شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص پروپانتلین

قرص پروپانتلین یک داروی کمکی برای درمان زخم های گوارشی و اختلالات گوارشی ناشی از اسپاسم عضلات صاف معده مصرف می شود و نسل جدید داروی کلیدینیوم سی است

قرص پروپانتلین
  1. پروپانتلین چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی

پروپانتلین چیست

پروپانتلین گیرنده های موسکارینی را مسدود می کند و باعث مهار حرکات عضله صاف و کاهش ترشحات معده می شود. پروپانتلین به عنوان داروی کمکی برای درمان زخم های گوارشی و اختلالات گوارشی ناسی از اسپاسپ عضلات صاف معده و روده مصرف می شود.

پروپانتلین حدود 50 درصد آن از راه خوراکی جذب می شود و مابقی در دستگاه گوارش هیدرولیز می شود. نیمه عمر پروپانتلین حدود 8 ساعت می باشد و متابولیسم آن کبدی است و از طریق کلیه دفع می شود.

موارد مصرف پروپانتلین

پروپانتلین یک داروی کمکی برای درمان زخم های گوارشی و اختلالات گوارشی ناشی از اسپاسم عضلات صاف معده و روده تجویز می شود.

نحوه مصرف پروپانتلین

  • احتمال افزایش حساسیت چشم ها به نور و بروز خشکی دهان وجود دارد.
  • به منظور افزایش جذب دارو بهتره نیم ساعت قبل از صرف غذا مصرف شود.
  • در هوای گرم و یا در صورت فعالیت شدید بدنی احتمال افزایش دمای بدن وجود دارد

مقدار مصرف پروپانتلين

به منظور درمان بیماری اولسرپپتیک برای بزرگسالان میزان اولیه 15 میلی گرم به صورت خوراکی نیم ساعت قبل از هر وعده غذا و 30 میلی گرم به صورت خوراکی به هنگام خواب تجویز می شود که مقدار نهایی این دارو 75 میلی گرم در طی یک روز می باشد.

در موارد خفیف این بیماری مقدار 7.5 میلی گرم به صورت خوراکی سه مرتبه در روز و نیم ساعت قبل از هر وعده غذا تجویز می شود.

در سالمندان به منظور درمان کمکی مقدار اولیه 7.5 میلی گرم به صورت خوراکی سه مرتبه در روز و نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی توصیه می شود.

عوارض جانبی پروپانتلین

پروپانتلین ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی ناخواسته ای کند که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت یا چند روز از بین برود.اما اگر عوارض شدید شد و از بین نرفت با پزشک خود مشورت کنید. عوارض شایع پروپانتلین شامل:

  • یبوست
  • احساس نفخ
  • کاهش تعریق
  • خشکی دهان
  • سردرد و نبض سریع
  • خشکی دهان و احساس تشنگی
  • تغییر میزان ضربان قلب
  • مشکل دفع ادرار.

تداخل دارویی پروپانتلین

پروپانتلین ممکن است با برخی از داروها و گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و مصرف همزمان پروپانتلین با برخی داروها ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کند یا اثر داروها را افزایش یا کاهش دهد.

مصرف پروپانتلین با دارو های ضد افسردگی های سه حلقه ای، داروهای ضد هیستامینی و سایر داروهای ضد موسکارینی، دیسوپیرامید، هالوپریدول و تیوگزانتین ها اثر ضد موسکارینی را تشدید می گردد.

مصرف همزمان پروپانتلین با ضد اسیدها و داروهای ضد اسهال باعث می شوند جب پروپانتلین را کاهش دهد. مصرف همزمان اين دارو با داروهاي ضد درد مخدر شبه ترياك ممكن است منجر به افزايش خطر يبوست شديد، انسداد و فلج روده ها و يا احتباس ادرار شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.