شفا مگ

کلوزاپکس: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

کلوزاپکس 25 و 100 میلی گرم یک قرص ضد سایکوز است که برای درمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی شدید که با سایر داروهای مشابه درمان نشده اند تجویز می شود.

کلوزاپکس

قرص کلوزاپکس (CLOZAPEX) داروی درمان روانپریشی و اسکیزوفرنی می باشد که با تغییر عملکرد مواد شیمیایی در مغز کار می کند و باعث درمان علائم اسکیزوفرنی می شود. کلوزاپکس زمانی تجویز می شود که سایر داروها برای درمان موفق عمل نکرده باشند.قرص کلوزاپکس در اشکال 25 و 100 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد.

زمانی که از داروی کلوزاپکس برای آرامبخشی استفاده می شود حدود 1 هفته طول خواهد کشید تا اثر بخشی خود را نشان دهد و همچنین افرادی که برای اثرات ضد روان پریشی استفاده می کنند 6 تا 12 هفته طول می کشد تا اثربخشی خود را نشان دهد.

کلوزاپکس چیست

داروی کلوزاپکس یک ضد سایکوز است که برای درمان علائم بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تجویز می شود و به عنوان داروی درمان اختلالات ذهنی و خلقی در این بیماران مصرف می شود.نحوه عملکرد این دارو به این شکل است که گیرنده های انتقال دهنده عصبی سروتونین و دوپامین را هدف قرار می دهد.

کلوزاپکس به خوبی جذب می شود و از طریق کبد متابولیزه می شود و حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد.کلوزاپکس از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود و نیمه عمر آن 12 ساعت پس از مصرف دارو می باشد.

موارد مصرف قرص کلوزاپکس

قرص کلوزاپکس باعث کاهش توهم می شود و باعث جلوگیری از خودکشی در افرادی که سعی در آسیب رساندن به خود دارند می شود. این دارو به بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی کمک می کند تا واضح تر و مثبت بیندیشند و عصبانیت کمتری داشته باشند.

هشدارهای مهم قبل از مصرف

زمانیکه از داروی کلوزاپکس استفاده می کنید، توجه داشته باشید که این دارو بر روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد و می تواند بدن شما را در مقابل عفونت ها ضعیف کند و به راحتی دچار عفونت شوید. به همین خاطر در صورت بروز هر گونه تب، گلودرد، ضعف و یا کمبود انرژی بدن با پزشک خود تماس بگیرید.

کلوزاپکس ممکن است در دوز های بالا خطر تشنج را در برخی افراد افزایش دهد و می بایست از بروز هر گونه فعالیت خطرناک در صورت تشنج یا از دست دادن هوشیاری خودداری کنید.

بر برخی افراد دیده شده است که کلوزاپکس باعث ایجاد مشکلات قلبی شده است، اگر در زمان مصرف این دارو دچار درد در ناحیه قفسه سینه یا تنگی نفس و ضربان قلب سریع یا سرگیجه ناگهانی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

کلوزاپکس برای افراد مسن که مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل هستند تائید نشده است.

برخی افراد ممکن است به کلوزاپکس حساسیت داشته باشند، این افراد نباید از داروی کلوزاپکس استفاده کنند و قبل از تجویز حتما با پزشک خود مشورت کنند. در صورت مصرف ممکن است خطر عوارض جانبی جدی را برایشان به همراه داشته باشد.

اگر سابقه بیماری های خاصی هستید قبل تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این دارو برای شما بی خطر است. مصرف کلوزاپکس برای برخی از بیماری ها منع مصرف دارد.

اگر سابقه بیماری های قلبی، فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، سندرم QT، عدم تعادل الکترولیت، تشنج، اسیب به سر، دیابت، کلتسرول بالا، یبوست یا مشکلات روده، بیماری کلیوی یا کبدی، کمبود آب بدن دارید، قبل از تجویز کلوزاپکس با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف داروی کلوزاپکس

نحوه مصرف کلوزاپکس بر اساس شدت بیماری، شرایط سنی بیمار، شرایط پزشکی و تشخیص پزشک مشخص می شود و می بایست دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف شود. در برخی موارد پزشک مقار و دوز مصرف را برای نتیجه بهتر تغییر می دهد.

قرص کلوزاپکس را می توانید به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. همچنین از نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، چای، کولا یا نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.

اگر در حال مصرف کلوزاپکس هستید، مصرف دارو را نباید به طور ناگهانی متوقف کنید، زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. قطع مصرف کلوزاپکس می بایست با کمک پزشک انجام گیرد و می بایست دستورالعمل پزشک را برای کاهش میزان دوز و قطع آن دنبال کنید.

اگر از کلوزاپکس به مدت 2 روز یا بیشتر مصرف نکردید می بایست دوباره برای تعیین مقدار دوز آن به پزشک مراجعه کنید، در این موراد پزشک ممکن است از دوز کمتری نسبت به قطع دارو استفاده کند.

عوارض جانبی کلوزاپکس

کلوزاپکس ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود. اما برخی عوارض جانبی ممکن است شدید باشد و در صورت مشاهده علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کلوزاپکس ممکن است در برخی افراد علائم آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت یا گلو یا واکنش های شدید پوستی مانند گلودرد، سوزش چشم ، درد پوست، بثورات پوستی قرمز ایجاد کند.در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

با توجه به اینکه کلوزاپکس بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد، ممکن است به راحتی دچار عفونت شوید. به همین خاطر اگر علائمی چون تب، علائم شبیه به انفولانزا، زخم دهان، زخم پوست، سرفه یا مشکل تنفسی شدید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برخی زنان ممکن است در زمان مصرف کلوزاپکس دچار خارش یا ترشحات واژن شوند که این می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد و با مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اسفاده از دوز های بالا یا طولانی مدت از کلوزاپکس می تواند در برخی افراد باعث اختلال حرکتی جدی شود که ممکن است قابل برگشت نباشد. این اختلالات حرکتی در زنان و افراد مسن شایع تر است.

حرکات غیر ارادی صورت مانند جویدن، لب زدن، اخم کردن، حرکات زبان، چشمک زدن می تواند از عوارض جانبی کلوزاپکس باشد که با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.

یبوست شدید، تشنج، نفخ دردناک، تهوع و استفراغ یا درد معده، حرکات روده ای خشک یا سخت می تواند از عوارض دارویی کلوزاپکس باشد.

برخی افراد در زمان مصرف کلوزاپکس ممکن است دچار مشکلات قلبی از قبیل درد قفسه سینه، ضربان سریع یا تپنده قلب، ضربان قلب آهسته، تنگی نفس و سرگیچه شوند که اینها می توانند از عوارض جانبی کلوزاپکس باشد.

مشکلات کبدی در برخی افراد نیز دیده شده است که علائمی چون از دست دادن اشتها، درد معده، خستگی، خارش، ادرار تیره، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی مشاهده شده است را داشتند.

برخی از عوارض جانبی کلوزاپکس شایع تر از بقیه عوارض آن می باشند که شامل موارد زیر است:

  • افزایش وزن
  • سرگیجه، لرزش
  • ضربان قلب سریع
  • سردرد، خواب آلودگی
  • یبوست
  • خشکی دهان یا افزایش ترشحات بزاق
  • مشکل بینایی
  • تب، افزایش تعریق

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی کلوزاپکس نمی باشد، به همین خاطر اگر علائم مشکوکی را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی کلوزاپکس

کلوزاپکس ممکن است با بسیاری از داروها تداخل دارویی داشته باشد و مصرف همزمان آنها با این دارو ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

داروهایی که ممکن است با کلوزاپکس تداخل داشته باشند شامل:

  • داروهای عفونت
  • داروهای آسم
  • داروهای قلبی و فشار خون
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای مالاریا یا اچ ای وی
  • داروهای خواب آور
  • شل کننده های عضلات
  • داروی سرماخوردگی
  • داروهای آلرژی مانند هیستامین ها

 

به طور کلی بیشتر داروها می توانند با کلوزاپکس تداخل داشته باشند و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد.این لیست کاملی از داروهای در تداخل با کلوزاپکس نمی باشد، به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.