شفا مگ

خواص بخور اکالیپتوس برای ریه

بخور اکالیپتوس برای ریه ،خواص ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و خلط آوری دارد و به درمان عفونت ریه، خلط ریه، مشکلات تنفسی چرکی و غیر چرکی کمک می کند.

خواص بخور اکالیپتوس برای ریه

اکالیپتوس گیاه دارویی است که دارای اثر ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی است و در طب سنتی از آن برای درمان بیماری های تنفسی، عفونت ریه و برونشیت، سردرد مورد استفاده قرار می گیرد.

بخور اکالیپتوس می تواند به پاکسازی مجاری تنفسی کمک کند و غالبا به صورت بخور برای کمک به تسکین علائم سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه مطالعات زیادی بر روی این روش انجام نشده است اما طب سنتی بر این اعتقاد دارند که بخور اکالیپتوس می تواند اسپاسم عضلات ریه را که باعث تنگی نفس می شود کاهش دهد. همچنین گفته می شود که بخور اکالیپتوس خلط آور ملایم است و باعث تخلیه سینوس های متراکم می شود.

بخور اکالیپتوس برای عفونت ریه: شواهد نشان می دهد که اکالیپتوس دارای توانایی مبارزه با باکتری ها و ویروس ها است و می تواند به بهبود عفونت ریه کمک کند. همچنین می تواند به تسکین تنفس و گرفتگی عضلات دستگاه تنفسی کمک کند.

برخی محققان به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد اکالیپتوس دارای عملکرد ضد میکروبی دارد و ممکن است در آینده بتواند نیاز به آنتی بیوتیک را کاهش دهد.

بخور اکالیپتوس برای سینوزیت: بخور اکالیپتوس ممکن است باعث بهبودی سینوزیت های حاد شود که غالبا از سرماخوردگی شروع می شود و سپس به یک عفونت باکتریایی تبدیل می شود.

بخور اکالیپتوس برای اسم: تحقیقات اولیه نشان می دهد که اوکالیپتوس ممکن است باعث شکستن مخاط در افراد مبتلا به آسم شود و در حالی که برخی از افراد مبتلا به آسم شدید با استفاده از اکالیپتوس توانسته اند دوز داروهای استروئیدی را کاهش دهند. البته نکته مهم برای افرادی که آسم دارند این است که نباید بدون مشورت با پزشک از اکالیپتوس استفاده کنید.

موارد منع مصرف بخور اکالیپتوس

افرادی که سابقه آسم، مشکلات قلبی و یا فشار خون پایین دارند حتما باید قبل از استفاده از اکالیپتوس حتما باید با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند که برای آنها بی خطر است.

افرادی که به اکالیپتوس حساسیت دارند نباید از آن استفاده کنند.

زنان باردار و شیرده نباید از اکالیپتوس استفاده کنند و منع مصرف دارد.

طرز تهیه بخور اکالیپتوس

برای تهیه بخور اکالیپتوس می توانید از دستگاه بخور استفاده کنید و چند قطره از روغن اکالیپتوس به همراه آب در آن بریزید و به مدت 5 تا 10 دقیقه به صورت عمیق استنشاق کنید.

اگر دستگاه بخور در دسترس نبود می توانید تعدادی از برگ اکالیپتوس یا چند قطره از روغن اکالیپتوس را در یک ظرف با آب جوش بریزید و بخار را 5 تا 10 دقیقه استنشاق کنید.

عوارض جانبی احتمالی

استفاده از اکالیپتوس در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات کافی در دسترس نمی باشد، به همین خاطر بدون مشورت با پزشک از آن استفاده نکنید.
اگر سابقه بیماری خاصی دارید می بایست قبل از استفاده از اکالیپتوس با پزشک خود مشورت کنید.همچنین در صورت مصرف داروی خاص حتما با پزشک خود قبل از استفاده مشورت کنید تا مطمئن شوید که اکالیپتوس برای شما بی خطر است.

اوکالیپتوس می تواند در بعضی از افراد مبتلا به آسم عوارض جانبی ایجاد کند و وضعیت آنها را بدتر کند. البته در برخی افراد ممکن است باعث تسکین علائم آسم آنها شود. به همین خاطر اگر دچار بیماری آسم هستید حتما قبل از استفاده از اکالیپتوس با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.