شفا مگ

کلومیفن: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص کلومیفن سیترات یک داروی غیر استروئیدی است که برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد و البته احتمال دوقلوزایی در این روش درمان زیاد است.

کلومیفن سیترات

کلومیفن سیترات (Clomiphene) داروی غیر استروئیدی است که باعث می شود هورمونی که برای تخمک گذاری لازم است آزاد شود و برای درمان ناباروری استفاده می شود. این دارو جهت درمان زنانی که نمی توانند به طور طبیعی تخمک گذاری کنند تجویز می شود.

قرص کلومیفن یک دارو برای تحریک و ترشح هورمونی که برای رشد یک تخمک لازم است مورد استفاده قرار می گیرد و از آن برای شرایط پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می شود.

قرص کلومیفن و دوقلوزایی یکی از عوارض جانبی این دارو است و ممکن است درمان با استفاده از این دارو دوقلوزایی یا سه قلوزایی را در فرد تحت درمان را  افزایش دهد.

استفاده بیش از 3 دوره درمان با قرص کلومیفن، احتمال خطر ابتلا به تومور تخمدان را افزایش میدهد.دوز های بالا در مصرف کلومیفن میتواند باعث اختلالات بینایی غیر قابل بازگشت شود و یا دچار سندروم هایپر استیمولیشن شود.

کسانی که مشکلات کبدی ، مشکلات خونریزی غیر طبیعی ، مشکلات تیروئید ، کیست تخمدان و کسانی که حامله هستند نباید از این دارو استفاده کنند.

کلومیفن چیست؟

کلومیفن یک داروی غیر استروئیدی می باشد که باعث می شود غده هیپوفیز هورمون های مورد نیاز برای تحریک تخمک گذاری را آزاد کند. این دارو برای تخمک گذاری در زنان با شرایط خاص پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده شود.

کلومیفن دارای خواص استروژنی و آنتی استروژنی می باشد، اما هنوز مکانیسم دقیق آن مشخص نشده است. کلومیفن به عنوان یک تنظیم کننده گیرنده استروژن عمل میک ند و می تواند به تخمکذاری و افزایش احتمال دوقلوزایی گردد.

زمانی که کلومیفن جذب می شود حدود 7 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد و شروع اثر آن 5 تا 10 روز است. کلومیفن از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود و نیمه عمر آن 5 تا 7 روز می باشد.

نکات مهم مصرف داروی کلومیفن

کلومیفن ممکن است در برخی افراد ایجاد آلرژیک یا حساسیت کند و اگر به این دارو حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید و با پزشک خود درمیان بگذارید.

اگر سابقه خونریزی شدید و غیر طبیعی دارید و یا مبتلا به کیست تخمدان وابسته و غیر وابسته هستید حتما قبل از تجویز کلومیفن با پزشک خود درمیان بگذارید.

زنانی که مبتلا به بیماری های کبدی، تومور مغزی هستند نباید از این دارو استفاده کنند و همچنین اگر مشکلات غده تیروئید یا غدد فوق کلیوی دارید می بایست قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

اثر بر آزمایشهای تشخیصی کلومیفن ممکن است سطح سرمی تیرونین، گلوبولین پیوند یابنده به تیروکسین، گلوبولین پیوند یابنده به هورمون های جنسی را افزایش دهد. همچنین، این دارو ممکن است احتباس سولفوبرموفتالئین و ترشح FSH و LH را افزایش دهد.

کسانی که مشکلات کبدی ، مشکلات خونریزی غیر طبیعی ، مشکلات تیروئید ، کیست تخمدان و کسانی که حامله هستند نباید از این دارو استفاده کنند.

نحوه مصرف قرص کلومیفن

نحوه مصرف قرص کلومیفن می بایست طبق دستور پزشک مصرف شود و پزشک ممکن است برای دریافت بهترین نتیجه دوزهای درمانی را تغییر دهد.

قرص کلومیفن معمولا برای 5 روز که از روز پنجم قاعدگی شروع می شود تجویز شود و هرگز بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

استفاده بیش از 3 دوره درمان با قرص کلومیفن، احتمال خطر ابتلا به تومور تخمدان را افزایش میدهد.دوز های بالا در مصرف کلومیفن میتواند باعث اختلالات بینایی غیر قابل بازگشت شود و یا دچار سندروم هایپر استیمولیشن شود.

پزشک معالج شما ممکن است قبل از تجویز ازمایشات پزشکی را انجام دهد تا مطمئن شود شرایط خاصی ندارید و کلومیفن برایتان بی خطر است.

قبل از هر چرخه درمانی نیاز به معاینه لگن می باشد و در حین استفاده از این دارو باید تحت مراقبت پزشک باشید.

مقدار مصرف کلومیفن

دوز مصرف کلومیفن برای تخمک گذاری : 50 میلی گرم خوراکی یک بار در روز به مدت 5 روز. درمان از روز پنجم قاعدگی آغاز می شود، اما ممکن است در هر زمان در بیماران بدون خونریزی اخیر رحمی شروع شود.

اگر تخمک گذاری رخ دهد و بارداری به دست نیامده باشد ، تا 2 دوره اضافی کلومیفن 50 میلی گرم خوراکی یک بار در روز برای 5 روز ممکن است تجویز شود. هر دوره بعدی  در اوایل 30 روز پس از دوره قبلی آغاز شود و پس از بارداری متوقف میشود.

مصرف کلومیفن برای توقف تولید شیر :۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم خوراکی، یک بار در روز به مدت ۵ روز. به طور کلی، یک دوره درمان کافی است.

عوارض جانبی قرص کلومیفن

قرص کلومیفن ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که برخی از این عوارض طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود اما اگر این علائم از بین نرفت یا شدید شد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از عوارض شایع کلومیفن سیترات سوزش و قرمزی، درد سینه، حساسیت سینه به لمس، سردرد، لکه بینی می باشد و اگر عوارض شدید شد با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

کلومیفن ممکن است باعث عوارض آلرژیک شود که در صورت مشاهده علائمی مانند تورم لب، زبان، گلو، تورم چهره، خارش مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.معده درد ، نفخ ، تهوع ، استفراغ ، اسهال ، افزایش سریع وزن ، کم شدن ادرار. ضربان قلب سریع  از علائم دیگر قرص کلومیفن می باشد.

مصرف بیش از حد کلومیفن میتواند باعث ، تخریب معده ، استفراغ ، گرگرفتگی ، تاری دید ، چشمک در بینایی ، تورم معده و درد معده شود.

در زمان مصرف قرص کلومیفن بعضی از عوارض ها به صورت ناخواسته ایجاد میشود . البته بعضی از این عوارض ها ممکن است رخ دهد .در صورت مشاهده هر یک از عوارض ها پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.بیشتر عوارض جانبی خفیف و گذرا بوده و پس از درمان متوقف شده است

کلومیفن در دوران شیردهی

کلومیفن میتواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک آسیب برساند. و ممکن است باعث کاهش تولید شیر مادر در بعضی از زنان شود. پس قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی با کلومیفن

دارو های ویتامین و بعضی دارو های گیاهیی میتواند اثر دارو را کم کند.حتما قبل از مصرف داروی کلومیفن به پزشک خود داروهایی را که مصرف میکنید را بگویید .

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.