شفا مگ

قرص تازادپ: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

تازادپ قرص 7.5، 15 و 30 میلی گرمی یک داروی ضد افسردگی است و برای درمان افسردگی، اضطراب، افسردگی مقاوم در برابر درمان و افسردگی سالمندی تجویز می شود.

تازادپ

قرص تازادپ یک داروی ضد افسردگی است که عمدتا برای درمان افسردگی استفاده می شود و اثر کامل آن ممکن است بیش از چهار هفته طول بکشد و در برخی بیماران ممکن است یک تا دو هفته مفید باشد. این دارو با افزایش فعالیت مواد شیمیایی تقویت کننده خلق و خو به نام نور آدرنالین و سروتونین در مغز عمل می کند. قرص تازادپ در اشکال 7.5، 15 و 30 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد.

قرص تازادپ حدود یک هفته طول می کشد تا علائم بهبودی ایجاد شود، اگر چه معمولا بین 4 تا 6 هفته طول می کشد تا بهبودی را احساس کنید. دلیل این امر این است که حدود یک هفته طول می کشد تا سطح تازادپ در بدن شما جمع شود و پس از چند هفته دیگر بدن شما سازگار شده و به آن عادت می کند.توجه داشته باشید که قرص تازادپ برای شرایط بیماری شما تجویز شده است و به هیچ عنوان این دارو را به فرد دیگری حتی با شرایط مشابه بیماری شما معرفی نکنید.

قرص تازادپ ممکن است باعث اضافه وزن یا لاغری شود که این می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد، زیرا می تواند احساس گرسنگی بیش از حد معمول در شما ایجاد کند، بنابراین ممکن است اضافه وزن پیدا کنید. اگر هنگام مصرف تازادپ دچار مشکل در وزن خود شدید با پزشک یا داروساز مشورت کنید.در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی تازادپ بیشتر آشنا شوید.

تازادپ چیست

قرص تازادپ برای درمان افراد مبتلا به افسردگی اضطراب، افسردگی مقاوم در برابر درمان، افسردگی سالمندی، مشکلات خواب تجویز می شود.این دارو با توجه به شرایط پزشکی بیمار، شرایط بیماری و تشخیص پزشک تجویز می شود. این دارو با بازیابی تعادل مواد شیمیایی طبیعی در مغز عمل می کند.

هشدارهای مهمی که قبل از مصرف تازادپ باید بدانید

برخی افراد ممکن است به قرص تازادپ یا داروهای مشابه حساسیت و آلرژی داشته باشند، این افراد باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند. اگر آلرژیک به این دارو دارید نباید این دارو را مصرف کنید.

برخی داروهای ضد افسردگی ممکن است با قرص تازادپ تداخل دارویی داشته باشند و ممکن است باعث ایجاد فشار خون بالا شود. اگر داروی ضد افسردگی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، قرص تازادپ ممکن است باعث دشوار شدن برای ثابت نگه داشتن قند خون شما شود. حتما در چند هفته اول مصرف تازادپ بیشتر اوقات قند خون خود را کنترل کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سابقه خانوادگی اختلالات روانپزشکی مانند اختلال دو قطبی، بیماری کبدی، بیماری کلیوی، تشنج، کلسترول خون یا تری گلیسیرید خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، کاهش شدید مایعات بدن، فشار خون پایین و گلوکوم دارید ، قبل از استفاده از این دارو،حتما با پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

اگر به طور ناگهانی قرص تازادپ را قطع کنید، ممکن است عوارض جانبی از جمله احساس اضطراب، سرگیجه، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست و پا، سردرد را داشته باشید.

نحوه مصرف قرص تازادپ

مقدار و نحوه مصرف قرص تازادپ بر اساس شرایط بیماری، واکنش به دارو و تشخیص پزشک تجویز می شود. این دارو طبق دستور پزشک و یا بدون غذا مصرف می شود. معمولا این دارو را یک بار در روز در هنگام خواب استفاده می شود.

ممکن است حدود 1 تا 4 هفته طول می کشد تا علائم بهبودی را احساس کنید. توجه داشته باشید هرگز دوز دارو را کم یا زیاد نکنید. هرگز این دارو را بدون تجویز پزشک قطع نکنید ، زیرا ممکن است دچار عوارض جانبی قطع دارو شوید.

این قرص در اشکال 7.5، 15، 30 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد که با توجه به شرایط بیماری نوع آن تجویز می شود.

قرص تازادپ چه عوارض جانبی دارد

سرگیجه، خواب آلودگی، سبکی سر، افزایش اشتها، چاقی، افزایش وزن، خشکی دهان یا یبوست از عوارض جانبی شایع قرص تازادپ است. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض سریعا به پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

البته توجه داشته باشید که این دارو را پزشک برای شما تجویز کرده است و میداند سود این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی نداشتند.

در صورت بروز هر عارضه جانبی جدی از جمله تورم دست یا پا، لرزش، گیجی، علائم عفونت مانند تب، گلودرد مداوم بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

ممکن است برخی افراد در زمان مصرف قرص تازادپ دچار عوارض جانبی بسیار جدی از جمله ضربان قلب سریع، سرگیجه شدید، غش، درد چشم، تورم، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات بینایی شوند. در صورت مشاهده هر یک ازا ین علائم بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو ممکن است سطح سروتونین را افزایش دهد و بندرت باعث ایجاد بیماری بسیار جدی به نام سندرم سروتونین شود. در صورت مصرف داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شوند، خطر این بیماری بیشتر است. بنابراین تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک به این دارو بسیار جدی ،اما نادر است. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک از جمله بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکل تنفس فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص تازادپ با چه داروهایی تداخل دارد

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. اگر داروی خاصی یا گیاه دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای مهار کننده های MAO با داروی تازادپ تداخل دارویی جدی دارد و نباید به مدت دو هفته قبل و یا 2 هفته بعد از این دارو مصرف شود.

در صورت استفاده از داروهایی که باعث افزایش سروتونین می شود، خطر سندرم سروتونین را افزایش می دهد. اگر از داروهای دولوکستین، فلوکستین و داروهای ضد افسردگی خاصی استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت استفاده از داروهایی که باعث خواب آلودگی می شود مانند آنتی هیستامین ها ( سیتریزین، دیفن هیدرامین) ، داروهای شل کننده عضلات می تواند باعث عوارض جانبی شود.

سایر داروهایی که می توانند خطر عوارض جانبی را افزایش دهند شامل موارد زیر می باشند:

  • قرص لیتیم، خطر ابتلا به سندرم سروتونین را در فرد افزایش می دهد.
  • بنزودیازپین ها ممکن است باعث خواب آلودگی شوند
  • وارفارین ممکن است خطر خونریزی شدید را افزایش دهد
  • فنی توئین ، کاربامازپین

هر دارویی که بر ریتم قلب تاثیر بگذارد، از جمله برخی از داروهای ضد روان پریشی یا آنتی بیوتیک می تواند عوارض جانبی را بدتر کند.

این لیست کاملی از داروهایی که با این دارو تداخل دارد نمی باشد، در صورتی که دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.