شفا مگ

اطلاعات دارویی پیوگلیتازون

قرص پیوگلیتازون در اشکال 15، 30، 45 داروی دیابت می باشد که با رژیم غذایی و برنامه ورزشی برای کنترل قند خون بالا در مبتلایان به دیابت نوع 2 تجویز می شود.

پیوگلیتازون

قرص پیوگلیتازون (pioglitazone) یک داروی دیابت می باشد که به همراه رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسب برای کنترل قند خون بالا در افراد دیابتی نوع 2 استفاده می شود.قرص پیوگلیتازون در فرم های 15 ، 30 و 45 در داروخانه ها موجود می باشد.

زمان مصرف پیوگلیتازون در زمان مصرف غذا یا بعد از یکی از سه وعده غذایی یک بار در روز می باشد که زمان مصرف آن توسط پزشک مشخص می شود.

قرص پیوگلیتازون برای چه بیماری است؟ این دارو برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد و برای درمان دیابت نوع 1 نمی باشد.کنترل قند خون بالا باعث جلوگیری از آسیب کلیه، کوری، مشکلات عصبی و از بین رفتن اندام و مشکلات عملکرد جنسی کمک می کند.

قرص پیوگلیتازون چیست

قرص پیوگلیتازون داروی کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد.این قرص باعث کاهش مقاومت به انسولین در بافت های بدن می شود و باعث افزایش برداشت گلوکز توسط بافت محیطی می گردد.

مدت زمان اوج اثر پیوگلیتازون 2 ساعت می باشد که در زمان مصرف غذا به 3 تا 4 ساعت میرسد و از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

هشدارهای مهم مصرف پیوگلیتازون

  • پیوگلیتازون ممکن است باعث نارسایی احتقانی قلب شود و یا آن را بدتر می کند. در صورتی نارسایی شدید یا کنترل نشده قلبی نباید از پیوگلیتازون استفاده کنید.
  • اگر مبتلا به بیماری های سکته مغزی، حمله قلبی، مشکلات چشم ناشی از دیابت، نارسایی احتقانی قلب یا بیماری قلبی، بیماری کبد، سرطان مثانه هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.
  • پیوگلیتازون ممکن است خطر ابتلا به مشکلات جدی قلبی را افزایش دهد، اما عدم درمان دیابت شما می تواند به قلب و اندام های دیگر شما آسیب برساند.
  • پیوگلیتازون ممکن است باعث تخمگ گذاری در زنان یائسه شود و باعث خطر بارداری ناخواسته را افزایش دهد.
  • این دارو برای دیابت نوع یک نمی باشد و افرادی که دچار دیابت نوع یک هستند نباید از این دارو استفاده کنند.

نحوه مصرف پیوگلیتازون

نحوه مصرف پیوگلیتازون می بایست بر اساس تجویز پزشک مصرف شود، زیرا پزشک ممکن است بر اساس شرایط پزشکی شما مقدار دوز دارو را تغییر دهد.

  • پیوگلیتازون معمولا یک بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف می شود.
  • قند خون پایین برای هر کسی که مبتلا به دیابت است می تواند اتفاق بیفتد.به همین خاطر می بایست همیشه آب نبات، کشمش یا نوشیدنی بدون رژیم غذایی می بایست همراه خود داشته باشید.
  • پیوگلیتازون بخشی از یک برنامه درمانی برای افراد دیابتی می باشد و برنامه درمانی علاوه بر این دارو شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و موراقبت های ویژه پزشکی می باشد.

مقدار مصرف پیوگلیتازون

مقدار مصرف پیوگلیتازون برای دیابت نوع دو در بزرگسالان مقدار 15 تا 30 میلی گرم یک بار در روز می باشد. حداکثر دوز 45 میلی گرم به صورت خوراکی یک بار در روز که این مقدار حتما باید زیر نظر پزشک افزایش یابد.

عوارض جانبی پیوگلیتازون

پیوگلیتازون ممکن است در برخی از افراد ایجاد واکنش های آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان یا گلو کند. در صورت ایجاد واکنش الرژیک مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه کنید.

از عوارض شایع پیوگلیتازون می توان به سردرد، درد عضلانی، علائم سرماخوردگی ، درد سینوس، عطسه اشاره کرد که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود.

در صورت بروز علائم مشکلات کبدی مصرف پیوگلیتازون را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.علائمی که نشان دهنده مشکل کبدی است شامل تهوع، درد معده، خارش، زردی پوست یا چشم، کاهش اشتها، ادرار تیره، مدفوع به رنگ خاک رس می باشد.

اگر دچار عوارض های زیر شدید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تنگی نفس، خستگی غیر معمول، تورم، افزایش وزن
  • ادرار صورتی یا قرمز، ادرار دردناک
  • تغییر در دید
  • درد غیر معمول ناگهانی در دست، بازو و پا

تداخل دارویی پیوگلیتازون

پیوگلیتازون ممکن است با برخی از داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با این دارو عوارض های جانبی جدی را ایجاد کند.اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

پیوگلیتازون باعث کاهش تاثیر داروهای ضد بارداری هورمونی می شود، اگر از داروهای ضد بارداری استفاده می کنید می بایست در دوران درمان با این دارو از روش های دیگر پیشگیری بارداری استفاده کنید.

برخی از داروهایی که با پیوگلیتازون تداخل دارند شامل:

مصرف پیوگلیتازون در دوران بارداری

پیوگلیتازون در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف پیوگلیتازون در شیردهی

پیوگلیتازون به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند، به همین خاطر اگر در حال شیردهی هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید، شاید لازم باشد شیردهی را متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.