شفا مگ

ایورمکتین: موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی

ایورمکتین قرص 6 میلی گرم یک داروی ضد انگل با خواص ضد ویروسی است که برای درمان عفونت های انگلی، شپش، گال و داروی موثر برای درمان ویروس کرونا تجویز می شود.

قرص ایورمکتین

قرص ایورمکتین 6 میلی گرم برای درمان طیف وسیعی از عفونت های انگلی و درمان موثر در ویروس کرونا تجویز می شود. این دارو باعث کاهش تهدید عفونت های شدید یا کاهش مرگ و میر در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می شود. ایورمکتین در دسته داروهای ضد انگل و ضد التهاب می باشد که باعث فلج کردن و از بین بردن انگل ها می شود.

در دوران اپیدمی ویروس کرونا داروهای زیادی مورد بررسی قرار گرفت که بتواند به بهبود عفونت ناشی از این ویروس کمک کند، یکی از این داروها ایورمکتین می باشد.

داروی ایورمکتین چیست

ایورمکتین یک داروی ضد انگلی است که با طیف وسیعی از انگل ها مبارزه می کند و همچنین به عنوان یک دارویی با خواص ضد ویروسی نیز شناخته شده است.

قرص ایورمکتین با اتصال به قسمت های داخل انگلی کار می کند و باعث فلج کردن انگل ها و در نتیجه از بین بردن آنها می شود که این امر باعث درمان عفونت می شود.

محققان دریافتند که ایورمکتین می تواند در مهال سلولی ویروس سارس موثر باشد و به عنوان داروی ضد ویروس در زمانی که گزینه های کمی در دسترس بود مورد استفاده قرار گیرد. اگر چه غلظت ایورمکتین مورد استفاده در شرایط آزمایشگاهی به مراتب بیشتر از سطح فیزیولوژیکی در استفاده بالینی انسان بود، اما یافته ها مثبت بودند و به سرعت در 450 نشریه ذکر شد.

اگر چه مکانیزم قرص ایورمکتین به عنوان ضد ویروس ناشناخته است، اما می تواند باعث جلوگیری از تکثیر ویروس یا سایر ویروس های RNA شود.

موارد مصرف داروی ایورمکتین

قرص ایورمکتین یک داروی ضد انگل است که جهت درمان طیف وسیعی از انگل ها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به عنوان یک داروی نسبتا موثر برای درمان ویروس کرونا نیز شناخته شده است.

ایورمکتین می تواند برای درمان عفونت های انگلی از قبیل آسکاریازیس، فیلاریازیس، عفونت های مانسونلا، عفونت های ووچریا، انواع کرم قلابدار مورد استفاده قرار گیرد

نکات مهم قبل از مصرف ایورمکتین

قبل از مصرف قرص ایورمکتین اگر به آن الرژی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی موارد افرادی هستند که به موارد دیگر از جمله رنگ های غذایی حساسیت دارند، بهتر است قبل از تجویز موارد حساسیت را به پزشک خود بگویند تا مطمئن شوند که این دارو برای آنها بی خطر است.

این دارو ممکن است باعث مشکلات چشمی شود که این به علت واکنش های آلرژیک و التهابی باشد. علائم این مشکلات چشمی ممکن است شبیه به علائم عفونت انگلی باشد که شامل قرمزی، درد، تورم و تغییرات بینایی است.

اگر سابقه بیماری های خاص مانند مشکلات کبدی یا کلیوی دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.برخی از بیماری ها هستند که این دارو برای آنها منع مصرف دارد.

افرادی ممکن است به کشورهای آفریقای غربی یا مرکزی سفر کرده باشند که ممکن است به انگل های خاص دیگری آلوده شده باشند که باعث شود در درمان ایورمکتین مشکل ایجاد کند.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شود، به همین خاطر تا زمانی که هوشیاری کاملی ندارید از رانندگی یا استفاده از ماشین آلات بپرهیزید.

افراد مبتلا به آسم ممکن است علائم آسم آنها بدتر شود، قبل از استفاده از این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که مشکلات کبدی دارند یا سابقه مشکلات کبدی داشتند این دارو می تواند باعث آسیب بیشتری به کبد آنها شود و یا کبد انها نتواند این دارو را به خوبی پردازش کند و سطح دارو را در بدن آنها افزایش دهد و خطر عوارض جانبی را در فرد ایجاد کند.

افرادی که دچار مشکلات تشنج هستند نباید از ایورمکتین استفاده کنند زیرا می تواند علائم آنها را بدتر کند باعث تشنج در آنها شود.

افرادی که مبتلا به اچ ای وی هستند می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند، زیرا سیستم ایمنی این افراد پایین است و نیاز به تغییر در دوز مصرف آنها دارد.

ایورمکتین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در کودک شیرخوار شود. اگر به کودک خود شیر می دهید می بایست با پزشک خود مشورت کنید، شاید لازم باشد تا پایان درمان شیردهی را قطع کرده یا داروی دیگری برایتان تجویز شود.

نحوه مصرف داروی ایورمکتین

قرص ایورمکتین با توجه به تشخیص پزشک، شرایط بیماری، شرایط پزشکی و سن افراد تجویز می شود و معمولا به صورت یک دوز یا طبق دستور پزشک مصرف می شود.

ایورمکتین را می بایست حداقل 1 ساعت قبل از غذا و آن را به صورت خوراکی از راه دهان با یک لیوان کامل آب مصرف کرد.

ایورمکتین چه عوارض جانبی دارد

ایورمکتین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که این عوارض می تواند طی چند ساعت تا چند روز از بین برود، اما اگر علائم جدی بود و یا از بین نرفت می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سردرد، سرگیجه، درد عضلات، حالت تهوع یا اسهال، قرمزی چشم، درد مفصل، غدد لنفاوی حساس، خارش، بثورات پوستی از علائم شایع داروی ایورمکتین می باشد

قرص ایورمکتین ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت های آلرژیک کند که علائم آن شامل تورم لب یا زبان، تورم گلو، تنگی نفس و بثورات پوستی می باشد که در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

سرگیجه یکی از عوارض جانبی ایورمکتین می باشد که برای کاهش سرگیجه هنگام ایستادن، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده می بایست به ارامی بلند شوید.

البته باید این نکته را یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است و می داند که سود این دارو برای شما بیش از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر که بسیار نادر است می بایست فورا به پزشک مراجعه کنید.علائم این عوارض شامل:

  • گردن درد
  • کمر درد
  • تورم صورت، بازو، دست، پا
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع
  • گیجی
  • تشنج

از دست دادن هوشیاری

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی ایورمکتین نمی باشد، در صورت مشاهده عوارض جانبی مشکوک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ایورمکتین با چه داروهایی تداخل دارد

برخی از داروها یا گیاهان دارویی ممکن است با داروی ایورمکتین تداخل داشته باشند و باعث شوند خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد یا ممکن است باعث شود داروها به درستی عمل نکنند. البته تداخلات دارویی ممکن است همیشه اتفاق نیوفتد، پزشک ممکن است در بیشتر موارد با تغییر در نحوه استفاده از داروها و یا با نظارت دقیق از تداخلات دارویی جلوگیری کرده یا آن را مدیریت کند.

پس بهتر است قبل از تجویز و استفاده از این دارو اگر دارویی یا گیاه دارویی خاصی را مصرف می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما انجام دهد.

ایورمکتین ممکن است با برخی از داروها مانند والپروئیک، فنوباربیتال، بوتالبیتال و یا بنزودیازپین ها مانند کلونازپام، آلپرازولام، لورازپام و همچنین سدیم اکسی بات اسید تداخل دارویی داشته باشد.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با قرص ایورمکتین نمی باشد، به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.