شفا مگ

آلوینتا: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

داروی آلوینتا به شکل قرص و کپسول 37.5 و 75 میلی گرم برای درمان اضطراب، حملات وحشت و افسردگی تجویز می شود و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای قدیمی دارد.

آلوینتا

آلوینتا نام تجاری داروی ونلافاکسین است که در اشکال 37.5 و 75 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد. داروی آلوینتا نوعی داروی ضد افسردگی است که برای درمان افسردگی ، اضطراب، حملات وحشت مورد استفاده قرار می گیرد و عوارض جانبی ناخواسته کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی قدیمی دارد.عوارض جانبی شایع آلوینتا حالت تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان، یبوست، از دست دادن اشتها، تاری دید، عصبی، مشکلات خواب، تعریق غیر معمول یا خمیازه می باشد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

خواب، انرژی یا اشتها ممکن است طی 1 تا 2 هفته اول پس از شروع درمان با آلوینتا بهبود یابد. این بهبودی می تواند یک سیگنال اولیه مهم برای اثربخشی دارو باشد. اما برای بهبودی افسردگی و عدم علاقه به فعالیت ها ممکن است برای بهبود کامل به 6 تا 8 هفته زمان نیاز داشته باشد.

داروی آلوینتا چیست

آلوینتا یک داروی ضد افسردگی است و برای درمان افسردگی، اضطراب و حملات وحشت تجویز می شود. این دارو باعث بهبود در خلق و خو و سطح انرژی بیماران مبتلا به افسردگی می شود.آلوینتا با افزایش سطح سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین در مغز با جلوگیری از پروتئین های حمل و نقل و متوقف کردن جذب مجدد آن در ترمینال پیش سیناپسی، عمل می کند. این عمل منجر به انتقال بیشتر در سیناپس می شود و در نهایت تحریک گیرنده های پس سیناپسی را افزایش می دهد.

موارد مصرف داروی آلوینتا

داروی آلوینتا برای درمان افسردگی، اضطراب، حملات وحشت تجویز می شود و باعث کمک به بهبودی خلق و خو در افراد مبتلا به افسردگی می شود.

نکات مهم قبل از مصرف

اگر سابقه بیماری خاصی دارید قبل از استفاده از این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید. در صورت داشتن مشکلات خونریزی، گلوکوم زاویه بسته، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، کلسترول بالا، بیماری های کلیوی، بیماری کبدی، تشنج، بیماری تیروئید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است این دارو برای شما منع مصرف داشته باشد.اگر مبتلا به دیابت هستید، آلوینتا می تواند باعث دشوار کردن در ثابت نگه داشتن قند خون در افراد دیابتی شود. در هفته های اول درمان با آلوینتا باید قند خون خود را کنترل کنید.

آلوینتا ممکن است خواب آور باشد و در برخی افراد باعث سرگیجه و بی قراری شود و ممکن است در زمان شروع مصرف روی بینایی تاثیر بگذارد.

 افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو مانند سرگیجه و خواب آلودگی حساسیت بیشتری نشان دهند.سرگیجه در افراد مسن ممکن است خطر سقوط را برای آنها افزایش دهد.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی آلوینتا به ویژه کاهش اشتها و کاهش وزن حساسیت بیشتری نشان دهند. نظارت بر وزن و قد کودک در زمان مصرف این دارو الزامی است.

داروی آلوینتا در دوران شیردهی منع مصرف دارد، زیرا این دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار اسیب برساند. حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف داروی آلوینتا

دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی پزشک ممکن است دوز دارو را با کم شروع کند و به تدریج مقدار آن را افزایش دهد. حتما دستورالعمل های پزشک را با دقت دنبال کنید. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

مصرف این دارو را کامل ادامه دهید و هرگز سرخود این دارو را قطع نکنید. قطع ناگهانی این دارو ممکن است شرایط شما بدتر شود. همچنین ممکن است علائمی مانند گیجی، نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، تغییرات خواب و احساسات کوتاه مدت شمابه شوک الکتریکی را تجربه کنید. برای کاهش عوارض جانبی ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد.

قرص آلوینتا معمولا دو یا سه بار در روز همراه با غذا مصرف می شود. همچنین کپسول با انتشار طولانی مدت معمولا یک بار در روز صبح یا عصر همراه غذا مصرف می شود. سعی کنید هر روز تقریبا در یک ساعت خاص دارو را مصرف کنید.

عوارض جانبی داروی آلوینتا

عوارض جانبی شایع آلوینتا شامل حالت تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان، یبوست، از دست دادن اشتها، تاری دید، مشکل در خواب یا خمیازه طولانی مدت است.این دارو ممکن است فشار خون را افزایش دهد. در زمان مصرف مرتبا فشار خون خود را اندازه گیری کنید و در صورت بالا بودن فشار خون به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در صورت بروز عوارض جانبی جدی بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. کبودی، خونریزی آسان، کاهش میل جنسی، تغییر در توانایی جنسی، گرفتگی عضلات، ضعف، لرزش از عوارض جانبی نادر، اما جدی این دارو می باشد.

عوارض جانبی جدی آلوینتا شامل:

  • سرفه های مداوم
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سردرد شدید
  • مدفوع سیاه یا خونی
  • استفراغ قهوه ای
  • چشم درد، تورم، قرمزی
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • تغییرات بینایی

این دارو ممکن است سروتونین را افزایش دهد و بندرت باعث ایجاد بیماری بسیار جدی به نام سندرم سروتونین می شود.اگر سایر داروهای افزایش دهنده سروتونین مصرف می کنید، خطر افزایش این عارضه جانبی بیشتر است.

واکنش آلر ژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش، سرگیجه شدید، مشکل تنفس فورا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست و در صورت مشاهده علائم مشکوک با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی داروی آلوینتا

آلوینتا مانند سایر داروهای دیگر ممکن است با برخی داروها تداخل دارویی ایجاد کند و به این معنی است که ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. اگر دارویی یا گیاه دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل با آلوینتا تداخل دارویی دارند و در صورت مصرف همزمان با این داروها می تواند خطر خونریزی و کبودی را بیشتر کند.

اگر آسپرین مصرف می کنید در صورت استفاده از این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این دارو با آلوینتا تداخل دارویی دارد و می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.پزشک ممکن است دوز مصرف آسپرین را تغییر دهد.

مصرف مهار کننده های MAO با این دارو ممکن است باعث تداخل دارویی جدی و کشنده شود. داروهای مهار کننده های MAO را نباید به مدت 2 هفته قبل و حداقل 7 روز پس از درمان با این دارو مصرف شود. اگر این دارو را مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت استفاده از داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شود می تواند خطر عوارض جانبی و ابتلا به سندرم سروتونین را افزایش دهد.داروهای ضد افسردگی خاصی مانند فلوکستین، دولوکستین، تریپتوفان و برخی داروهای گیاهی مانند خار مریم می توانند خطر عوارض جانبی سندرم سروتونین را افزایش دهند.

برخی داروها مانند داروهای کدئین دار، داروهای خواب یا اضطراب مانند الپرازولام، لورازپام، زولپیدم، داروهای شل کننده های عضلانی مانند کاریزوپرولول و یا برخی آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین با داروی آلوینتا تداخل دارویی دارند. همچنین مصرف سایمتیدین با آلوینتا ،خطر ابتلا به فشار خون یا بیماری کبدی را افزایش می دهد

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با آلوینتا نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید داروهایتان با این دارو تدخل ندارد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.