شفا مگ

اطلاعات دارویی کپسول تتراسایکلین

کپسول تتراسایکلین 250 یا تتراسیکلین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان جوش، آکنه، عفونت رحم، تب مالت، آکنه، عفونت واژن، عفونت مجاری ادراری تجویز می شود.

کپسول تتراسایکلین
  1. تتراسایکلین چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخلات دارویی
  8. مصرف در بارداری
  9. مصرف در شیردهی

کپسول تتراسایکلین یا تتراسیکلین (Tetracycline) یک آنتی بیوتیک است که برای درمان برخی از عفونت های باکتریایی استفاده می شود.کپسول تتراسایکلین 250 برای درمان عفونت های ارگانیسم های حساس مورد استفاده قرار می گیرد.

کپسول تتراسایکلین برای عفونت های بدون عارضه مجاری ادرار، اندوسرویکال و رکتال تجویز می شود و همچنین برای برخی از بیماری ها نظیر بروسلوز یا تب مالت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.بیشترین کاربرد کپسول تتراسایکلین برای درمان جوش های پوستی یا آکنه است.

تتراسایکلین چیست

تتراسایلیکن یا تتراسیکلین  (Tetracycline) یک داروی آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک می باشد که برای درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های حساس استفاده می شود.

تتراسایکلین بعد از انتقال فعال به درون باکتری بصورت برگشت پذیر به زیر واحد 30S ریبوزوم باکتری متصل شده و سنتز پروتئین توسط را در باکتری مهار می کند. این دارو نیمه عمر حدود 6 تا 11 ساعته دارد و بعد از آن از طریق کلیه و مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف کپسول تتراسایکلین

کپسول تتراسیکلین برای مواردی چون عفونت های بدون عارضه مجاری ادرار، رکتال تجویز می شود و همچنین برای درمان بیماری های بروسلوز یا تب مالت و جوش یا آکنه نیز مورد استفاده قرار می یگیرد.

در برخی بیماران که مبتلا به سیفلیس هستند و به پنی سیلین حساسیت دارند از کپسول تتراسایکلین جهت درمان استفاده می شود.

هشدارهای مصرف کپسول تتراسایکلین

برخی از بیماران به کپسول تتراسایکلین حساسیت دارند و نباید از این دارو استفاده کنند، زیرا در صورت مصرف این دارو ممکن است عوارض های جدی برایشان داشته باشد.

تتراسایکلین در دوران بارداری بخصوص در نیمه دوم بارداری منع مصرف دارد و نباید از آن استفاده کنند، همچنین کودکان زیر 8 سال نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

نحوه مصرف کپسول تتراسایکلین

در زمان مصرف کپسول تتراسایکلین باید به نحوه مصرف این دارو توجه کنید تا برایتان بی خطر باشد و همچنین بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید.کپسول تتراسایلین را قبل از مصرف کنترل کنید تا تاریخ گذشته نباشد زیرا اگر تاریخ گذشته باشد باعث سندرم شبیه فانکونی و سندرم شبیه LE ایجاد می شود.

کپسول تتراسایکلین را با معده خالی و به همراه یک لیوان آب مصرف کنید. بهترین زمان مصرف تتراسایکلین یک ساعت قبل و یا 2 ساعت بعد از صرف غذا می باشد.زیرا مصرف تتراسایکلین همراه با غذا جذب تتراسایکلین را 50 درصد کاهش می دهد.البته افرادی که مشکلات گوارشی دارند می توانند این دارو را همراه غذا مصرف کنند، اما نباید در مواد غذایی آنها شیر یا لبنیات باشد.

از مصرف آنتی اسید، مکمل های حاوی کلسیم، منیزیم و آهن با فاصله زمانی 1 تا 3 ساعت پس از مصرف کپسول تتراسایکلین خودداری کنید.کپسول تتراسایکلین اثر قرص های ضد بارداری را کاهش می دهد و نباید همزمان با مصرف کپسول تتراسایکلین از قرص های ضد بارداری استفاده شود و جایگزین آن باید از روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده شود.

مقدار مصرف کپسول تتراسایکلین

مقدار مصرف تتراسایکلین بر اساس سن بیمار، شرایط پزشکی، شرایط بیماری و تشخیص پزشک مشخص می شود و برای کودکان زیر 8 سال منع مصرف دارد و نباید تجویز شود. دوز های مشخص شده در این مطلب یک دوز عمومی از کپسول تتراسایکلین می باشد و به هیچ وجه جایگزین مقدار و تشخیص پزشک نمی باشد.

مقدار مصرف کپسول تتراسایکلین برای بزرگسالان با توجه به شدت عفونت 250 میلی گرم هر 6 ساعت یک بار می باشد.

مقدار مصرف کپسول تتراسایکلین برای درمان جوش در بزرگسالان دوز اول 250 میلی گرم هر 6 ساعت یک بار و بر اساس تشخیص پزشک 500 میلی گرم هر 6 ساعت می بایست مصرف شود.

عوارض جانبی کپسول تتراسایکلین

مصرف کپسول تتراسایکلین در برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که برخی از این عوارض ها خفیف می باشد و طی چند ساعت از بین می رود.اما اگر عوارض شدید یا از بین نرفت می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.

در زمان مصرف کپسول تتراسایکلین اگر دچار واکنش های آلرژیک با علائم کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب و زبان یا گلو شدید مصرف دارو را قطع و پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع تتراسایکلین شامل موارد زیر است که این عوارض ممکن است بعد از چند ساعت یا چند روز از بین برود ولی اگر علائم شدید بود حتما با پزشک تماس بگیرید:

  • حالت تهوع و استفراغ، اسهال، درد معده، از دست دادن اشتها
  • لکه های سفید یا زخم های داخل دهان
  • تورم زبان، سیاهی زبان یا مشکل در بلع
  • زخم در ناحیه تناسلی
  • خارش یا ترشحات واژن در بانوان

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی تتراسایکلین نمی باشد و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی کپسول تتراسایکلین

کپسول تتراسایکلین ممکن است با بعضی از داروها و گیاهان دارویی تداخل داشته باشد. به این معنی است که مصرف همزمان تتراسایکلین با برخی از داروها ممکن است عوارض های جدی را به همراه داشته باشد یا مقدار اثر داروها را کاهش یا افزایش دهد.

  • هر نوع انتی بیوتیک
  • ایزوترتینوئین
  • ترتینوین
  • رقیق کننده های خون
  • آنتی اسید یا ملین
  • مکمل های آهن، روی، کلسیم یا منیزیم

داروهای ضد انعقادی: کپسول تتراسایکلین باعث افزایش اثر داروهای ضد انعقادی خوراکی می شود و نباید این داروها را همزمان با کپسول تتراسایکلین مصرف کرد.

داروهای ضد بارداری: کپسول تتراسایکلین باعث کاهش اثر داروهای ضد بارداری خوراکی می شود و مصرف همزمان این دو دارو با هم باعث کاهش اثر داروی ضد بارداری و احتمال بارداری می شود.

برخی مکمل ها: مصرف مکمل های کلسیم ، منیزیم و آهن همزمان با کپسول تتراسایکلین باعث کاهش جذب این دارو می شود و نباید این دارو ها را همزمان با هم مصرف کرد.

غذاهای حاوی کلسیم: در زمان مصرف تتراسایکلین می بایست از لبنیات و غذاهای کلسیم دار پرهیز کنید زیرا باعث ایجاد کمپلکس غیر قابل حل با تتراسایکلین می شود و جذب این دارو را کاهش می دهند.

مصرف کپسول تتراسایکلین در بارداری

کپسول تتراسایکلین در گروه D بارداری قرار دارد و مصرف آن در دوران بارداری مجاز نمی باشد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز تتراسایکلین با پزشک مشورت کنید.اگر در زمان مصرف تتراسایکلین باردار شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف تتراسایکلین در شیردهی

تتراسایکلین در شیر مادر ترشح می شود وممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.پس مصرف تتراسایکلین در شیردهی توصیه نمی شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.