شفا مگ

برای خارش قسمت بیرون واژن چه پمادی بزنیم

پمادهای مختلفی برای سوزش و خارش واژن و قسمت بیرونی واژن وجود دارند که قبل از مصرف پماد برای خارش واژن می بایست ابتدا علت خارش و سوزش واژن را مشخص شود

برای خارش قسمت بیرون واژن چه پمادی بزنیم

خارش واژن ممکن است علت های مختلفی داشته باشد که باید قبل از هر چیز دلیل این خارش را مشخص کرد. این علت ها می تواند ناشی از خشکی واژن، مواد تحریک کننده شیمیایی مانند صابون های معطر باشد.عفونت های قارچی، واژینوز باکتریال و عفونت های مقاربتی نیز می تواند دلیل خارش واژن نیز باشد.

بیشتر زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار خارش در ناحیه واژن را تجربه کرده اند و در برخی از موارد ممکن است باعث اذیت و ناراحتی بیش از حد آنها شده باشد.

کرم ها و پماد های زیادی برای خارش واژن وجود دارند اما درمانی که انتخاب می شود به علت خارش بستگی دارد. ممکن است خارش واژن به علت عفونت قارچی یا باکتریایی داخل واژن رخ داده باشد، اما اگر خارش اطراف واژن باشد می تواند ناشی از اگزما یا بیماری پوستی دیگری باشد.بهتر است قبل از درمان سرخود به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید دلیل اصلی خارش را مشخص کنید و با یک درمان مناسب آن را سریعا درمان کنید.

علت های شایع خارش واژن

خارش واژن می تواند به علت اختلالات پوستی یا بیماری های مقاربتی ایجاد شود و همچنین استرس یا واژینوز باکتریال می تواند علت شایع خارش واژن باشد.

عفونت قارچی

عفونت های قارچی واژن یک بیماری شایع در زنان می باشد که از هر 4 زن ممکن است 3 زن آن دچار این بیماری شوند.عفونت های قارچی علاوه بر خارش می تواند ترشحات سفید رنگ و پنیری شکل را نیز ایجاد کنند.

واژینوز باکتریال

معمولا واژینوز باکتریال زمانی اتفاق می افتد که نوعی از باکتری های در واژن از سطح تعادل خارج شده و رشد کنند که اغلب با بوی ماهی گندیده همراه است. این بیماری با ترشحات خاکستری، سفید یا سبز و سوزش ادرار نمایان می شوند

خشکی واژن

این نشانه بسیاری از شرایط می باشد و با خشکی واژن باعث ایجاد خارش در واژن می شود.این مشکل باعث می شود در طول رابطه جنسی ناراحتی ایحاد کند. روان کننده های مبتنی بر آب می توانند به خشکی واژن کمک کنند. اگر این خشکی ادامه دار بود می بایست به پزشک مراجعه کنید.

تحریک کننده ها

تحریک کننده های شیمیایی مانند صابون های معطر، اسپری ها و موارد دیگری که می توانند باعث تحریک پوستی و ایجاد خارش در واژن شود.به همین دلیل توصیه می شود که از شستن واژن با مواد شیمیایی خودداری کنید. همچنین اگر گمان می کنید پد یا نوار بهداشتی شما باعث این مشکل می شود آن را تغییر دهید.

شرایط پوستی

یکی از دلایل خارش واژن بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس است که می تواند باعث ایجاد قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی شود.

اگزما نوعی بیماری پوستی است که ممکن است در بعضی از زنان مبتلا به اگزما در واژن نیز گسترش یابد.همچنین پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوستی، قرمزی پوست سر و مفاصل می شود.

بیماری های مقاربتی

خارش واژن به همراه ترشحات زرد می تواند به علت بیماری های مقاربتی باشد. بیماری های زیادی می تواند در طول رابطه جنسی اگر محافظت نشده باشد منتقل شود و این بیماری ها می تواند باعث خارش در واژن شود.این بیماری ها شامل کلامیدیا، زگیل ناحیه تناسلی، سوزاک، تب خال ناحیه تناسلی، شپش های پوستی می باشد


مطلب مرتبط: درمان خانگی خارش واژن


برای خارش واژن چه پمادی بزنیم

خارش واژن در برخی موارد ممکن است به علت عفونت های قارچی یا باکتریایی باشد که با درمان آن خارش واژن برطرف می شود، برخی پمادها از جمله کلوتریمازول، لکورکس و میرتولئا می توانند باعث درمان عفونت قارچی و خارش واژن شوند.

پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن

کلوتریمازول یکی از داروهای درمان عفونت های قارچی واژن می باشد که باعث کاهش سوزش، خارش و ترشحات واژن می شود. کلوتریمازول یک داروی ضد قارچ آزول می باشد که با متوقف کردن رشد قارچ ها باعث بهبودی می شود.

کلوتریمازول به دو شکل وجود دارد، برخی از محصولات کلوتریمازول برای ناحیه بیرونی واژن می باشد. یکی از نکاتی که باید حتما مد نظر داشته باشید این است که قبل از تجویز این دارو اگر برای اولین بار است استفاده می کنید به پزشک خود بگویید.

از پماد کلوتریمازول سرخود استفاده نکنید، زیرا کلوتریمازول فقط عفونت قارچی را درمان می کند و عفونت باکتریایی را درمان نمی کند.

کرم واژینال لکورکس

کرم لکورکس یک داروی گیاهی می باشد که از اسانس آویشن شیرازی برگ پهن تولید شده و جهت درمان عفونت های زنانه مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو عوارض های جانبی داروهای شیمیایی را ندارد و درمان آن مانند کرم واژینال کلوتریمازول می باشد. این دارو عوارض داروهای غیرطبیعی مثل سرگیجه و احساس مزه فلزی در دهان را ندارند.

پماد واژینال میرتولئا

پماد میرتولئا یک داروی درمان التهاب، خارش و عفونت های واژینال از جمله عفونت های قارچی، باکتریال مورد استفاده قرار می گیرد. این پماد به همراه یک اپلیکاتور می باشد که هر 12 ساعت یک اپلیکاتور در مهبل خالی می شود.

پماد میرتولئا به طور همزمان باعث از بین رفتن اغلب عوامل بیماری زا نظیر قارچ، باکتری، التهاب ناشی از عفونت می شود. میرتولئا ابدا باعث کاهش سوزش و خارش می شود و سپس باعث درمان قطعی بیماری می شود.

پمادی برای رفع خارش بیرونی واژن

پمادهای زیادی برای رفع خارش بیرونی واژن وجود دارد و قبل از استفاده از این پمادها بهتر است با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است استفاده اشتباه از پماد ها برای شما خطر ساز باشد.پماد هیدروکورتیزون، پماد کلوتریمازول و پماد تریامسینولون از جمله پمادهایی هستند که در این زمینه کاربرد دارند.

پماد هیدروکورتیزون

پماد هیدروکورتیزون 1 درصد برای خارش بیرونی واژن مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان داروهای مرطوب کننده و ضد التهاب استفاده می شود. از این دارو برای رفع مشکلات مانند اگزما، درماتیت، جوش و خارش اندام تناسلی خارجی و واژن در زنان استفاده می شود.

پماد کلوتریمازول

پماد کلوتریمازول یکی از داروهای درمان خارش بیرونی واژن است و برای درمان عفونت های دستگاه تناسلی زنان تجویز می شود و با برطرف کردن عفونت، پماد خارش واژن را رفع می کند. البته کلوتریمازول عوارضی همچون سوزش، خارش، تکرر ادرار و درد در قسمت پایین شکم در برخی افراد نشان می دهد.

پماد فلوئوسینولون

پماد فلوئوسینولون از جمله پمادهایی است که برای رفع حساسیت های پوستی، درمان التهاب پوستی و اگزما مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو را نباید بطور خودسرانه وبدون تجویز پزشک استفاده شود. از این پماد معمولا 3 بار در روز برای رفع خارش بیرونی واژ« استفاده می شود.

پماد تریامسینولون

پماد تریامسینولون یک داروی ضد التهاب و ضد قارچ است که جهت درمان خارش واژن، اگزما، الرژی، لوپوس و پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به کاهش تورم و خارش پوست را کاهش می دهد.ممکن است در برخی از موارد خاص پزشک شما از تریامسینولون برای درمان تجویز کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.