شفا مگ

داروی گیاهی برای درمان دل پیچه و اسهال

اسهال یک مشکل عذاب آور است و علائم آن مدفوع مکرر و آبکی، دلپیچه و نفخ است، اما می توان دلپیچه و اسهال را با دمنوش ها و داروی گیاهی در خانه درمان کرد.

داروی گیاهی برای درمان دل پیچه و اسهال

همه ما در دوره هایی از زندگی خود مشکل اسهال را تجرب کرده ایم که علائم آن مدفوع مکرر و آبکی، گرفتگی شکم و نفخ است که به دلیل مقابله بدن با اختلالات گوارشی است.

برای درمان اسهال می توانید از برخی داروهای گیاهی استفاده کنید که عوارض آنها به مراتبط بسیار کمتر از داروهای شیمیایی می باشد و می تواند علاوه بر درمان اسهال خواص دیگری برای بدن داشته باشند.
اسهال حاد کمتر از 2 هفته طول می کشد و می تواند به علت برخی موارد مانند:

  • عفونت ویروسی
  • عفونت باکتریایی
  • مسمومیت غذایی
  • مصرف آنتی بیوتیک
  • آب آلوده به یک ماده عفونی

برای درمان اسهال می توان از روش هایی همچون هیدراته کردن بدن، پروبیوتیک ها، داروهای بدون نسخه و مواد غذایی استفاده کرد، اما یکی از راه های موثر برای درمان اسهال استفاده از داروهای گیاهی است. در ادامه به برخی از داروهای گیاهی قوی برای درمان اسهال و دلپیچه آشنا می شوید.

گیاهان دارویی برای درمان اسهال

گیاهان دارویی زیادی هستند که می توانند به درمان اسهال و دل پیچه کمک کنند، اما اثربخشی برخی از آنها بیشتر از سایرین می باشد که ما به آن می پردازیم.

گیاه بومادران برای درمان اسهال

گیاه بومادران خواص زیادی دارد و می توان به خاصیت ضد اسپاسم، ضد نفخ و ضد التهاب اشاره کرد، همچنین مهمترین خواص آن درمان اختلالات گوارشی از جمله اسهال می باشد.بومادران جهت درمان مشکلات روده و معده از جمله اسهال و دل درد بسیار موثر است و به خوبی می تواند این مشکلات را درمان کند.

این گیاه ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند که از علائم آن تورم صورت، زبان و لب ها و تنگی نفس می باشد که در صورت مشاهده می بایست مصرف دارو را قطع کنید.

بومادران ممکن است با داروهای ضد انعقاد، فشار خون ، ادرارآور و مسکن تداخل دارویی داشته باشد. اگر از داروی خاصی استفاده می کنید قبل از مصرف بومادران با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار: زنان باردار و شیرده نباید از این گیاه استفاده کنند، زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

طریقه استفاده بومادران: برای تهیه دمنوش بومادران مقدار 2 تا 4 گرم از شاخه های گلدار را در یک لیوان آب به مدت 10 دقیقه می جوشانیم. سپس دمنوش را از صافی رد کرده و میل کنید. این دمنوش را میتوانید یک تا سه بار در روز تکرار کنید. اگر با طعم تلخ آن مشکل دارید می توانید آن را با نبات یا عسل مزده دار کنید.

دارچین برای درمان اسهال

دارچین خواص سلامتی زیادی دارد و می تواند برای درمان اسهال بسیار مفید باشد، همچنین یک داروی گیاهی مقوی برای معده، ضد نفخ نیز می باشد. این دارو به عنوان یک ادویه در خانه ها بسیار استفاده می شود.

دمنوش دارچین دارای ترکیبات مفیدی است که می تواند مزایای سلامتی از جمله کاهش وزن، بهبود سلامت قلب، حل مشکلات گوارشی داشته باشد.

طریقه استفاده دارچین برای اسهال: برای استفاده از دارچین مقدار 2 تا 4 گرم از پودر دارچین یک لیوان اب جوش اضافه کنید و 10 دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و میل کنید. دم کرده این ادویه برای درمان اسهال، ضعف کلیه و سرماخوردگی مفید است.

گیاه بابونه برای اسهال

چای بابونه طعم دار است و اغلب یکی از آرامش بخش ترین دمنوش ها محسوب میشود. این دمنوش برای شل کردن عضلات دستگاه گوارش و درمان مواردی مانند گاز معده ، سوء هاضمه ، یبوست ، اسهال و استفراغ استفاده میشود.

سایر درمان های گیاهی

یکی از بهترین داروها برای اسهال جو می باشد، و می توانید جو را سه روز در آب خیس کرده و از مایع به دست آمده آن بنوشید، همچنین میوه هایی مانند گیلاس نیز می تواند در درمان اسهال بسیار مفید باشند.

سه یا چهار عدد به را قطعه قطعه کنید و آن را به مدت بیست دقیقه در یک لیتر آب بجوشانید و عصاره آن را برای درمان اسهال طولانی مدت مصرف کنید.

مصرف 15 گرم پودر سماق همراه با آب سرد می تواند به رفع اسهال کمک زیادی کند. اگر بعد از چند ساعت اسهال همچنان ادامه داشت نصف قاشق دیگر مصرف شود.
یکی دیگر از راه های درمان اسهال استفاده از خاکشیر است. برای درمان یک قاشق خاکشیر را از قبل بو داده و سپس با کمی آب و شکر مصرف نمایید.

درمان خانگی برای اسهال

در زمان اسهال فرد مبتلا به کمبود آب دچار می شود که بهتر است در طول درمان و برطرف شدن مشکل اسهال آب زیادی مصرف کنید تا بدن هیدراته بماند و دچار کم آبی نشوید.

همچنین از شیر، سودا و سایر نوشیدنی های گازدار یا کافئین دارد را نباید برای هیدراته کردن بدن استفاده کنید، زیرا علائم شما را بدتر می کند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک یک منبع باکتری های خوب برای روده است که باعث بهبود وضعیت اسهال می شود. پروبیوتیک را می توان از مواد غذای تخمیری مانند پنیر، کفیر، کیمچی، ترشی کلم، زیتون سبز، ماست دریافت کرد، که البته پروبیوتیک ها به شکل پودر و قرص نیز در داروخانه ها عرضه می شود.

مواد غذایی مفید برای اسهال

برخی از مواد غذایی هستند که مصرف آنها در زمان اسهال می تواند به کاهش علائم شما کمک کند و همچنین مطمئن هستید که سلامت شما با خوردن این غذاها بدتر نمی شود.

موز، برنج، سیب، نان تست، جو دوسر، سیب زمینی آبپز، مرغ پخته شده و سوپ مرغ از جمله مواد غذایی مناسب برای کمک به درمان اسهال و دلپیچه می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.