شفا مگ

خواص روغن میخک برای دندان

روغن میخک خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی برای دندان دارد و می تواند برای کاهش علائم دندان درد، دندان های حساس و جلوگیری از پیشرفت عفونت دندان موثر باشد.

خواص روغن میخک برای دندان

 آیا دندان درد دارید؟ آیا درباره خواص روغن میخک برای دندان اطلاعاتی دارید؟ روغن میخک می تواند باعث کاهش درد و التهاب دندان شود و به بهداشت دهان و دندان کمک کند. اما روغن میخک چیست و آیا برای استفاده بر روی دندان ایمن است؟

دندان درد درد بسیار ناراحت کننده ای است، بخصوص اگر نتوانید بلافاصله به مطب دندانپزشکی بروید. برخی افراد در زمان درد دندان از داروهای بی حس کننده موضعی بدون نسخه استفاده می کنند، اما برخی دیگر به دنبال درمان های طبیعی هستند. روغن میخک از جمله داروی طبیعی است که می تواند به درمان درد دندان کمک کند. البته ناگفته نماند که با اینکه روغن میخک می تواند در شما را تسکین دهد، اما محدودیت هایی در استفاده از آن وجود دارد و مواردی وجود دارد که باید قبل از استفاده از آن یا هر روغن طبیعی رعایت کنید.

روغن میخک برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است و در تحقیقات بالینی نشان داده شده است که روغن میخک می تواند درد دندان و بوی بد دهان را تسکین دهد و همچنین به کاهش بیماری لثه کمک کند. میخک برای عفونت دندان نیز می تواند مفید باشد و توانایی طبیعی در کاهش رشد باکتری ها را دارد و می تواند به مبارزه با عفونت های دهان و دندان کمک کند.

روغن میخک چیست

میخک گیاهی است که از آن در غذاها، نوشیدنی ها، خمیردندان، صابون ها و عطرها استفاده می شود و همچنین برای درمان دندان درد بسیار موثر است.روغن میخک یک روغن اساسی است که از گیاه میخک گرفته می شود و با تقطیر جوانه های گل خشک شده میخک تولید می شود و رنگ آن به طور معمول بی رنگ یا زرد روشن است و رایحه ای تند دارد.این روغن باعث تسکین دردهای عصب در نزدیکی سطح پوست می شود. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی قوی می باشد که می تواند به بهبود عفونت دندان کمک کند.

روغن میخک حاوی ماده ای به نام اوژنول است که خواص بی حس کننده و ضد باکتری طبیعی دارد و می تواند به کاهش التهاب کمک کند.اوژنول ماده ای شیمیایی است که بوی تند و عطر و طعم تند به گل میخک می دهد و هنگامی که روی بافت پوست قرار می گیرد احساس گرما می دهد.

روغن میخک برای دندان درد

روغن میخک یک درمان خانگی برای کاهش درد دندان است، اما این کاهش درد، کوتاه مدت است و باید برای درمان و علت درد حتما به پزشک مراجعه کنید. دندان درد می تواند نشانه از یک بیماری زمینه ای باشد و اگر می خواهید از میخک برای کاهش درد دندان استفاده کنید ابتدا با متخصص دندانپزشکی خود مشورت کنید.

اوژنول موجود در روغن میخک یک ضد التهاب طبیعی است و می تواند برای تسکین دندان درد موقتی موثر باشد. روغن میخک دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ و تسکین دهنده کوتاه مدت درد است و یک درمان برای دندان درد نمی باشد.این روغن برای مدت کوتاهی درد دندان را تسکین می دهد و لزوما علت اصلی درد دندان مانند آبسه، پوسیدگی دندان یا شکستگی دندان را درمان نمی کند.

طرز استفاده روغن میخک برای درد دندان

برخی از افراد از میخک خشک شده برای درمان دندان درد استفاده می کنند، اما گزینه بهتر استفاده از روغن میخک است. در ادامه با نحوه استفاده از روغن میخک برای دندان درد یا علائم لثه اشنا شوید.

روغن میخک بسیار غلیظ است و از آنجه نمی تواند روغن اساسی غلیظ را روی قسمت های حساس مانند لثه یا داخل گونه قرار داد، می بایست از روغن های حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل یا موارد مشابه آن استفاده کرد. از روغن حامل به عنوان چایه استفاده کنید و سپس چند قطره روغن میخک به آن اضافه کرده و آنها را مخلوط کنید.

برای جذب روغن رقیق شده از پنبه یا پد های دندانی استفاده کنید و آن را مستقیما روی ناحیه ای که درد دارد قرار دهید..اجازه دهید حدود 5 تا 10 دقیقه روی آن بماند. این کار هر چند ساعت یک بار تکرار کنید.

هشدار مهم: اگر به هر دلیلی احساس سوزش دارید، از روغن حامل بیشتر و روغن میخک کمتر استفاده کنید. در شرایط نادر افراد ممکن است آلرژی به روغن میخک را تجربه کنند، این افراد باید بلافاصله استفاده از آن را قطع کنند.

هشدارهای مهم مصرف روغن میخک برای دندان

روغن میخک به طور کلی برای بزرگسالان بی خطر می باشد با این حال اگر رقیق نشده بر روی لثه قرار گیرد می تواند به لثه و پالپ دندان آسیب برساند. این روغن برای کودکان یا نوزادان منع مصرف دارد و نباید استفاده شود.اگر دندان درد دارید و بدنبال راه حل طبیعی هستید قبل از استفاده از روغن میخک یا سایر داروهای طبیعی با دندانپزشک خود صحبت کنید، زیرا دوز مناسب و کاربرد آن می تواند به، سلامتی و سایر شرایط شما بستگی داشته باشد.

روغن میخک را هرگز نباید رقیق نشده روی لثه ها قرار داد، زیرا باعث تحریک لثه ها شده و منجر به سمیت می شود.بهتر است با افزودن دو تا سه قطره روغن حامل خنثی مانند روغن زیتون یا روغن کانولا به روغن میخک آن را قیق کرد و سپس با استفاده از یک پنبه بر روی بافت آسیب دیده قرار داد.

استفاده از روغن میخک غلیظ به طور مستقیم روی لثه یا دندان می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. یادتان باشد که آن را رقیق کنید. اگر قبلاً هرگز از روغن میخک استفاده نکرده اید ، در نظر داشته باشید که آن را در پشت دست یا یک منطقه آزمایش دیگر بمالید تا آلرژی احتمالی را قبل از قرار دادن آن بر روی بافت های بسیار حساس داخل دهان ، منتفی کنید. در صورت خارش یا بثورات پوستی ، از این روغن استفاده نکنید.

اگر هنگام استفاده از روغن میخک روی دندان دچار تحریک یا ناراحتی شدید، استفاده از آن را متوقف کنید.

از روغن میخک برای نوزادان یا کودکان استفاده نکنید، زیرا برخی گزارش ها حاکی از آن است که به طور بالقوه می تواند به بافت های عصبی داخل دهان کودک آسیب جدی برساند.
روغن میخک هرگز نباید بلعیده شود. مطالعات حیوانی نشان داده است که این می تواند منجر به آسیب کبدی شدید و همچنین ضخیم شدن و سفت شدت بافت های مری و معده شود. زخم معده و نقض کلیه نیز در این ازمایش دیده شده است.

در صورت خونریزی نباید از روغن میخک استفاده شود. روغن میخک باعث جلوگیری از لخته شدن طبیعی خون می شود. به همین ترتیب ممکن است برای افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند یا داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کند مناسب نباشد. همچنین قبل از عمل دندانپزشکی از استفاده از روغن میخک اجتناب کنید زیرا می تواند باعث خونریزی بیش از حد شود.

عوارض جانبی

با اینکه روغن میخک به طور کلی برای بزرگسالان بی خطر تلقی می شود، اما در صورت استفاده بیش از حد می تواند سمی باشد. شایعترین عارضه جانبی این روغن تحریک بافت است که با درد، تورم، قرمزی و احساس سوزش مشخص می شود. البته احساس سوزش به معنای گرم شدن سطح پوست نمی باشد.اگر به روغن میخک حساسیت دارید از آن استفاده نکنید و یا اگر در زمان استفاده دچار حساسیت شدید درمان را ادامه ندهید زیرا این امر ممکن است منجر به تشکیل ضایعات دهانی شود.

روغن میخک هرگز نباید بلعیده شود. مطالعات حیوانی نشان داده است که این می تواند منجر به آسیب کبدی شدید و همچنین ضخیم شدن و سفت شدت بافت های مری و معده شود. زخم معده و نقض کلیه نیز در این ازمایش دیده شده است.

اگر روغن میخک را در مقدار بالا بلعیده باشید می تواند علائم شدیدی از جمله درد شکم، سرفه خونی، اسهال، مشکل در ادرار، سرگیجه، تهوع و استفراغ، تشنج و کما را ایجاد کند. اگر به طور تصادفی مقدار زیادی روغن میخک را بلعیدید سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

چه موقع به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر دندان درد شما به دلیل یک حفره، مشکلات لثه ای یا آبسه دندان است، هیچ مقدار روغن میخک یا سایر درمان ها به شما کمک نمی کند. انتظار برای از بین رفتن علائم شاخص خوبی برای شدت عفونت دهانی شما نیست. اگر علائم بیش از چند روز ادامه داشت و می دانید که چیزی موقتی نیست ( مانند غذایی که در زیر لثه شما گیر کرده یا زخم است) مراجعه به دندانپزشک بسیار مهم می باشد.پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال و آبسه دندان از بیماری های شایع دهان هستند که در صورت عدم درمان به سادگی وخیم می شوند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.