شفا مگ

طبع بهار نارنج گرم است یا سرد و خواص آن چیست

بهار نارنج، عرق بهار نارنج، دمنوش بهار نارنج سرشار از مواد مغذی است که خواص زیادی برای رفع بی خوابی، استرس و میگرن دارد و اما طبع آن گرم است یا سرد

بهار نارنج

بهار نارنج شکوفه خوشبو و معطر درخت نارنج است و دارای خواص بسیار زیادی می باشد. بهار نارنج خواص زیادی به خصوص برای تسکین اعصاب دارد. بهار نارنج سرشار از مواد مغذی  و معدنی ضروری است که برخی از آنها شامل  منیزیم، منگنز، کلسیم، روی ، سلنیوم، سدیم، مس، پتاسیم می باشد. البته بهار نارنج دارای ترکیباتی از جمله روغن فعال، فلانوئیدها و فورانوکومارین است.

برای بهرمندی از خواص بهار نارنج می توانید از آن به صورت دمنوش بهار نارنج، عرق بهار نارنج استفاده کنید. همچنین می توانید آن به صورت دمنوش با برخی از گیاهان استفاده کنید. عرق بهار نارنج به علت طبع گرمی که دارد می تواند با عرق بدیمشک نیز مخلوط شود تا طبع سرد بدیمشک را بگیرد.

ویتامین های موجود در بهار نارنج شامل ویتامین C ، ویتامین D ، ویتامین B می باشد و همچنین طبع گرم و خشک دارد. در ادامه با خواص بهار نارنج و عرق بهار نارنج بیشتر آشنا شوید.

طبع بهار نارنج و عرق بهار نارنج چیست

در طب سنتی گیاهان و مواد غذایی را با توجه به مزاج افراد به دو نوع گرم و سرد تقسیم کرده اند که بهار نارنج در دسته گرم قرار دارد و برای افرادی که طبع سرد دارند مناسب است. عرق بهار نارنج نیز گرم و خشک است و افراد گرم مزاج بهتر است به همراه مصلح آن مصرف کنند.

طبع دمنوش بهار نارنج چیست

همانطور که گفته شد طبیعت بهار نارنج گرم و خشک است، پس دمنوش آن نیز طبیعتا گرم و خشک است.افراد سرد مزاج منعی برای مصرف آن ندارند. اما افرادی که طبع گرم دارند می بایست در مصرف آن احتیاط کنند و بهتر است به همراه مصلح آن مصرف کنند.

خواص بهار نارنج

بهار نارنج دارای خواص بیشماری است که از مهمترین این خواص ها تاثیر بر روی سیستم عصبی دارد و باعث آرامبخشی و بهبود اعصاب می شود. بهار نارنج می تواند به درمان بی خوابی ، اضطراب و استرس کمک زیادی کند. همچنین از این گیاه در طب سنتی برای کاهش درد های عصبی مانند درد های میگرنی استفاده می شود.

دمنوش بهار نارنج یک نشاط آور طبیعی است و می تواند به مشکلات و اختلالات خواب کمک زیادی کند.اگر مشکل در خوابیدن دارید می توانید یک الی دو ساعت قبل از خواب از این دمنوش استفاده کنید تا یک خواب آرامی را تجربه کنید.

علاوه بر دم کرده این شکوفه خوش عطر و بو، می توانید آن را به چای هم اضافه کنید تا علاوه بر عطر خوبی که به چای می دهد، بتوانید از خواص آن نیز بهرمند شوید. همچنین می تواند به هضم غذا و مشکلات معده نیز کمک زیادی کند.

بهار نارنج دارای آنتی اکسیدان های زیادی می باشد و خواص ضد سرطانی و ضد التهابی دارد و همچنین می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کند. دمنوش بهار نارنج خاصیت ادرار آوری ، ضد الرژی نیز دارد.

سایر خواص بهار نارنج شامل موارد زیر است:

  • بهبود سرماخوردگی
  • رفع سکسکه
  • درمان تعریق زیاد در تابستان
  • کاهش یبوست
  • تنظیم فشار خون
  • کاهش علائم یائسگی
  • ضد التهاب
  • ضد آلرژی

بهار نارنج دارای اثر آرام بخشی است که به همین خاطر در آروماتراپی استفاده زیادی می شود. افزودن آن به آب داخل وان می تواند باعث کاهش تنش شود و حتی سردرد را درمان کند. این ماده در کاهش استرس و اضطراب نقش زیادی دارد.

عرق بهار نارن برای درد معده و شکم بسیار مفید است به طوری که در خاورمیانه عرق بهار نارنج را به شیوه های مختلفی مورد استفاده قرار می دهند. این عرق را به عنوان یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده ، سوء هاضمه و گاز معده استفاده می کنند.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش بهار نارنج


خواص عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج از شکوفه نارنج گرفته می شود و خواص زیادی دارد که مهمترین آن اشتها آور قوی است و می تواند برای افرادی که لاغر هستند و دچار کاهش وزن شدند بسیار مفید باشد.

عرق بهار نارنج مانند قرص های آرامبخش عمل می کند و می تواند برای رفع افسردگی، استرس بسیار مفید باشد و باعث کاهش اضطراب و استرس شود.

عرق بهار نارنج حاوی آنتی اکسیدان های زیای است و می تواند با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کند.این ماده اثرات منفی آلودگی را بر روی پوست از بین خواهد برد. بنابراین، با استفاده از آن می توانید پوست سالمی داشته باشید که جوان تر و سفت تر به نظر می رسد. چنین تاثیری بسیار ارزشمند است، زیرا امروزه مسائل استرس زا و ترافیک سنگین آسیب زیادی به پوست وارد می کنند و ماشین ها سبب وارد شدن سموم به هوا می شوند. بنابراین، عرق بهار نارنج ماده ای عالی برای حفظ سلامت پوست است.

مصرف عرق بهار نارنج هنگام بروز ناراحتی به افراد مبتلا به بیماری غش توصیه می شود و داشتن این عرق در خانه برای افرادی که مشکل غش دارند بسیار مفید است.

نوشیدن عرق بهار نارنج می تواند به تسکین و درد های ناشی از نفخ معده کمک زیادی کند.عرق بهار نارنج برای رفع افسردگی و استرس بسیار مفید است.

عرق بهار نارنج برای فصول گرم سال می تواند بسیار مفید باشد زیرا در هوای گرم افراد دچار مشکلات خلق و خوی می شوند و تعریق زیادی می کنند. برای پیشگیری از این حالات هر روز عصر به مقدار نصف لیوان عرق بهار نارنج با نصف لیوان اب و 2 قطعه یخ مخلوط کرده و آن را با یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل کنید.

عوارض بهار نارنج

بهار نارنج اگر به مقدار زیاد مصرف شود سبب بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود و افرادی که مبتلا به بیماری قلبی هستند باید در مصرف بهار نارنج با احتیاط باشند.

مصرف زیاد عرق بهار نارنج باعث بی خوابی می شود و همچنین بوئیدن شکوفه بهار نارنج سبب بی خوابی شده و اگر می خواهید شب ها بیدار بمانید می توانید شکوفه بهار نارنج را ببویید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.