شفا مگ

قرص تداپروکس: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص تداپروکس ۵۰۰ و ۲۵۰ یک داروی ضد التهاب برای کاهش التهاب و تسکین درد زانو، درد قاعدگی، کمردرد، دندان درد،آرتروز، درد قاعدگی، نقرس و دیسک کمر است.

تداپروکس

قرص تداپروکس با نام تجاری ناپروکسن است و یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی می باشد که با کاهش هورمون ها التهاب و درد در بدن کار میکند.

قرص تداپروکس برای چی خوبه؟ قرص تداپروکس 500 میلی گرم و 250 میلی گرم یک داروی درمان درد یا التهاب ناشی از بیماریهایی مانند آرتروز، التهاب، التهاب بورسیت، نقرس و یا گرفتگی های قاعدگی استفاده می شود. البته از این دارو برای درمان درد حاد ناشی از سایر شرایط پزشکی نیز استفاده می شود.

مصرف طولانی مدت تداپروکس می تواند باعث ایجاد زخم در معده یا روده شود و در برخی موارد ممکن است باعث نارسایی قلبی یا کلیوی شود. بهتر است از این دارو در کمترین دوز مصرف شود.

قرص تداپروکس برای چیست

قرص تداپروکس یا ناپروکسن برای درمان درد و التهاب ناشی از بیماری های روماتیسم مفصلی، آرتروز، درد دوره قاعدگی، تاندونیت، بورسیت و علائم نقرس می باشد.

قرص تداپروکس از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که به کاهش درد، التهاب و تب کمک زیادی می کند. این دارو با کاهش سطح پروستاگلاندین به کاهش تورم و التهاب کمک می کند.

این دارو به عنوان داروی ضد درد شناخته می شود. این کار با جلوگیری از تولید برخی از مواد طبیعی بدن که باعث التهاب می شوند عمل می کند. اگر شما یک بیماری مزمن مانن آرتروز دارید

هشدارهای مهم قبل از مصرف قرص تداپروکس

برخی افراد ممکن است به آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی حساسیت داشته باشند، این افراد نباید از تداپروکس استفاده کنند.

تداپروکس می تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را در افرادی که برای مدت طولانی از این دارو استفاده می کنند افزایش دهد. اگر برای مدت طولانی از این دارو استفاده می کنید می بایست با پزشک مشورت کنید.

اگر می بایست عمل قلب بای پس دارید نباید قبل و بعد از عمل جراحی از تداپروکس استفاده کنید.

اگر تورم صورت یا گلو ، درد قفسه سینه، ضعف، تنگی نفس، اختلال در گفتار یا مشکلات بینایی یا تعادل دارید می بایست سریعا به کمک فوریت های پزشکی بروید.

  • افرادی که سابقه بیماری خاص هستند نباید از تداپروکس استفاده کنند.
  • بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت
  • سابقه حمله قلبی
  • سکته مغزی یا لخته شدن خون
  • سابقه زخم معده یا خونریزی معده
  • آسم
  • بیماری کبد یا کلیه
  • احتباس مایعات

نحوه مصرف تداپروکس

تداپروکس برای هر درد مقدار متفاوتی دارد و برای مدت کوتاهی تجویز می شود. اگر از تداپروکس برای کمر درد یا پریود استفاده می کنید، ممکن است فقط لازم باشد به مدت 1 تا 2 روز از این دارو استفاده کنید.

پزشک ممکن است برای برخی از دردها و بیماری های طولانی مدت، مانند آرتریت روماتوئید، ممکن است آن را به مدت طولانی تری تجویز کند. اما سعی کنید از پزشک خود برای درمان های غیر دارویی سوال کنید.

حتما این دارو را با یک لیوان پر آب مصرف کنید و سعی کنید پس از مصرف این دارو حداقل 10 دقیقه دراز نکشید.برای جلوگیری از ناراحتی معده، این دارو را همراه با غذا یا داروهای ضد اسید مصرف کنید.

استفاده طولانی مدت از داروی تداپروکس ممکن است باعث مشکلات و عوارض جانبی برای معده و دستگاه گوارش شما شود، به همین خاطر پزشک ممکن است برای محافظت از معده دارویی را تجویز کند.

برای کاهش خطر خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، این دارو را در کمترین دوز موثر و در کمترین زمان ممکن مصرف کنید. به هیچ وجه مقدار دوز را افزایش ندهید و این دارو را بیشتر از دستور پزشک مصرف نکنید.

عوارض جانبی داروی تداپروکس

اگر در زمان مصرف تداپروکس دچار درد قفسه سینه که به فک یا شانه شما گسترش می یابد، بی حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، تنگی گفتار، احساس تنگی نفس شدید می تواند از علائم حمله قلبی یا سکته مغزی باشد که حتما باید به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

اگر در زمان مصرف تداپروکس دچار علائم زیر شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید

  • تنگی نفس
  • تورم یا افزایش سریع وزن
  • بثورات پوستی، حتی اگر خفیف باشد
  • علائم خونریزی معده
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی

عوارض جانبی شایع مصرف تداپروکس شامل سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، کبودی، بثورات پوستی، ورم، زنگ در گوش، حالت تهوع و درد معده می باشد.

توجه داشته باشید که این دارو ممکن است فشار خون را افزایش دهد، به همین خاطر اگر مشکل فشار خون دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در زمان مصرف تداپروکس دچار عارضه ای مانند افزایش وزن غیر معمول، نارسایی قلبی، سفتی گردن، مشکلات کلیوی، تغییرات شنوایی، تغییرات ذهنی یا خلقی، سفتی گردن غیر قابل توضیح شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این دارو به ندرت باعث بیماری جدی کبدی می شود. در صورت مشاهده علائم اسیب کبدی، از جمله، حالت تهوع، استفراغ با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر در عملکرد کلیه مشکل دارید با پزشک خود در مورد بهترین ضد التهاب برای مصرف صحبت کنید، زیرا داروهای ضد التهاب ممکن است باعث افزایش خطر نارسایی ناگهانی کلیه و حتی آسیب تدریجی کلیه شود.

این لیست کاملی از عوارض جانبی با تداپروکس نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص تداپروکس با چه داروهایی تداخل دارد

داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، اسکیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین، ترازودون یا ویلازودون ممکن است با تداپروکس تداخل دارویی داشته باشند. اگر از این داروها استفاده می کنید قبل از استفاده از تداپروکس حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ناپروکسن ممکن است باعث شود داروهای فشار خون شما به خوبی کار نکند. اگر شما بیش از 65 سال سن دارید، ترکیب ناپروکسن با داروهای خاص فشار خون ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند. اگر داروهای مسدود کننده آنژیوتانسین، مهار کننده های آنزیم تبدیل کنند آنژیوتانسین و ادرار آور استفاده می کنید نباید از این دارو استفاده کنید.

مصرف تداپروکس همراه با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن، دیکلوفناک، کتوپروفن، کترولاک می تواند خطر خونریزی معده و روده را افزایش می دهد.

اگر از داروهای دیگوکسین، کلستیرامین، سیکلوسپورین، متوترکسات، داروهای ادرار آور، داروهای فشار خون یا قلب، داروهای فنی توئین، رقیق کننده های خون و انسولین با تداپروکس تداخل دارویی دارند. حتما قبل از مصرف تداپروکس اگر این داروها را مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خطر بودن آنها مطمئن شوید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.