شفا مگ

آزمایش تروپونین برای تشخیص بیماری های قلبی

آزمایش تروپونین برای تشخیص بالا بودن مقدار تروپونین های T و I در خون می باشد و جهت تشخیص حملات قلبی، بیماری قلب ،آنژین و آسیب های قلبی درخواست می شود.

آزمایش تروپونین

مسدود شدن عروق خونی که وظیفه خون رسانی به عضله قلب می باشد باعث ایجاد حملات قلبی می شود. زمانی این اتفاق می افتد که یک لخته خون باعث مسدود شدن رگ شود و معمولا به دلیل آترواسکلروز است. این انسداد ها به تدریج و در طول سال ها اتفاق می افتد، زیرا پلاک های لیپیدی در امتداد دیواره های عروق خونی قرار می گیرند. این پلاک ها رگ ها را تنگ کرده و باعث سفت شدن سرخرگ ها می شوند و می توانند رگ را مسدود یا آسیب جدی به شریان ها بزنند.

تروپونین چیست

تروپونین نوعی پروتئین است که در بافت ماهیچه ای یافت می شود و باعث انقباض ماهیچه می شوند، همچنین مقدار آن در خون بسیار کم و غیر قابل اندازه گیری می باشد.با آزمایش سطح تروپونین ، مقدار تروپونین در خون را سنجش می کنند تا به تشخیص آسیب های قلبی بپردازند.

تروپونین در خون اغلب به مقدار بسیار کم و غیر قابل اندازه گیری در خون وجود دارد و در زمانی که سلول های عضلانی قلب آسیب دیده باشند، تروپونین وارد خون می شود و مقدار آن به شدت زیاد می شود.
سه نوع پروتئین تروپونین وجود دارد:

  • تروپونین C
  • تروپونین T
  • تروپونین I

مقدار اندازه گیری تروپونین T و تروپونین I در خون برای شناسایی آسیب های قلبی استفاده می شود و زمانی که مقدار تروپونین در خون زیاد شود نشان از اسیب قلبی می باشد.

آزمایش تروپونین چیست

آزمایش تروپونین یک ازمایش برای تشخیص سطح تروپونین در خون است که مقدار آن مشخص می شود و موارد اندازه گیری آن برای تشخیص حملات قلبی، بیماری قلب می باشد.

تست تروپونین برای تعیین حمله قلبی در افراد می باشد و زمانی که یک فرد مبتلا به حمله قلبی شود، سطح تروپونین های I و T در عرض 3 تا 4 ساعت پس از اسیب افزایش می یابد و ممکن است برای 10 الی 14 روز بالا باشد.

آزمایش تروپونین در درجه اول به منظور تشخیص حمله قلبی و رد کردن شرایط با علائم و نشانه های مشابه درخواست داده می شود. این آزمایش بر روی مقدار تروپونین I و تروپنین T انجام می شوند.

البته ممکن است از این تست برای ارزیابی آسیب های قلبی به علت غیر از حمله قلبی انجام شود و همچنین گاهی با سایر نشانگرهای سنجش قلب مانند CK و MB درخواست داده می شود.

زمان درخواست تست تروپونین

معمولا آزمایش تروپونین زمانی که یک فرد مبتلا به حمله قلبی به اورژانس مراجعه می کند این آزمایش درخواست می شود. ممکن است یک فردی مشکوک به حمله قلبی باشد و برای این فرد آزمایش تروپونین درخواست می شود.

البته درد قفسه سینه ممکن است به دلیل مشکلات قلبی نباشد اما اگر دچار علائم زیر شده باشید می بایست این ازمایش انجام شود.

  • درد قفسه سینه، ناراحتی یا فشار
  • ضربان قلب سریع
  • از بین رفتن نبض
  • ضعف یا دشواری در تنفس
  • خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • عرق سرد
  • درد در پشت بازو، فک، گردن یا معده

هنگامی که آزمایش انجام شود افزایش سطح تروپونین را بررسی می کنند. افراد مبتلا به آنژین صدری، تروپونین بالا می تواند نشان دهنده وضعیت حاد آنها باشد و ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشند.

البطه سطح تروپونین ممکن است با سایر بیماری های قلب مانند مایوکاردیت، تضعیف قلب یا نارسایی احتقانی قلب و با شرایط غیر مرتبط با قلب ماند عفونت شدید و بیماری کلیوی افزایش یابد.

مقدار تروپونین طبیعی در یک سری از اندازه گیری ها در عرض چند ساعت به معنی ان است که احتمال آسیب به قلب کم است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.