شفا مگ

روغن میخک برای درد مفاصل

روغن میخک به دلیل داشتن ماده فعالی به نام اوژنول دارای خواص ضد درد و ضد التهابی دارد و می تواند برای درمان درد مفصل، درد پا، درد کمر و آرتروز مفید باشد.

روغن میخک برای درد مفاصل

درد مفاصل از جمله دردهایی است که ممکن است عملکرد روزمره را تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از روغن میخک به دلیل داشتن ماده ای فعال به نام اوژنول می تواند باعث کاهش التهاب و درد در مفاصل شود. خاصیت ضد التهابی و بی حسی روغن میخک باعث شده است که این ماده به عنوان یکی از بهترین داروهای درمان خانگی درد مفاصل از جمله درد پا، درد کمر و درد آرتروز باشد. روغن میخک وقتی روی مفاصل دردناک قرار می گیرد می تواند التهاب، تورم و درد را کاهش دهد.روغن میخک باعث درمان علت درد نمی شود و فقط التهاب، تورم و درد را می تواند تسکین دهد.

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این روغن به کاهش درد و علائم بیماری کمک می کند. روغن میخک با کاهش توانایی نورون در انتقال درد، درد را خنثی می کند. همچنین اوژنول با کاهش سیتوکین های التهابی در بدن، باعث کاهش التهاب در مفاصل می شود.

روغن میخک چیست

روغن گل میخک از جوانه های گل خشک گل میخک استخراج می شود و خاصیت دارویی بیشماری دارد و می تواند به صورت موضعی برای تسکین درد استفاده می شود. این روغن سرشار از فنل پروپانوئیدهای گیاهی است که ترکیب اصلی آن اوژنول است. سایر ترکیبات فعال زیستی ممکن است شامل تیمول، کارواکرول و سینامالدئید باشد. رنگ این روغمن می تواند از زرد کمرنگ تا قهوه ای طلایی باشد.

فلاونوئیدهای موجود در روغن میخک دارای خواص ضد التهابی قوی هستند . این روغن طبیعی قدرتمند را شاید بتوان برای درمان انواع التهابات بدن از دندان درد ، لثه ملتهب ، فوران پوست ، یا درد عضلات و مفاصل گرفته تا التهاب روده استفاده کرد.

هشدار مهم قبل از مصرف روغن میخک

روغن میخک از نظر ماهیت بسیار قوی است و باید حتما با یک روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن نارگیل مخلوط شود. بنابراین این روغن را حتما به صورت رقیق شده با روغن های حامل استفاده کنید.

روغن میخک اگر رقیق نشود می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند و حتما باید با یک روغن حامل آن را رقیق کنید و سپس استفاده کنید.

طرز استفاده روغن میخک برای درد مفاصل

برای استفاده از روغن میخک برای درد مفصل می بایست مقدار چند قطره از این روغن را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل رقیق کنید و روی منطقه درد مفصل بمالید. البته قبل از استفاده موضعی حتما تست پچ انجام دهید تا مطمئن شوید به این روغن حساسیت نداشته باشید. اگر مشخص شد که به این روغن حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.

برای تست پچ این روغن را با روغن زیتون یا نارگیل رقیق کرده و مقدار بسیار کمی از آن را در قسمت داخلی بازوی خود بمالید، اگر بعد از گذشت 24 ساعت به آن حساسیت نداشتید می توانید از آن استفاده کنید.

روغن میخک بسیار قوی است و در صورت استفاده مستقیم می توند باعث آسیب و سوختگی پوست شود. حتما توجه داشته باشید که روغن میخک را حتما با روغن های حامل مانند روغن زیتون ، روغن نارگیل رقیق کرده و سپس روی مفاصل دردناک بمالید.

برخی از خواص روغن میخک

روغن گل میخک دارای خواص ضد عفونی کننده است که آن را برای درمان بریدگی، زخم ، پای ورزشکار، گال، عفونت استفاده می کنند. همچنین می تواند برای درمان نیش حشرات و گزش استفاده شود.از آنجا که روغن میخک از نظر ماهیت بسیار قوی است باید فقط در مقادیر کم به صورت رقیق شده با روغن های حامل استفاده شود.

دندان درد را درمان می کند

روغن میخک برای دندان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و مراقبت های دندانی یکی از گسترده ترین کاربرد روغن میخک است. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی این روغن باعث شده در درمان و کاهش درد دندان موثر باشد.این روغن حاوی اوژنول است که سالها در دندانپزشکی استفاده می شود.

التهاب گلو و دهان مبارزه می کند

التهاب لثه ،زخم های دهان در گونه ها و لب ها بسیار شایع است و می تواند بسیار دردناک باشد.التهاب لثه باعث تشکیل باکتری ها می شود و منجر به درد و خونریزی می شود. با این حال اثر بی حسی روغن میخک می تواند درد را تسکین دهد.

رشد مو

اگر به دنبال ضخیم شدن موهای خود هستید وقت آن است که روغن میخک را امتحان کنید. این روغن ضروری خاصیت تحریک فولیکول مو را دارد. با تحریک جریان خون در پوست سر، باعث زنده شدن و تقویت فولیکول های مو می شود. هنگامی که جریان خون تحریک شود، مواد مغذی به فولیکول های مو وارد می شود که باعث ضخامت و رشد مو می شود. می توانید روغن میخک را با مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و هفته ای یک یا دو بار آن را روی موهای خود بمالید.

آیا عوارض جانبی دارد؟

میخک ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند و شما باید با برخی عوارض های جانبی جدی روغن میخک آشنا باشید.

روغن میخک می تواند باعث تحریک پوست در برخی افراد شود. اگر نگران حساسیت خود نسبت به روغن میخک هستید، ابتدا آزمایش پچ انجام دهید. برای این کار مقدار کمی روغن میخک رقیق شده را به قسمت داخلی آرنج خود بمالید. در صورت مشاهده علائم تحریک پوست، قرمزی، خارش یا تورم از روغن میخک استفاده نکنید.

رقت روغن میخک با روغن حامل مانند نارگیل برای استفاده موضعی توصیه می شود. استفاده از روغن رقیق نشده روی پوست می تواند باعث تحریک شود ، بنابراین از استفاده مستقیم آن روی پوست خودداری کنید.

آلرژی به روغن میخک نادر است اما ممکن است در برخی افراد ایجاد شود. حتما توجه داشته باشید که در صورت مشاهده عوارض جانبی مصرف آن را قطع کرده و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

  • بثورات یا کهیر که ممکن است خارش دار باشد
  • تنفس دشوار
  • خس خس سینه یا سرفه
  • گرفتگی در گلو یا مشکل در بلع
  • ناراحتی گوارشی مانند استفراغ، اسهال یا گرفتگی عضلات
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.