شفا مگ

کلستیرامین

کلستیرامین (Cholestyramine) به شکل پودر می باشد و داروی کاهش دهنده چربی خون است و برای درمان کلسترول بالا و خارش ناشی از اسید های صفراوی استفاده میشود.کلستیرامین به صورت پودر سفید مایل به زرد روشن و با طعم پرتقالی می باشد.

کلستیرامین

کلستیرامین چیست

کلستیرامین (cholestyramine) به شکل پودر است و دارویی برای درمان کلسترول بالا و خارش ناشی از انسداد جزئی صفرا تجویز می شود. البته از کلستیرامین به عنوان یک داروی ترکیبی استفاده می شود و به این معنی است که کلستیرامین همراه با داروهای دیگر تجویز می شود.

کلستیرامین باعث اتصال به صفرا در دستگاه گوارش و مانع از بازجذب آن می شود. کلستیرامین یک رزین تعویض آنیونی قوی می باشد، به این معنی که قادر به تعویض آنیون های کلراید خود با اسید های صفراوی آنیونی در دستگاه گوارش و اتصال قوی آن ها در داخل ماتریکس رزینی می باشد .

کلستیرامین برای درمان کلسترول بالا مورد استفاده قرار می گیرد.کلستیرامین با اسید های صفراوی در روده ترکیب می شود و مانع از جذب آنها در بدن می شود. وقتی اسیدهای صفراوی کمتری در بدن باشد کلسترول به اسیدها تجزیه می شود و باعث کاهش کلسترول می شود.

اگر اسیدهای صفراوی در پوست وجود داشته باشد می تواند باعث خارش شوند و این به دلیل انسداد جزئی صفرا در بدن ورت می گیرد و کلستیرامین باعث می شود از جذب اسیدهای صفراوی در بدن جلوگیری شود و همین امر خارش را کاهش می دهد.

  1. قبل از مصرف
  2. نحوه مصرف
  3. مقدار مصرف
  4. عوارض جانبی
  5. تداخل دارویی
  6. مصرف در دوران بارداری
  7. مصرف در شیردهی

قبل از مصرف کلستیرامین

اگر انسداد کامل مجرای صفراوی وجود داشته باشد و اجازه ندهد صفرا در روده شما آزاد شود ، نباید از کلستیرامین استفاده شود.

کلستیرامین ممکن است بدن شما را از جذب ویتامین کا و فولات بازدارد و کم بودن این ویتامین ها میتواند برای سلامتی ضرر داشته باشد و در صورت صدمه بیشتر احتمال خونریزی یا کبودی وجود دارد.

کلستیرامین میتواند سطح اسید را در بدن شما افزایش دهد. در صورت مصرف این دارو اگر دچار کمبود انرژی ، سردرد ، حالت تهوع یا استفراغ بودید حتما به پزشک خود بگویید.

کلستیرامین میتواند باعث یبوست شود یا بدتر شود. اگر یبوست دارید، پزشک دوز شما را تغییر میدهد. اگر یبوست بدتر شود ، میبایست یک داروی دیگر را جایگزین کنید. به خصوص اگر بیماری قلبی یا بواسیر دارید.

اگر میخواهید مطمئن شوید که کلستیرامین برای شما مضر است یا خیر، درصورت داشتن هریک از موارد یبوست مزمن ، اختلال در غده تیروئید ، دیابت ، بیماری کلیوی ،بیماری کبدی پزشک را در جریان بگذارید

مصرف کلستیرامین میتواند جذب برخی از ویتامین ها را برای بدن سخت تر کند. ممکن است پزشک رژیم غذایی با ویتامین بالا برای تان توصیه کند.

نحوه مصرف کلستیرامین

  • مصرف دوز های این دارو به سن ، شرایط درمانی ، وضعیت بیماری و سایر شرایط پزشکی بستگی دارد.
  • همیشه این دارو را با آب ، آب میوه ، سایر نوشیدنی های غیر گازدار مخلوط و مصرف کنید و اینکه شما باید مایعات زیادی با این دارو بنوشید.
  • میتوانید یک روز قبل از مصرف دوز خود را با مایع مخلوط کرده و یک شب در یخچال نگهداری کنید. این کار میتواند نوشیدن آن را آسانتر کند.جهت حصول نتایج بهتر، کلستیرامین را بصورت منظم مصرف کنید.
  •  کلستیرامین میتواند سطح دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد. ذره ذره خوردن مخلوط کلستیرامین و یا نگهداشتن آن در دهان بصورت طولانی میتواند سبب تغییر رنگ، فرسایش مینای دندان ها و یا پوسیدگی دندان ها شود

مقدار مصرف کلستیرامین

  • دوز شروع پیشنهادی سوسپانسیون خوراکی کلستیرامین برای بزرگسالان، یک ساشه یک یا دو بار در روز می باشد .
  • دوز نگه دارنده پیشنهادی ۲ تا ۴ ساشه به طور روزانه دو بار در روز می باشد .
  • حداکثر دوز پیشنهادی روزانه ۶ ساشه (معادل۲۴ گرم از رزین بی آب کلستیرامین) می باشد.
  • زمان پیشنهادی تجویز در زمان خوردن غذا می باشد اما ممکن است جهت جلوگیری از تداخل با جذب دیگر داروها تغییر یابد .
  • اگرچه برنامه دوز پیشنهادی سوسپانسیون کلستیرامین ۲ بار در روز می باشد اما ممکن است روزانه بین ۱ تا ۶ دوز متغیر باشد .

عوارض جانبی کلستیرامین

عوارض شایع کلستیرامین یبوست ،اسهال،حالت تهوع،استفراغ،از دست دادن اشتها،سوزش پوست، سطح کم ویتامین کا، تنگی نفس ،ضعف، خستگی میباشند که اگر این اثرات خفیف باشد ، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین می رود.اگر قبلا نسبت به این دارو حساسیت داشته اید ، دوباره از این دارو استفاده نکنید.مصرف دوباره آن میتواند باعث مرگ شود.

تداخل دارویی کلستیرامین

کلستیرامین ممکن است با تعدادی از داروهای ، ویتامین ها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد. برای جلوگیری از تداخل دارویی قبل از تجویز پزشک ، داروهایی را که مصرف میکنید به پزشک خود بگویید.

فنیل بوتازون ، وارفارین ،هیدروکلروتیازید ،اینداپامید ،متولازون ،پروپرانولول ،تتراسایکلین، پنی سیلین جی،اسپیرونولاکتون ،فنوباربیتال ،داروهای تیروئید ،دیگوکسین ،داروهای ادرار آور

کلسیرامین با مکمل های ویتامینی نیز در تداخل می باشد و ویتامین ها شامل:

مصرف کلستیرامین در دوران بارداری

این دارو در گروه C بارداری قرار دارد. و مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا مشخص شود این دارو روی جنین تاثیر میگذارد یا خیر.کلستیرامین در دستگاه گوارش شما میماند و به جریان خون نمی رسد. با این حال این دارو ممکن است جدب ویتامین های مورد نیاز بدن شما را در دوران بارداری کاهش دهد.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف کلستیرامین در شیردهی

این دارو به شیر مادر منتقل نمیشود. با این حال این دارو ممکن است میزان ویتامین های جذب شده در بدن مادر را کاهش دهد. در نتیجه ممکن است نوزادانی که شیر مادر می خورند ، ویتامین های مورد نیاز خود را دریافت نکنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.