شفا مگ

اکلامپسی: علائم، علت، تشخیص و درمان

اکلامپسی ناشی از عوارض شدید پره اکلامپسی می باشد که یک بیماری نادر اما جدی است که در این وضعیت، زن باردار دارای فشار خون بالا منجر به تشنج می شود.

اکلامپسی

اکلامپسی چیست

اکلامپسی به عنوان یه عارضه پره اکلامپسی شدید می باشد که معمولا با تشنج یا کما غیر قابل توضیح در بارداری یا بعد از زایمان در یک زن با علائم یا نشانه های پره اکلامپسی تعریف می شود.

این عارضه معمولا در هفته بیستم بارداری یا پس از آن یا در دوره پس از زایمان اتفاق می افتد.در موارد شدید ممکن است پزشک زایمان را قبل از موئد انجام دهد و اگر وضعیت خفیف باشد و نوزاد به رشد کامل نرسیده باشد ممکن است با دارو وضعیت را کنترل کرده تا زمان زایمان فرا رسد. 

علائم بیماری اکلامپسی

به دلیل اینکه پره اکلامپسی می تواند منجر به اکلامپسی شود، ممکن است زن باردار علائم هر دو بیماری را تجربه کند که برخی از علائم شما ممکن است به دلیل شرایط دیگری مانند بیماری کلیه یا دیابت باشد. مهم است که هر بیماری را به پزشک خود بگویید تا سایر علل احتمالی را نادیده بگیرد.

اکلامپسی به طور معمول علائم رایچ پره اکلامپسی را دارد که شامل فشار خون بالا، تورم در صورت یا دست، سردرد، افزایش بیش از حد وزن، تهوع و استفراغ، مشکلات بینایی، مشکل در ادرار و درد شکم می باشد. البته بیماران مبتلا به اکلامپسی ممکن است علائم تشنج، از دست دادن هوشیاری و تحریک را تجربه کنند.

علت بیماری اکلامپسی

اکلامپسی اغلب به دنبال پره اکلامپسی رخ می دهد که با فشار خون بالا در بارداری و به ندرت پس از زایمان مشخص می شود. اگر پره اکلامپسی شما بدتر شده و مغز شما را تحت تاثیر قرار دهد می تواند باعث تشنج شود که این می تواند باعث بیماری اکلامپسی می شود.

پزشکان به طور قطعی نمی توانند مشخص کنند چه عواملی باعث پره اکلامپسی می شود، اما تصور می شود که این امر در نتیجه شکل گیری غیر طبیعی و عملکرد جفت باشد.

پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون به حدی بالا رود که رگ ها و عروق خونی آسیب ببینند. آسیب به عروق ممکن است جریان خون را محدود کند. این می تواند تورم در رگها خونی مغز و کودک در حال رشد شما ایجاد کند. اگر این جریان خون غیر طبیعی از طریق رگ ها در عملکرد مغز شما اختلال ایجاد کند ممکن است تشنج رخ دهد.

پره اکلامپسی معمولا به عملکرد کلیه تاثیر بگذارد و پروتئین موجود در ادرار که به آن پروتئینوریا نیز می گویند از علامت شایع این بیماری است. پزشک ممکن است هر بار پروتئین در ادرار را آزمایش کند.

کلیه ها سعی می کنند مواد مغذی موجود در خون مانند پروتئین را برای توزیع مجدد در بدن حفظ کنند. اگر فیلترهای کلیه به نام گلومرول، آسیب دیده باشند،پروتئین می تواند از طریق آنها نشت کرده و از طریق ادرار دفع شود.

عوامل افزایش دهنده خطر

اگر مبتلا به پره اکلامپسی هستید یا آن را تجربه کرده اید، ممکن است در معرض خطر اکلامپسی باشید. سایر عوامل خطر برای ابتلا به اکلامپسی در دوران بارداری عبارتند از:

  • فشار خون حاملگی یا فشار خون مزمن
  • افراد بزرگتر از 35 سال یا جوان تر از 20 سال
  • بارداری دوقلو یا سه قلو
  • بارداری برای اولین بار
  • دیبات یا بیماری دیگری که رگ های خونی را تحت تاثیر قرار دهد
  • بیماری کلیوی

تشخیص اکلامپسی

اگر در حال حاضر دچار پره الکامپسی هستید یا سابقه آن را دارید، پزشک آزمایشاتی را برای شما تعیین می کند تا تشخیص دهد که پره اکلامپسی مجددا اتفاق افتاده یا بدتر شده است. اگر مبتلا به پره اکلامپسی نیستید، پزشک آزمایش های مربوط به پره اکلامپسی و همچنین آزمایش های دیگر را برای تعیین دلیل تشنج انجام می دهد.

آزمایش خون

پزشک ممکن است چندین نوع آزمایش خون برای ارزیابی وضعیت شما تجویز کند.این آزمایشات شامل شمارش کامل خون است که تعداد گلبول های قرمز خون و تعداد پلاکت ها را برای بررسی میزان لخته شدن خون بررسی می کند. آزمایش خون همچنین به بررسی عملکرد کلیه و کبد شما کمک می کند.

آزمایش کراتینین

کراتینین یک ماده اضافی است که توسط عضلات ایجاد می شود. کلیه های شما باید کراتینین را از خون جدا کند، اما اگر گلومرول آسیب ببیند، کراتینین اضافی در خون باقی می ماند. وجود بیش از حد کراتینین در خون ممکن است نشان دهنده پره اکلامپسی باشد که البته همیشه اینطور نیست.

درمان اکلامپسی چیست

زایمان نوزاد و جفت درمان توصیه شده برای پره اکلامپسی و اکلامپسی است که البته پزشک هنگام توصیه برا یزایمان، شدت بیماری و میزان رشد نوزاد را در نظر می گیرند.

اگر پزشک تشخیص دهد که شما دچار پره اکلامپسی خفیف هستید ممکن است شرایط شما را کنترل کرده و با استفاده از دارو برای جلوگیری از تبدیل آن به اکلامپسی شما را تحت درمان قرار می دهد. داروها و نظارت به شما کمک می کند فشار خون در یک محدوده امن تر نگه داشته شود تا زمانی که کودک به اندازه کافی رشد کرده باشد تا بتوانند زایمان را انجام دهند.

اگر دچار اکلامپسی شده باشید، پزشک ممکن است کودک شما را زودتر از موئد به دنیا بیاورد و تا زمانی که کودک را به دنیا نیاورید باید برای نظارت در بیمارستان بستری شوید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.