شفا مگ

قرص نیتروگلیسیرین پیوسته رهش

قرص نیتروگلیسیرین پیوسته رهش یک داروی قلبی برای پیشگیری از درد قفسه سینه یا همان آنژین است و جهت درمان افراد مبتلا به بیماری های عروق کرونر تجویز می شود.

قرص نیتروگلیسیرین پیوسته رهش

نیتروگلیسیرین پیوسته رهش یکی از داروهای قلبی است که برای جلوگیری از درد قفسه سینه که آنژین شناخته می شود مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای افراد مبتلا به بیماری های عروق کرونر تجویز می شود و از جمله داروهای دسته نیترات می باشد.

آنژین زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب خون کافی دریافت نکند و با مصرف نیتروگلیسیرین باعث می شود رگ های خونی شل و بزرگ شوند و کار خونرسانی را راحت تر کند. بنابراین خون به راحتی در قلب جریان پیدا می کند. البته توجه داشته باشید که این دارو درد قفسه سینه را تسکین نمی دهد و نباید دقیقا قبل از فعالیت های بدنی مانند ورزش کردن و فعالیت های جنسی برای جلوگیری از درد قفسه سینه مصرف شود.

نحوه مصرف نیتروگلیسیرین چگونه است

نیتروگلیسیرین پیوسته رهش با توجه به شرایط پزشکی شما پزشک دوز مصرف و نحوه مصرف آن را مشخص می کند، اما به طور معمول 3 تا 4 بار در روز مورد استفاده قرار می گیرد. البته مصرف این دارو در زمان های مشخص ضروری است و باید توجه داشته باشید که زمان مصرف دارو را تغییر ندهید، بجز اینکه پزشک دستور آن را داده باشد.

نیتروگلیسیرین پویسته رهش را نباید خرد کنید یا بجوید و باید آن را به طور کامل ببلعید، زیرا خرد شدن این قرص باعث می شود که همه دارو یکباره آزاد شود و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

استفاده مرتب و سر وقت این دارو ضروری است و بدون مشورت با پزشک به طور ناگهانی این دارو را قطع نکنید، زیرا ممکن است با قطع دارو به طور ناگهانی علائم شما بدتر شود. پزشک برای قطع این دارو دوز مصرف شما را به تدریج کاهش می دهد.

هشدارهایی که باید قبل از مصرف توجه داشته باشید

قبل از مصرف این دارو، اگر به آن حساسیت دارید حتما با پزشک خود بگویید و یا اگر به داروهای مشابه آن مانند ایزوسوربید یا نیترات ها حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر سابقه بیماری زیر را دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید:

  • آسیب دیدگی سر
  • گرفتگی مکرر معده
  • مدفوع آبکی
  • اسهال شدید
  • عدم جدب آب
  • کم خونی
  • فشار خون پایین
  • از دست دادن بیش از حد آب

نیتروگلیسیرین پیوسته رهش چه عوارض جانبی دارد

نیتروگلیسیرین پیوسته رهش ممکن است تا زمان سازگاری بدن با این دارو در برخی افراد ایجاد سردرد، سرگیجه، سبکی سر، حالت تهوع و گرفتگی کند. البته در صورت تداوم یا بدتر شدن این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سردرد از عوارض شایع این دارو است و نشانه اثر کردن نیتروگلیسیرین می باشد و ممکن است برای درمان این سردرد پزشک مسکن هایی را برای شما تجویز کند، که البته این سردرد ها با سازگاری بدن با دارو از بین می رود، اما اگر مداوم بود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی قرص نیتروگلیسیرین شامل ضربان قلب سریع و یا نامنظم و ضعف است که می تواند خطرناک باشد، به همین خاطر در صورت مشاهده این علائم می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

از دیگر عوارض جانبی قرص نیتروگلیسیرین پیوسته رهش واکنش آلرژیک است که ممکن است در برخی افراد ایجاد شود که علائمی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی است. در صورت مشاهده این علائم سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده عوارض جانبی دیگری می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

نیتروگلیسیرین پیوسته رهش با چه داروهایی تداخل دارد

تداخلات دارویی ممکن است در هر دارویی ایجاد شود و مصرف همزمان با برخی داروها ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

اگر داروهایی که برای اختلال یا فشار ریوی استفاده می شوند مانند تادالافیل و یا داروهای درمان سردردهای میگرنی مانند ارگوتامین استفاده می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. این داروها ممکن است با نیتروگلیسیرین تداخل دارویی داشته باشند.

مصرف نیتروگلیسیرین ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی مانند سطح کلسترول خون تداخل داشته باشد و باعث اشتباه در نتیجه آزمایش شود. حتما اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگا از مصرف این دارو مطلع می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.