شفا مگ

اطلاعات دارویی پوریک سیدال

قرص پوریک سیدال 500 و 250 یک دارو از دسته داروهای آنتی بیوتیک کینولون است و در موارد درمان عفونت باکتریایی مانند عفونت واژن، ریه و پوست تجویز می شود.

پوریک سیدال

پوریک سیدال نام دیگر داروی سیپروفلوکساسین می باشد که یک آنتی بیوتیک برای درمان انواع عفونت های باکتریایی استفاده میشود. پوریک سیدال متعلق به یک دسته از داروها به نام آنتی بیوتیک کینولون است. این دارو ها باعث توقف رشد باکتری ها میکند.

قرص پوریک سیدال داروی ضد باکتریایی است که در درمان عفونت های  پوست ، برونشیت ، سینه پهلو ، عفونت های دستگاه ادراری ، اسهال شدید، عفونت کلامیدیایی ، سوزاک به کار می رود.

قرص پوریک سیدال در فرم های 250 ،500 ، 750 در دسترس است .این دارو فقط عفونت های باکتریایی را درمان میکند و برای عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا موثر نخواهد بود.

نحوه مصرف پوریک سیدال بهتر است همراه غذا مصرف کنید و بهترین دوز مصرف این دارو 2 بار در روز یعنی هر 12 ساعت که در صبح و عصر میباشد.

هشدار مهم : استفاده غیر ضروری یا بیش از حد از پوریک سیدال می تواند منجر به کاهش اثر بخشی آن شود.همچنین در زمان مصرف پوریک سیدال سعی کنید نوشیدنی های حاوی کافئین ، خوردن شکلات خودداری کنید.

پوریک سیدال چیست

پوریک سیدال یک آنتی بیوتیک از دسته فلوروکینولون ها می باشد که به از بین بردن باکتری ها کار می کند.این دارو جذب بسیار خوب و سریعی از دستگاه گوارش دارد.

پوریک سیدال طی 1 الی 2 ساعت به اوج غلظت پلاسمایی خود می رسود و نیمه عمری حدود 3 الی 5 ساعت دارد که البته برای بیماران کلیوی تا 8 ساعت نیز می رسد.

قرص پوریک سیدال از طریق ادرار دفع می شود که البته یک سوم آن از طریق متابولیسم کبدی، صفراوی و ترشحات مخاط روده دفع می گردد.تنها مقادیر کمی از پوریک سیدال به وسیله همودیالیز یا دیالیز صفاقی قابل برداشت است.

موارد مصرف پوریک سیدال

پوریک سیدال جهت درمان عفونت های ریه، دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری و عفونت واژن تجویز می شود.از این دارو جهت درمان عفونت های دستگاه تنفسی به علت باکتری های گرم منفی و عفونت های ریوی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پوریک سیدال در برخی موارد اگر سینوزیت حاد به علت باکتری های گرم منفی باشد مورد استفاده قرار می گیرد. ذات الریه و زخم تنفسی نیز از مواردی است که این دارو برای آن تجویز می شود.

عفونت های پوستی و بافت نرم، عفونت های بدخیم خارجی، عفونت استخوان،عفونت ادراری و عفونت واژن از جمله بیماری هایی می باشد که پوریک سیدال برای آنها تجویز می شود.

پوریک سیدال برای کودکان جهت درمان عفونت های شدید ریه، دستگاه ادراری و زخم های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف پوریک سیدال

پوریک سیدال بهتر است همراه غذا مصرف کنید و بهترین دوز مصرف این دارو 2 بار در روز یعنی هر 12 ساعت که در صبح و عصر میباشد.

درمان این دارو معمولا به صورت دوبار در روز به مدت یک هفته یا بیشتر می باشد. با این وجود برای برخی عفونت ها ممکن است حتی به صورت یک قرص تکی تجویز شود.به همین دلیل طول درمان و مقدار مصرف را به طور دقیق از پزشک خود سوال بفرمایید

عوارض جانبی پوریک سیدال

پوریک سیدال ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود، اما اگر عوارض جدی بود و یا از بین نرفت می بایست سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.از جمله عوارض پوریک سیدال مشکلات عصبی بازگشت ناپذیر، مشکلات تاندون ها و در موارد نادر مشکلات قلبی و کبدی است.

هر دارو به موازات اثرات درمانی خود ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود، اگر چه همه ی این عوارض در یک فرد دیده نمی شود، ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر، پزشک معالج خود را مطلع نمایید.

  • عوارض گوارشی از قبیل دردهای شکمی، معدی، اسهال، تهوع و استفراغ.
  • عوارض عصبی مانند عصبانیت، سرگیجه، بد خوابی و سر درد.
  • سایر عوارض: سردرد، تب، کدورت و یا رنگی شدن ادرار، برافروختگی و قرمزی پوست، خستگی و بی حالی غیر طبیعی.

تداخل دارویی پوریک سیدال

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهد. برخی از داروها ممکن است با پوریک سیدال تداخل داشته باشند که شامل رقیق کننده های خون مانند وارفارین میباشد.

مصرف پوریک سیدال با بعضی از داروها ممکن است بر ضربان قلب تاثیر بگذارد، کینیدین ، پروکائین آمید از جمله این داروها میباشند.

در بعضی موارد مصرف پوریک سیدال با بعضی از داروها باعث کاهش اثر آن دارو شود و در نحوه عملکرد آنها تاثیر بگذارد. مانند دولوکستین ، پیرفنیدون .

مصرف پوریک سیدال در بارداری

پوریک سیدال در گوره C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید مصرف شود، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب جدی برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف پوریک سیدال در شیردهی

پوریک سیدال به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب جدی وارد کند، اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید. شاید لازم باشد که تا پایان دوره درمان شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.