شفا مگ

رژیم غذایی برای کسانی که کبد چرب دارند

رژیم غذایی برای درمان کبد چرب ،برنامه غذایی که شامل طیف وسیعی از مواد غذایی با فیبر بالا و کم کالری است و محدود کردن مواد غذایی که برای کبد چرب مضر است.

رژیم غذایی برای کسانی که کبد چرب دارند

کبد انسان تا حدی از چربی تشکیل شده است ، اما اگر میزان چربی در کبد زیاد شود باعث ایجاد بیماری کبد چرب می شود. دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی . البته در دوران بارداری نیز ممکن است این اتفاق بیفتد و کبد چرب بارداری ایجاد شود.

با ایجاد بیماری کبد چرب ، کبد آسیب می بیند و باعث می شود که سموم بدن دفع نشود و صفرا برای دستگاه گوارش تولید نشود. زمانی کبد نتواند درست کار کند باعث می شود بدن به بیماری های دیگر نیز مبتلا شود.اگر به بیماری کبد چرب در مراحل اولیه قرار دارید و یا مشکوک به این بیماری هستید می توانید با رژیم غذایی مناسب و ورزش این مشکل را برطرف نمایید.

رژیم غذایی برای کبد چرب طیف وسیعی از غذاها را شامل می شود. برای شروع رژیم مصرف مواد غذایی با فیبر بالا ، کاهش کالری و مواد غذایی ارگانیک شروع بسیار مناسبی است.

رژیم غذایی برای کبد چرب به نسبت وضعیت جسمانی و سن بیمار داده می شود. مواردی مانند سن بیمار ، اینکه بیمار در چه مرحله ای از بیماری قرار دارد ، کبد چرب الکلی یا غیر الکلی باشد، کبد چرب ناشی از چاقی میباشد که می توان بر اساس آن رژیم غذایی مناسب برای این بیماری را تجویز کرد.


مطلب مرتبط : آشنایی با مواد غذایی مفید و مضر برای کبد


کسانی که به کبد چرب مبتلا هستند می بایست از مصرف پروتئین ، چربی ، الکل خودداری کنند.این بیماران در صورت چاقی و اضافه وزن می بایست وزن خود را کنترل کنند.یک رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب میبایست مصرف چربی را کاهش داده و اجتناب از کبروهیدرات های ساده و جلوگیری از تجمع چربی و کربوهیدرات در بدن است.

رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب باید به شکلی باشد که موادی که مصرف می کنید ارزش غذایی بالایی داشته باشد و همچنین افراطی در آن وجود نداشته باشد. مصرف ویتامین ها و مواد معدنی یکی از مهمترین غذاهایی است که برای کبد چرب مفید است، زیرا برای متابولیسم ، رشد و تولید انرژی از چربی و پروتئین و کربوهیدرات ضروری است.غذاهای سالم در رژیم غذایی بهترین راه مدیریت بیماری کبد چرب است

غذاهایی که خوردن آن برای کبد چرب مضر است را باید محدود یا قطع کرد. مواد غذایی قندی و یا مواد غذایی که مواد قندی اضافه شده دارند ، الکل ، دانه های فراوری شده ، غذاهای سرخ شده یا شور ، گوشت از جمله مواد غذایی هستند که می بایست از رژیم غذایی خود حذف یا محدود شود.

رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب بسیار گسترده است و مصرف مواد غذایی که کالری کمتری دارد و همچنین فیبر زیاد بهترین آنها است. همچنین غذاهایی که التهاب را کاهش دهند یا به بدن در ترمیم سلول های آن کمک کنند.

برخی افراد تصمیم به انجام رژیم های غذایی خاصی مانند رژیم غذایی گیاهی یا رژیم مدیترانه ای می گیرند.علاوه بر رژیم های غذیی خاص بعضی از مواد غذایی وجود دارند که برای درمان کبد چرب مفید است.

مصرف سیر و مکمل های سیر

سیر در بسیاری از رژیم های غذایی به عنوان اصلی ترین مواد غذایی است و برای افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مفید است. سیر و یا مکمل های سیر به کاهش وزن بدن و چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک می کند.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 سطح چربی در کبد و همچنین سطح کلسترول در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب بهبود می بخشند. مواد غذایی شامل سالمون ، ساردین ، گردون و تخم کتان که سرشار از اسیدهای پرب امگا 3 هستند می تواند به کاهش چربی کبد کمک کنند.

مصرف قهوه

نوشیدن قهوه برای کبد چرب مفید است. قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و می تواند به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. قهوه به تنهای می تواند از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک زیادی کند.

کلم بروکلی

خودن انواع سبزیجاد کامل برای بیماری کبد چرب بسیار مفید است . کلم بروکلی یکی از سبزیجات هایی است که فرد مبتلا به کبد چرب باید در رژیم غذایی خود قرار دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده ، کلم بروکلی می تواند به پیشگیری از تجمع چربی در کبد چرب بسیار مفید باشد.

مصرف چای سبز

چای سبز می تواند به کاهش درصد چربی در بدن و چربی در خون کمک کند. همچنین چای سبز حاولی مواد آنتی اکسیدان است که می تواند برای بیماران کبد چرب بسیار مفید باشد.

مصرف گردو

گردو یک مواد غذایی عالی برای کبد چرب است و می توانید در رژیم غذایی خود قرار دهید. گردو حاوی امگا 3 زیادی می باشد و باعث بهبود عملکرد کبد در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می شود.

آووکادو

اووکادو غنی از چربی سالم است و همچنین حاوی مواد مغذی ضد التهابی و فیبر محلول در آب است که می تواند کمک به کاهش قند خون و اکسیداتیو استرس در بدن می کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.