شفا مگ

پماد جنتامایسین: موارد مصرف،نحوه مصرف و عوارض

پماد جنتامایسین یک آنتی بیوتیک موضعی برای زخم، جوش، سوختگی، پسوریازیس، زخم بخیه، اگزما و عفونت های باکتریایی پوستی و افراد حساس به نئومایسین می باشد.

پماد جنتامایسین

پماد جنتامیسین یک داروی درمان عفونت های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس ،جوش، سوختگی و یا عفونت های پوستی جزئی مانند استمنه، فولیکولیت می باشد. این پماد باعث جلوگیری از رشد باکتری ها می شود.

پماد جنتامایسین در دسته داروهای آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید قرار دارد و فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند و برای عفونت های ویروسی و قارچی کارایی ندارد. توجه داشته باشید که استفاده غیر ضروری یا بیش از حد از این آنتی بیوتیک می تواند باعث کاهش اثر آن شود.

پماد جنتامایسین چیست

پماد جنتامایسین یک داروی آنتی بیوتیک موضعی است که برای درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی اولیه و ثانویه پوست استفاده می شود. این پماد ممکن است عفونت هایی را که به درمان با سایر آنتی بیوتیک های موضعی درمان نشده است را درمان کند.

موارد مصرف پماد جنتامایسین

موارد مصرف پماد جنتامایسین برای درمان عفونت های زخم های پوستی، سوختگی های سطحی آلوده، نیش حشرات آلوده، جوش عفونی، اگزما و پسوریازیس می باشد. همچنین از این پماد برای پارونیشیا، پارگی و خراش آلوده و زخم های ناشی از جراحی جزئی، بیماران حساس به نئومایسین است.

پماد جنتامایسین برای درمان عفونت های اولیه پوستی از قبیل ایمپتیگو واژگیوزا، فولیکولیت سطحی، اکتیما، فورونکولوز، سایکوزیس باربی و پیودرمان گانگرنوزوم استفاده می شود.

همچنین از این پماد برای درمان عفونت های ثانویه پوستی مانند درماتیت جوش های عفونی، آکنه پوسچولار، پسوریازیس، درماتیت تماسی آلوده مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای استفاده از پماد جنتامایسین

یکی از نکاتی که حتما باید توجه داشته باشید حساسیت به جنتامایسین می باشد و اگر در گذشته به جنتامایسین یا سایر آنتی بیوتیک ها حساسیت داشته اید حتما به پزشک خود بگویید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را برای شما انجام دهد.

پوست آسیب دیده ممکن است مقدار بیشتری از جنتامایسین را جذب کند و احتمال بروز عوارض جانبی افزایش یابد.
اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید و یا اگر حین استفاده از جنتامایسین باردار شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه استفاده از پماد جنتامایسین

برای استفاده از آن می بایست ابتدا دستان خود را به خوبی بشویید و سپس ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک کنید. سپس مقدار کمی از پماد را مطابق دستور پزشک روی محل اسیب دیده بمالید. سعی کنید ناحیه اسیب دیده را تمیز نگه دارید.

پماد جنتامایسین معمولا 3 تا 4 بار در روز به مقدار کم و یا مطابق دستور پزشک بر روی محل اسیب دیده استفاده می شود.

این پماد برای عفونت های پوستی تجویز می شود و اگر به هر دلیلی به بینی یا دهان شما برخورد کرد دارو را پاک کنید و آن محل را به خوبی با آب بشویید.

سعی کنید مرتب و به موقع از این دارو استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید و سعی کنید در ساعات مشخص از آن استفاده کنید تا باعث یادآوری شما شود. همچنین توجه داشته باشید استفاده زیاد از این پماد باعث بهبود سریع تری شما نخواهد شد، بلکه عوارض جانبی این دارو را افزایش می دهد.

استفاده از این دارو را تا کل دوره درمان ادامه دهید حتی اگر علائم پس از چند روز از بین برود. متوقف کردن زود به هنگام این دارو ممکن است به رشد مجدد باکتری ها بیانجامد که منجر به بازکشت عفونت می شود.

پماد جنتامایسین چه عوارض جانبی دارد

تحریک پوستی و قرمزی به همراه خارش پوستی می تواند از علائم حساسیت پوست با جنتامایسین باشد که در صورت تداوم یا بدتر شدن آن می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی برای هر دارو وجود دارد، اما عملکرد بدن هر فرد متفاوت است و ممکن است هرگز فردی به هیچ یک از عوارض جانبی داروها مبتلا نشود. همچنین به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که سود این دارو بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افراد که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در موارد نادر استفاده دوره های طولانی مدت یا مکرر از پماد جنتامایسین ممکن است منجر به انواع دیگر عفونت های پوستی مانند عفونت قارچی یا سایر عفونت های باکتریایی شود. افرادی که علائم عفونت های دیگری را در زمان مصرف جنتامایسین مشاهده کردند می بایست با پزشک خود تماس بگیرند.

پماد جنتامایسین با چه داروهایی تداخل دارد

اثرات برخی از داروها در صورت مصرف همزمان با برخی داروها ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد یا ممکن است باعث شود دارو به درستی عمل نکند. البته تداخل دارویی ممکن است همیشه اتفاق نیفتد به همین خاطر اگر دارویی قبل از تجویز جنتامایسین استفاده می کنید به پزشک خود بگویید تا بتواند نظارت دقیق تری بر روی داروها داشته باشد.

برخی از داروهایی که ممکن است با پماد جنتامایسین تداخل داشته باشد شامل آنتی بیوتیک هایی تزریقی مانند آمیکاسین، جنتامایسین می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.