کند. شما می توانید با استفاده از برخی نکات که در زیر آورده شده از فکر و خیال رهایی پیدا کنید. با ما همراه باشید.

ذهن خود را منحرف کنید

سعی کنید ذهن خود را منحرف کنید تا بتوانید آن فکر و خیال را فراموش کنید. حواس پرتی ذهن می تواند به شما کمک کند. این کار باعث می شود چرخه فکری شما شکسته شود. سعی کنید خودتان را به چیز دیگری مشغول کنید به طور مثال، بنویسید، نقاشی کنید، خطاطی کنید، آشپزی کنید، بازی های فکری کنید و یا جدول حل کنید. این کارها و فعالیت ها یک نوع حواس پرتی موقت عالی برای دوری از فکر و خیال می باشد.

اجازه دهید فقط برخی از افکار از ذهن شما عبور کنند

خیلی به آشفتگی ذهن خود توجه نکنید. فکر و خیالی که به ذهن شما خطور می کند را بشناسید و آنها را کنار بگذارید. با فکر و خیال خود همراه نباشید و تصور کنید که این فکر و خیال گذرا هستند و مثل یک هواپیما می آیند و به سرعت می روند.

با یک دوست صحبت کنید

صحبت کردن با یک دوست و همدم در مورد فکر و خیالات خود راهی عالی برای کاهش استرس است. صحبت کردن می تواند به کاهش احساسات استرس زا کمک کند. صحبت کردن در مورد افکار و خیالات خود می تواند به پاکسازی ذهن شما کمک کند و دیدگاه متفاوتی در مورد مسائل به شما بدهد. البته زمانی را که می خواهید با دوستانتان در مورد مشکلات خود صحبت کنید محدود کنید.

فکر و خیال خود را بنویسید

نوشتن فکر و خیال از نظر جسمی می تواند به پاسکازی ذهن کمک کند. مشکلات و مواردی که شما را ازار می دهد را بنویسید. این می تواند به شما کمک کند مشکلات خود را بهتر درک کنید. همچنین راه حل های احتمالی را یادداشت کنید. قطعا تعجب خواهید کرد که وقتی می بینید فکر و خیال خود را می نویسید چقدر سریع برایشان راه حل پیدا می کنید. نوشتن مشکلات خود نیز می تواند نوعی آزاد سازی باشد. به خود بگویید، اکنون آن مشکلاتی که روزگاری در ذهن شما بود اکنون فقط روی کاغذ است.

سپاسگزاری را تمرین کنید

زمانی را به سپاسگزاری از آن چیزهایی که دارید و از آن راضی هستید اختصاص دهید.این باعث می شود چند دقیقه ای از انچه باعث فکر خیال در شما شده است فاصله بگیرید و به همه نکات مثبت زندگی خود فکر کنید. از همه فرصت های خوب، تجربیات خوب و افرادی که در زندگی شما را حمایت می کنند سپاسگزار باشید. سعی کنید نکات مثبت زندگی خود را یادداشت یا لیست کنید.

مدیتیشن کنید

زمانی که دچار فکر و خیال می شوید بهتر است برای مدتی خود را از زندگی دور کنید و فقط به تنفس خود توجه کنید.این کار به شما امکان جدا شدن از فکر و خیال را می دهد. همچنین به شما کمک می کند برای مدتی فکر و خیال نکنید.

تنفس عمیق

تنفس عمیق باعث ایجاد آرامش درونی می شود. این آگاهی شما را به سطح جدیدی از خود آگاهی می رساند. تنفس عمیق و دیافراگمی به ازادسازی تنش و استرس کمک می کند، در نتیجه شما یک روحیه خوبی پیدا خواهید کرد.

هر زمان که دیدید فکر و خیال باعث هرج و مرج در ذهن شما شده است، بنشینید و از طریق بینی به ارامی نفس بکشید.یک نفس عمیق بکشید به طوری که شکم شما به سمت جلو برود و سپس هنگام بازدم از طریق لب های جمع شده، اجازه دهید شکم شما به سمت داخل برود. روی تنفس خود تمرکز کنید و خود را به خود آگاهی برگردانید.

سکوت را در آغوش بگیرید

مکانی آرام پیدا کنید که بتوانید برای چند دقیقه در تنهایی بنشینید. چراغ ها و همچنین رایانه، موبایل و لوازم الکترونیکی را خاموش کنید. یک موسیقی آرامبخش بگذارید تا صدای اطراف ساکت شوند و فقط صدای آن موزیک به گوشتان برسد. سپس روی آرامش خود تمرکز کنید، این باعث می شود ذهن شما از افکار پاک شود.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی مانند ورزش، پیاده روی و دویدن می تواند به شما کمک کند تا فکر و خیال را از خود دور کنید. روزانه به نوعی فعالیت بدنی بپردازید، فرقی نمی کند چه فعالیتی باشد، از دویدن گرفته تا پیاده روی یا راه رفتن. فعالیت بدنی باعث ترشح اندورفین می شود که روحیه شما را بالا برده و استرس شما را از بین می برد.

از تفکر منفی پرهیز کنید

تفکر منفی را با افکار و مطالب مثبت جایگزین کنید.اگر اجازه دهید منفی گرایی به درون شما راه پیدا کند، در افکار منفی پایان ناپذیری که ذهن شما را گرفتار می کنند غرق خواهید شد. افکار منفی بدن شما را در حالت استرس قرار می دهد.

بنابراین سعی کنید چنین الگوهای فکری منفی را شناسایی کرده و از شر آنها خلاص شوید. رها کردن افکار منفی شما را از شر بهم ریختگی ذهنی خلاص می کند.

یک چرت کوتاه بزنید

خستگی می تواند به ناتوانی در تفکر شفاف شما بیفزاید. با 10 دقیقه بستن چشم و یک چرت کوتاه می توانید فکر و خیال را از سر خود بیرون کنید. اگر ذهن شما کدر است و از نظر ذهنی خسته هستید، کمی بخوابید تا بهره وری و هوشیاری شما افزایش یابد.

سعی کنید منظم باشید

اگر ذهن شما پر از فکر و خیال است ، ممکن است از نظر ذهنی خسته شوید.برای کاهش شلوغی ذهن خود در جهت سازماندهی بیشتر تلاش کنید.این کار باعث می شود ذهن شما درگیر مسائل زیادی نباشد.

در طبیعت وقت بگذرانید

در آن زمان که فکر و خیال شما را اذیت می کند، استفاده از تکنولوژی می تواند بر استرس شما بیفزاید. برای رسیدن به ارامش و دوری از فکر و خیال، تمام تکنولوژی خود را در خانه رها کنید و برای مدتی در فضای باز در میان طبیعت سپری کنید. در پارک یا ساحل قدم بزنید. محیط طبیعی به شما کمک می کند تا تازه شوید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.