شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص مبندازول

قرص مبندازول 100 داروی ضد کرم جویدنی است که موارد مصرف آن برای درمان عفونت ناشی از کرم های شلاقی، گرد و قلابی می باشد و از رشد کرم و انگل جلوگیری میکند.

قرص مبندازول

مبندازول (mebendazole) یک داروی ضد کرم است که موارد مصرف آن برای درمان عفونت های ناشی از برخی از کرم ها مانند کرم شلاقی، کرم سنجاقی، کرم گرد و قلابی مصرف می شود.

قرص مبندازول برای چی هست یا برای چه بیماری تجویز می شود، باید بدانید که از این دارو برای متوقف کردن رشد کرم و انگل در بدن استفاده می شود.همچنین یک داروی انتخابی برای درمان آسکاریاز، کاپیلاریاز، انتروبیاز و تریکوریاز به کار می رود.

قرص مبندازول را ناشتا بخوریم یا رژیم غذایی خاصی داشته باشیم زیاد مهم نیست، همچنین می توان قرص را بجوید یا خرد کرده و با غذا مخلوط نمود.زمان مصرف قرص مبندازول بر اساس تجویز پزشک مشخص می شود، اما اینکه حتما باید در زمان خواص یا ناشتا بخورید اهمیتی ندارد.نکته مهم این است که حتما باید در زمان مشخص شده بموقع این دارو را مصرف کنیم.

قرص مبندازول در گروه C بارداری قرار دارد و زنان باردار نباید از این دارو استفاده کنند.قرص مبندازول در دوران شیردهی منع مصرف دارد زیرا مبندازول به شیر منتقل می شود و ممکن است به شیرخوار آسیب برساند.

مبندازول چیست

مبندازول یک داروی ضد احتقان و ضد کرم است که مانع از رشد کرم در بدن می شود. مبندازول برای درمان عفونت های ایجاد شده توسط کرم ها مانند کرم های شلاقی، کرم سنجاقی، کرم گرد و قلابی استفاده می شود.

مبندازول در گروه داروهای ضد کرم می باشد و به عنوان یک داروی انتخابی برای درمان آسکاریاز، کاپیلاریاز، انتروبیاز و تریکوریاز به کار می رود.
مبندازول 5 تا 10 درصد آن جذب می شود و به میزان زیادی به پروتئین های پلاسما پیوند می یابد، همچنین این دارو از طریق مدفوع دفع می شود و نیمه عمر آن 3 ساعت است.

هشدارهای مهم مصرف قرص مبندازول

اگر به قرص مبندازول حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید، همچنین در مورد تمام شرایط آلرژی خود می بایست به پزشک قبل از تجویز این دارو بگویید.

مبندازول به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند و نباید در زمان شیردهی مادر از این دارو استفاده کنند.

نحوه مصرف قرص مبندازول

  • برای مصرف مبندازول می بایست بر اساس تجویز پزشک انجام شود و هیچ وقت مقدار آن را زیاد یا کم نکنید.
  • مبندازول می تواند بلعیده ، جویده و یا خورد شود و همچنین می توان با غذا مخلوط کرد.
  • حتما دستها و ناخن های خود را بخصوص قبل از غذا یا بعد از حمام بشویید.
  • اگر عفونت تا 3 هفته پاک نشود، ممکن است به یک درمان دوم نیاز داشته باشید

مقدار مصرف قرص مبندازول

مقدار مصرف قرص مبندازول برای درمان کرم شلاقی، کرم قلاب دار مقدار 100 میلی گرم 2 بار در روز به مدت سه روز مصرف کنند و اگر بیماری ادامه داشت بعد از سه هفته درمان ممکن است دوباره تکرار شود.

مقدار مصرف قرص مبندازول برای بزرگسالان مبتلا به تریشینوز مقدار 200 تا 400 میلی گرم در دوز منقسم ( سه بار در روز) به مدت سه روز می باشد.

مقدار مصرف مبندازول برای بزرگسالان مبتلا به توکسوکاریازیس 100-200 میلی گرم قرص 2 بار در روز به مدت 5 روز مصرف می شود.

عوارض جانبی مبندازول

مبندازول ممکن است در برخی از افراد ایجاد واکنش های آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، زبان و گلو می باشد.عوارض جانبی شایع مبندازول می توان به شکم درد، اسهال، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، استفراغ، لرز، خارش، سکسکه، صدای زنگ در گوش، فشار خون پایین می باشد.

از عوارض جانبی نادر مبندازول شامل موارد زیر است:

  • مدفوع قیری و سیاه
  • لرز و تشنج
  • ادرار تیره
  • مدفوع رنگی
  • کمر درد یا درد پهلو
  • پوست زرد یا چشم زرد

تداخل دارویی قرص مبندازول

قرص مبندازول ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با آنها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید دارو برای شما بی خطر خواهد بود.

  • فنی توئید
  • کاربامازپین
  • سایمتیدین
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.