شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص و شربت زینک سولفات

قرص و شربت زینک سولفات داروی مکمل است که جهت درمان کمبود روی بدن مصرف می شود و در موارد بی اشتهای کودک، رشد مو، چاقی، افزایش وزن و اسهال تجویز می شود.

زینک سولفات

قرص و شربت زینک سولفات یک داروی جهت درمان یا جلوگیری از کمبود روی استفاده می شود.این دارو حاوی ماده مغذی روی است که برای سوخت و ساز بدن بسیار ضروری است و بیش از 100 آنزیم را کاتالیز می کند.

کمبود روی در بدن می تواند باعث عوارض هایی مانند ضعف ایمنی بدن، ریزش مو، اسهال، ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی، ناتوانی جنسی در مردان و بی اشتهایی شود.

شربت زینک سولفات برای چاقی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند کمبود زینک در بدن را که یکی از دلایل بی اشتهایی و کاهش وزن است جبران کند.

شربت زینک سولفات برای اشتهای کودک نیز تجویز می شود و می توان به عنوان یک محرک برای اشتها در کودکان و حتی بزرگسالان دانست.زینک سولفات باعث می شود بخش هایی از سیستم عصبی که مرتبط به اشتها هستند را تحریک کرده و باعث افزایش میل به غذا خوردن را ایجاد کند.

هشدارهای مصرف زینک سولفات

زینک سولفات ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که ممکن است در برخی از افراد ایجاد الرژی یا حساسیت کند و در صورت مشاهده حتما مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

برخی از بیماری ها هستند که ممکن است اگر به آنها مبتلا باشید مصرف زینک سولفات باعث عوارض جدی برای شما ایجاد کند.پس اگر هر بیماری دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف زینک سولفات

زینک سولفات را معمولا یک ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا می بایست مصرف شود تا بهترین اثر را داشته باشد.اما برخی از افراد ممکن است مشکلات معده داشته باشند، به همین خاطر این دسته افراد می توانند زینک سولفات را با غذا مصرف کنند.

زمانی که زینک سولفات را مصرف می کنید طی 2 ساعت بعد از مصرف دارو از مصرف شیر، محصولات لبنی، سبوس، غلات خودداری کنید.

مصرف زینک سولفات را حتما در زمان های مشخص مصرف کنید و وقفه ای در مصرف آن نیاندازید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

دوز مصرفی زینک سولفات در مردان 11 میلی گرم و در زنان 9 میلی گرم می باشد و بالاترین حد مصرف آن 34 میلی گرم می باشد و مصرف بیش از حد این دارو باعث مسمومیت می شود.

عوارض جانبی زینک سولفات

قرص و شربت زینک سولفات ممکن است برای برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که البته این عوارض می تواند خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اگر عوارض از بین نرفت و یا شدیدتر شد مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

نکته ای که باید به ان دقت داشته باشید این است که عوارض جانبی برای برخی از افراد اتفاق می افتد و پزشک می داند که فواید این دارو برای شرایط شما بیشتر از عوارض جانبی خفیف آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

عوارض شایع زینک سولفات تهوع، ناراحتی معده، سوزش قلب می باشد که در صورت ادامه یا بدتر شدن این علائم فوران با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از عوارض های زینک سولفات کمتر شایع بوده، ولی جدی است که در صورت مشاهده علائم آن می بایست مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.این عوارض شامل تب و لرز، گلو درد، زخم در دهان، خستگی غیر معمول و ضعف شدید می باشد.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی زینک سولفات نمی باشد، اگر متوجه علائم دیگری شدید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی زینک سولفات

زینک سولفات ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و ممکن است مصرف همزمان انها باعث ایجاد عوارض جدی شود و یا اثر دارو را کمک کند. اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید قبل از تجویز با پزشک خود درمیان بگذارید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

زینک سولفات ممکن است باعث کاهش جذب داروهای آنتی بیوتیک هایی مانند داکسی سایکلین، مینوسیکلین، سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین شود. اگر آنتی بیوتیکی مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند دوز ها را برایتان مشخص کند که تداخلی با هم نداشته باشند و یا مصرف زینک را بعد از اتمام آنتی بیوتیک ها توصیه کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.