شفا مگ

راملتئون: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص راملتئون یک داروی بی خوابی است که بر روی ماده شیمیایی به نام ملاتونین در بدن کار می کند و برای افرادی که در شروع خواب مشکل دارند تجویز می شود.

قرص راملتئون

قرص راملتئون یک داروی آرامبخش است که برای درمان بی خوابی استفاده می شود و بر روی برخی مواد موجود بدن که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند، تاثیر می گذارد.

در برخی موارد پزشکان نمی توانند با تغییر در شیوه زندگی و رفتارهای درمانی به بی خوابی کمک نکند، با تجویز برخی داروها ممکن است درمان موقت را انجام دهند. البته داروهای خواب آور بیش از چند هفته نباید مصرف شود زیرا این داروها می توانند اعتیاد آور باشند.

راملتئون چیست

راملتئون یک داروی خواب آور و آرامبخش است که برای درمان بی خوابی استفاده می شود و باعث تنظیم چرخه خواب در افراد می شود و به عنوان یک داروی درمان کوتاه مدت تجویز می شود.

قرص راملتئون پس از مصرف به خوبی جذب می شود، اما نباید این دارو را با غذاهای پر چرب مصرف کنید زیرا هم تاثیر دارو کاهش پیدا می کند و هم باعث تاخیر در جذب دارو می شود.

متابولیسم این دارو کبدی می باشد و شروع عملکرد آن 30 دقیقه پس از مصرف می شود که حدودا تا 1.5 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد. نیمه عمر ملوتئین حدود 2 تا 5 ساعت است.

موارد مصرف راملتئون

استفاده از قرص راملتئون در موارد درمان بی خوابی که با مشکل در اول خواب همراه می باشد و همچنین جهت مشکلات و پیشگیری هذیان مربوط به ICU نیز استفاده می شود.

قرص راملتئون چگونه عمل می کند

قرص راملتون یک آگونیست بسیار قدرتمند است که بر روی گیرنده های ملاتونین در هسته سوپراشیاسمایی تاثیر می گذارد. ملاتونین MT1 و MT2 در هسته سوپراشیاسمایی هیپوتالاموس قرار دارند که این منطقه مسئول تعیین ریتم شبانه روزی و هماهنگ سازی برای چرخه خواب است.

گیرنده MT1 باعث خواب آلودگی می شود و گیرنده Mt2 مسئولیت تنظیم ریتم شبانه را بر عهده دارد که راملتئون بر روی این دو گیرنده اثر گرده و باعث ایجاد القای خواب در فرد می شود.

 

نکاتی که قبل از تجویز راملتئون باید بدانید

قبل از تجویز قرص راملتئون، اگر سابقه بیماری خاصی مانند بیماری شدید کبدی یا کلیوی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. این دارو برای افرادی که سابقه برخی بیماری های شدید را داشته باشند منع مصرف دارد.

برخی از بیماری ها شامل:

  • بیماری شدید کبدی
  • مشکلات تنفسی
  • آپنه خواب
  • افسردگی، بیماری روانی

مصرف قرص راملتئون در دوران شیردهی منع مصرف دارد و اگر از این دارو استفاده کرده اید نباید درطی 25 ساعت شیردهی کنید. زیرا این دارو به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به نوزاد آسیب جدی برساند.

نکاتی که قبل از مصرف راملتئون باید بدانید.

قرص راملتئون ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند و باعث واکنش های مانند کهیر، تورم صورت، لب ها ، زبان یا گلو و تنفس دشوار کند.اگر دچار این واکنش شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یکی از مواردی که باید حتما در زمان مصرف قرص راملتئون رعایت کنید این است که هرگز در ساعات بیداری عادی از این دارو استفاده کنید، مگر اینکه بتوانید حدود 7 تا 8 ساعت بخوابید.

در صورت عدم بهبود علائم پس از 7 تا 10 روز استفاده از قرص راملتئون حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص راملتئون می تواند بر روی سطح هورمون های زنانه تاثیر بگذارد و باعث تغییراتی در دوره های قاعدگی در زنان شود. همچنین ممکن است بر روی میل جنسی در مردان نیز تاثیر بگذارد.

این دارو برای افراد زیر 18 سال مجاز نمی باشد.

قرص راملتئون را چگونه مصرف کنم؟

قرص راملتئون را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و از پیشنهاد کردن این دارو به دیگران پرهیز کنید، حتی اگر علائم آنها مشابه علائم شما باشد. همچنین تمام دستور العمل های تجویز شده توسط پزشک را رعایت کنید.

بهترین زمان مصرف قرص راملتئون 30 دقیقه قبل از خواب است و اینکه زمانی این دارو باید مصرف شود که حداقل بتوانید 7 ساعت بخوابید.

این قرص را همراه با غذا یا بعد از یک وعده غذایی پرچب نباید مصرف شود. این کار باعث می شود جذب دارو با مشکل مواجه شود.

دوز مصرف معمول قرص راملتئون 8 میلی گرم 30 دقیقه قبل از خواب می باشد، که البته توجه داشته باشید که این دارو را نباید همراه یا بلافاصله بعد از غذا یا غذاهای پر چرب مصرف کنید.

اگر مصرف قرص راملتئون را فراموش کردم چه کنم؟

قرص راملتئون فقط برای مشکل بی خوابی و در زمان خواب مصرف می شود و از دست دادن یک دوز تاثیری در روند درمان ندارد و اگر 7 ساعت خواب قبل از فعالیت مجدد ندارید هرگز این دارو را مصرف نکنید. هرگز دو دوز را مصرف نکنید.

قرص راملتئون چه عوارض جانبی دارد

قطعا هر بدنی نسبت به هر دارویی واکنش منحصر به فردی دارد، از این رو قرص راملتئون در برخی از افراد ممکن است ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض می تواند خفیف یا شدید باشد.

منظور از خفیف بودن عوارض جانبی راملتئون این است که به محض عادت کردن بدن، طی چند ساعت یا چند روز از بین خواهد رفت. اما برخی از عوارض شدید خواهند بود و به محض مشاهده هر یک از علائم می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش های آلرژیک شدید از جمله عوارض جانبی قرص راملتئون است که افرادی که به این دارو حساسیت دارند ممکن است علائم آلرژی را تجربه کنند. این افراد به محض مشاهده علائمی چون کهیر، تنفس دشوار، تهوع و استفراغ، تورم صورت، لب، زبان یا گلو می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنند.

قرص راملتئون ممکن است باعث برخی عوارض جدی از جمله مشکل در راه رفتن، غذا خوردن، رابطه چنسی یا برقرای تماس تلفنی باشند. اگر این اتفاق ها برای شما افتاد بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

قرص راملتئون ممکن است بر روی قاعدگی برخی زنان تاثیر بگذارد و باعث از دست دادن یک دوره قاعدگی شوند، حتی ممکن است در زمان قاعدگی تغییراتی ایجاد شود.این دارو ممکن است باعث ترشحاتی از نوک سینه در زنان شود.

قرص راملتئون با توجه به اینکه تغییراتی هورمونی را می تواند در زنان و مردان ایجاد کند، ممکن است در برخی افراد باعث از دست دادن میل جنسی شود، که در صورت مشاهده این علائم می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

البته برخی عوارض جانبی قرص راملتئون شایع تر از سایر علائم می باشد که این عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

  • خواب آلودگی
  • احساس خستگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • بدتر شدن مشکل خواب

مواردی که در بالا ذکر شده است لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد، به همین خاطر اگر علائم مشکوکی مشاهده کردید می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص راملتئون با چه داروهایی تداخل دارویی دارد

قرص راملتئون ممکن است اگر به طور همزمان با برخی داروها مصرف شود، ایجاد عوارض جانبی کند یا تاثیر دارو را کم یا زیاد کند. به همین خاطر حتما اگر قبل از تجویز این دارو، داروی دیگری مصرف می کنید حتما با پزشک درمیان بگذارید.

از جمله داروهایی که با راملتئون تداخل دارند سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شود و می تواند اثر خواب آلودگی را در فرد بیمار بیشتر کند. برخی از این داروها شامل:

  • قرص های خواب آور
  • شکل کننده عضلات
  • داروهای اضطراب
  • داروهای ضد تشنج
  • بنزودیازپین ها

تری فلونوماید، سدیم اکسی بات، زیلوتون، زولپیدم، فلوکونازول، درونابینول، متی روسین، کلرفنزین، بروم پریدول، بلونانسرین، لوفکسیدین، کانابیس، بوپرنورفین، مینوسایکلین، هیدروکسی زین از جمله داروهای در تداخل با راملتئون می باشند.

در برخی موارد ممکن است استفاده این دارو با برخی داروها خطرناک باشد و باعث شود سطح دارو در خون افزایش یابد و عوارض جانبی را افزایش دهد یا داروها را کم اثر کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.