شفا مگ

خشکی پوست آرنج و زانو

خشکی آرنج و زانو مشکل خفیف پوستی است که می تواند به علت عوامل خارجی باشد و می توانید از درمان خانگی برای پینه، رفع زبری و خشکی آرنج و زانو استفاده کنید.

خشکی پوست آرنج و زانو

خشکی پوست آرنج و زانو یکی از شایعترین مشکلات پوستی است، زیرا پوست اطراف آرنج و زانو ضخیم هستند و از چربی های محافظ کمتری برخوردار هستند. کمبود چربی در اطراف آرنج و زانو باعث می شود عوامل خارجی مستعد تغییرات و مرطوب بودن پوست در این قسمت ها شوند.علت هایی مانند بازسازی سلولی و کمبود عوامل طبیعی مرطوب کننده باعث خشکی پوست آرنج و زانو می شود.اگر خشکی آرنج یا زانو به موقع برطرف نشود می تواند باعث شکاف، پوسیدگی، تیره شدن و درماتیت می شود. علاوه بر عوامل طبیعی یا خارجی خشکی آرنج می تواند در نتیجه بیماری های پوستی، محرک های پوستی، مشکلات سلامتی مانند کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، دیابت و مشکلات تغذیه ای ایجاد شود.

درمان خشکی پوست آرنج و زانو شامل درمان های پزشکی، درمان های خانگی می باشد که برطرف کردن بموقع خشکی پوست آرنج و زانو می تواند باعث بهبود شرایط پوستی شود. همچنین با مراقبت از این نواحی می تواند باعث کاهش ایجاد خشکی روی آرنج و زانو شود. در ادامه با برخی درمان های خانگی، داروهای گیاهی و روش های درمان خشکی پوست آرنج و زانو آشنا شوید.

علت خشکی پوست آرنج و زانو

علت های زیادی وجود دارد که باعث خشکی پوست آرنج و زانو می شود. زیرا همانطور که گفته شد پوست این نواحی به علت کمبود چربی رطوبت کمتری دارند. اما برخی علت های خشکی می تواند شرایط پزشکی باشد که در ادامه به برخی علت های خشکی پوست آرنج و زانو می پردازیم

درماتیت تماسی: درماتیت تماسی نوعی اختلال پوستی است که در اثر تماس با محرک های پوستی مانند پشم و مواد شیمیایی مانند صابون ها، شوینده ها و لوسیون ها ایجاد می شود.

درماتیت اصطکاکی: ممکن است برخی افراد پوست آرنج ضخیم داشته باشند یا در پاسخ به اصطکاک یا فشار مداوم پوست ضخیمی ایجاد شده باشد تا از این ناحیه محافظت کند.

پسوریازیس: این یک بیماری خود ایمنی است که با تشکیل لکه های نقره ای ، پوسته پوسته روی پوست به ویژ] در اطراف پوست سر، زانوها و آرنج ها مشخص می شود.

آتوپی: در برخی موارد ممکن است افراد دچار یک واکنش آلرژیک شده باشند که در نتیجه باعث ایجاد علائمی مانند خشکی پوست یا بثورات در اثر تماس شده باشد.

افزایش سن: با افزایش سن لایه های پوست نازک شده و مقاومت مکانیکی آن کاهش می یابد و خطر خشکی پوست و تشکیل فلس ها را افزایش می دهد.

یائسگی: کاهش سطح استروژن مرتبط با یائسگی ممکن است منجر به خشکی پوست شود.

شیمی درمانی: شیمی درمانی می تواند عوارض جانبی مختلفی مانند خشکی پوست، خارش و حساسیت به نور را در برخی افراد ایجاد کند.

کم آبی پوست: کمبود عوامل طبیعی مرطوب کننده پوست منجر به کاهش توانایی جذب رطوبت از هوا می شود و این باعث کم آبی یا خشکی پوست شود.

تغییرات محیطی: هوای سرد، میزان رطوبت کم یا گرم شدن فضای داخلی می تواند پوست شما را با پاک کردن رطوبت از هوای اطراف خشک کند.

فشار روی آرنج یا زانو: استراحت طولانی مدت فشار به آرنج یا زانو روی فرش و یا فشار آرنج روی میز می تواند به خشکی آرنج منجر شود.

سیگار کشیدن: نیکوتین موجود در سیگار و توتون می تواند پوست شما را خشک کرده و حتی روند پیری را تسریع کند و همچنین باعث خشکی و پوسته شدن در زانو و آرنج شود.

صابون : استفاده از صابون به همراه استحمام بیش از حد می تواند چربی های طبیعی پوست شما را از بین ببرد و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن آرنج و زانو شود.

لایه برداری بیش از حد: برخی افراد عادت دارند برای اینکه زانو و آرنج آنها پوسته پوسته نشود، بیش از حد لایه برداری می کنند. لایه برداری بیش از حد می تواند باعث تحریک و خشکی پوست شود به خصوص هنگام استفاده از سنگ پا یا لیف حمام

علائم خشکی آرنج و زانو

خشکی پوست آرنج و زانو علائمی می تواند داشته باشد تا با دیدن این علائم بتوانید خشکی و پوسته پوسته شدن را تشخیص دهید. این علائم شامل:

  • ترک های پوستی
  • پوسته پوسته شدن
  • خارش و التهاب
  • هایپرپیگمتیشن
  • سوزش و درد
  • اگزما یا تورم های کوچک پر از مایع
  • خونریزی

درمان خشکی پوست آرنج و زانو

درمان های زیادی برای خشکی پوست آرنج و زانو وجود دارد که می تواند شامل کرم های مرطوب کننده، داروهای شیمیایی و برخی درمان های خانگی و طبیعی باشد. درمان خشکی آرنج و زانو به علت اصلی آن بستگی دارد. در موارد خفیف ممکن است پزشک فقط یک مرطوب کننده را توصیه کند، اما در موارد متوسط تا شدید ممکن است نیاز دارو باشد.

کوتیکواستروئیدهای موضعی

این پماد ها حاوی کورتیکواستروئید می باشند که در درمان بیماری های التهابی پوستی مانند اگزما، درماتیت تماسی و درماتیت سبورئیک بسیار مفید هستند. اگر علت پوسته پوسته شدن التهاب های پوستی و الرژی ها باشد از این داروها برای درمان استفاده می شود.

مرطوب کننده ها

پزشک ممکن است برای درمان مرطوب کننده هایی را توصیه کند. این پمادها می تواند به ترمیم پوست کمک کند و مرطوب سازی طولانی مدت را ایجاد کند. اینها شامل مرطوب کننده های مبتنی بر سرامید است که باعث بهبود رطوبت پوست می شود و عملکرد پوست را حفظ می کند و باعث از دست دادن رطوبت پوست می شود. مرطوب کننده های بر پایه اوره بسیار مفید است زیرا علاوه بر آبرسانی به پوست از تجمع سلول های مرده پوست جلوگیری می کنند.

لایه برداری پوست

استفاده از لایه برداری برای از بین بردن سلول های مرده پوست از سطح پوست به منظور کشف سلولهای جوان و جدید ممکن است به درمان آرنج ها و زانو های خشک و پوسته ای کمک کند. لایه بردارهای بر پایه سالیسیلیک می تواند مفید باشد.

رتینول

رتینول از خانواده ویتامین A می باشد که باعث می شود پوست اماده تولید سلول های سالم جدید شود تا بتواند جایگزین سلول های مرده قدیمی شوند.


بیشتر بخوانید: رفع سریع سیاهی زانو و آرنج


درمان خانگی خشکی آرنج و زانو

خشکی آرنج و زانو به طور کلی یک مشکل خفیفی است که می تواند با استفاده از برخی مواد طبیعی در خانه آن را درمان کرد. اما اگر این خشکی به علت مشکلات پزشکی است حتما به پزشک مراجعه کنید.

احتیاط: قبل از استفاده از هر دارو یا مکمل های گیاهیی برای بررسی واکنش های آلرژیک یا حساسیت تست پچ را انجام دهید.

ژل آلوئه ورا بزنید

آلوئه ورا سرشار از آنتی اکسیدان ها و عوامل آبرسانی بسیار خوبی است که می تواند به درمان خشکی و پوسته پوسته شدن آرنج بسیار مفید است. همچنین به عنوان یک ماده مرطوب کننده عمل می کند که به پوست شما کمک می کند و رطوبت را برای مدت طولانی تری حفظ می کند.

برای بهرمندی از خواص آلوئه ورا می توانید مقداری از ژل آوئه ورا را روی آرنج یا زانو خود بمالید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید. این روش را دو بار در روز تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از مرطوب کننده های عالی برای پوست زانو و آرنج است که می تواند به آبرسانی پوست کمک کند. بنابراین می توانید با این روغن خشکی پوست را کاهش دهید. علاوه بر این استفاده از روغن نارگیل می تواند به ترمیم و تجدید پوست آسیب دیده تیره بدون هیچ گونه عوارض جانبی کمک کند.

مقداری روغن نارگیل را گرم کنید و از آن برای ماساژ روی آرنج یا زانو خود استفاده کنید. این کار را بعد از استحمام و قبل از خواب به صورت روزانه تکرار کنید. همچنین می توانید به جای روغن نارگیل از روغن بادام استفاده کنید.

با عسل مرطوب کنید

عسل دارای خاصیت انتی اکسیدانی، ضد باکتریای و آبرسانی است که می تواند آرنج و زانوهای خشک و پوسته پوسته شده ناشی از دلایل مختلف را تسکید هد. در حقیقت، عسل برای درمان انواع اختلالات پسوتی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این خواص مرطوب کنندگی عسل به حفظ سطح رطوبت و یکپارچگی پوست کمک می کند.

برای درمان خشکی پوست مقداری عسل ارگانیک را روی آرنج خود بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم بشویید. این روش را دو بار در روز تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

خمیر زردچوبه

زردچوبه دارای خواص مفید پوستی زیادی است و ماده کوکورمین فعال آن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد که می تواند برای مشکلات مختلف پوستی مفید باشد.

برای اینکه خمیر زردچوبه خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد آن را به همراه شیر و عسل استفاده کنید. شیر، عسل و پودر زردچوبه را مخلوط کنید تا به صورت خمیر در آید. خمیر را به آرنج خود بمالید و برای چند دقیقه ماساژ دهید. بعد از 10 الی 15 دقیقه آن را بشویید.

پوست موز

برای رفع خشکی آرنج و زانو می توانید از پوست موز کمک بگیرید. پوست موز به طور طبیعی برای درمان خشکی پوست بسیار مفید است.پوست موز می تواند به مرطوب سازی پوست و همچنین آنتی اکسیدانهای آن به روشن شدن پوست تیره آرنج و زانو کمک کند.

برای بهرمندی از خواص پوست موز برای درمان خشکی آرنج و زانو قسمت داخلی پوست موز را حدود 10 دقیقه به صورت آرام و دورانی روی آرنج یا زانوی خود بمالید. 20 دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید.

تغییر سبک زندگی برای خشکی ارنج و زانو

جدا از درمان پزشکی یا درمان های خانگی، تغییر سبک زندگی نیز می تواند به درمان و پیشگیری از تشدید شرایط خشکی آرنج و زانو کمک کند.

سعی کنید زیاد دوش نگیرید. محدود کردن زمان حمام یا دوش گرفتن به ویژه هنگام استفاده از آب گرم برای جلوگیری از خشکی پوست ضروری است.
سعی کنید اگر برای مدت طولانی آرنج خود را روی هر سطحی قرار می هید از پد آرنج استفاده کنید تا باعث اصطکاک پوست نشود. همچنین همیشه پوست خود را مرطوب کنید. مطمئن شوید که بعد از دوش گرفتن، ترجیحا وقتی پوست شما کمی خیست است، از مرطوب کننده استفاده کنید تا به رطوبت پوست شما کمک کند.

وازلین به آرنج یا زانو خود بمالید تا به کنترل خشکی و خارش کمک کند. استرس را کاهش دهید، یکی از عامل ها در درماتیت استرس است.استفاده از کنترل استرس مانند یوگا و مدیتیشن می تواند به جلوگیری شرایط پوستی کمک کند. همچنین سعی کنید در ماه های خشک سال از بخور سرد در خانه استفاده کنید تا همیشه خانه شما مرطوب باشد.

روش های پیشگیری از خشکی آرنج و زانو

استفاده از محصولات مراقبت از پوست خشن خودداری کنید. از صابون ها و دئودورانت هایی استفاده کنید که فاقد پارابن هستند. به همین ترتیب ، از ادکلن ، پاشش بعد از حمام و ریش تراش های حاوی الکل خودداری کنید

برای جلوگیری از آسیب دیدن آفتاب به پوست خود ، یک ضد آفتاب با طیف وسیع بزنید. می توانید ضد آفتاب هایی را انتخاب کنید که دارای روغن گیاهی یا کره میوه هستند زیرا به تغذیه و آبرسانی پوست نیز کمک می کنند. همچنین برای مرطوب نگه داشتن پوست از درون بدن ، حفظ رطوبت بسیار حیاتی است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.