شفا مگ

اطلاعات دارویی متوپرولول

متوپرولول یا متورال در گروه دارویی بتا بلاکر ها می باشد و برای درمان آنژین صدری ، فشار خون بالا استفاده میشود.آمپول و قرص متوپرولول اشکال این دارو است.

متوپرولول
  1. متوپرولول چیست
  2. منع مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در دوران بارداری
  8. مصرف در شیردهی

متوپرولول چیست

قرص متوپرولول یا متورال Metoprolol یک مسدود کننده بتا می باشد که بر قلب و گردش خون تاثیر میگذارد. از متوپرولول برای درمان آنژین (درد قفسه سینه) و فشارخون بالا استفاده میشود. متوپرولول در رده بتا بلاکر ها ، ضد فشار خون و در اشکال قرص متوپرولول 50 میلی گرم و آمپول متوپرولول 1 میلی گرم بر میلی لیتر میباشد.

آمپول متوپرولول برای کاهش خطر مرگ یا نیاز به بستری شدن در نارسایی قلبی استفاده میشود. تزریق متوپرولول در مرحله اولیه حمله قلبی برای کاهش خطر مرگ استفاده میشود.

قرص متوپرولول یک بتا بلاکر است که بر روی قلب و گردش خون تاثیر میگذارد و از این دارو برای درمان آنژین صدری و فشار خون بالا استفاده میشود.

متوپرولول یک مسدودکننده انتخابی گیرنده آدرنرژیک بتا - 1 می باشد. این اثر ترجیحی مطلق نیست. در غلظت های بالا ی پلاسما متوپرولول ، گیرنده های آدرنرژیک بتا-2 را هم مهار می کندکه عمدتا در ساختار عضلانی ریه و عروق قرار دارند .جذب متوپرولول سریع و کامل می باشد .

متابولیسم متوپرولول کبدی است و عمدتا توسط CYP2D6 متابولیزه می شود.دفع CYP2D6 بطور عمده توسط تغییر شکل در کبد صورت می پذیرد.نیمه عمر متوپرولول حدود 3 تا 4 ساعت می باشد.

منع مصرف متوپرولول

اگر دچار مشکلات جدی انسداد قلب ، سندرم سینوس بیمار ، ضربان قلب آهسته ، مشکلات شدید گردش خون ، نارسایی شدید قلبی یا سابقه ضربان قلب که باعث ضعف میشود نباید از متوپرولول استفاده کنید.

اگر شما به متوپرولول و یا آتنولول ، کارودیلول و دیگر مسدود کننده های بتا حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

مشکل جدی قلبی مانند بلوک قلب ، سندرم سینوس بیمار یا ضربان قلب ،مشکلات شدید گردش خون ، نارسایی شدید قلبی ، سابقه ضربان قلب کند که باعث ضعف شود ، از بیماری هایی میباشد که در زمان ابتلا به انها نباید از متوپرولول استفاده کنید.

همچنین اگر مشکلات آپنه خواب یا سایر اختلالات تنفسی مانند آسم ، انسداد مزمن ریوی ، دیابت ، بیماری های کبدی ، نارسایی احقانی قلب ، مشکلات گردش خون ، یا اختلال تیروئید دارید می بایست قبل از تجویز این دارو توسط پزشک تمام موارد را به پزشک ذکر کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را برایتان انجام دهد. 

نحوه مصرف متوپرولول

مصرف متوپرولول را مطابق دستور پزشک مصرف کنید پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد و میبایسد با وعده غذایی یا بلافاصله بعد از غذا مصرف کنید.

  • اگر عمل جراحی دارید قبل از موعد جراحی به جراح خود درباره استفاده از این دارو بگویید.
  • شما نباید استفاده از این دارو را به طور ناگهانی متوقف کنید. قطع ناگهانی ممکن است شرایط را بدتر کند
  • در صورت اختلال عملکرد کلیه دوز مصرفی متوپرولول کاهش داده شود.
  • پزشک و دندانپزشک خود را قبل از انجام هرگونه عمل جراحی از مصرف کردن متوپرولول آگاه کنید.
  • متوپرولول را مطابق دستور پزشک استفاده کنید.
  • متوپرولول را بلافاصله بعد از غذا استفاده کنید.
  • علاوه بر استفاده از متوپرولول به برنامه غذایی، ورزش و کنترل وزن توجه کنید.
  • در طول درمان با متوپرولول مصرف سیگار و الکل را ترک و مصرف نمک را محدود کنید.

مقدار مصرف متوپرولول

دوز معمول بزرگسالان برای فشار خون بالا 100 میلی گرم قرص در روز در 1 یا 2 دوز منقسم میباشد.

مقدارمصرف بزرگسالان برای آنژین صدری : 100 میلی گرم خوراکی در 1 یا 2 دوز منقسم میباشد.

عوارض جانبی متوپرولول

مصرف متوپرولول در بعضی از افراد دچار عوارضی میشود که بعضی از این عوارض گذرا میباشد و بعد از چند روز از بین میرود ولی اگر عوارض جدی بود سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض جانبی متوپرولول که معمولا گزارش میشود ، نارسایی قلبی ، برادی کاردی ، افت فشار خون میباشد.

لیست زیر  مواردی از عوارض مصرف متوپرولول میباشد و شامل تمام عوارض نمیباشد و در صورت بروز هر یک از این عوارض سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

  • کندی ضربان قلب
  • احساس سبکی
  • تنگی نفس ، تورم ، افزایش وزن سریع
  • احساس سرما در دست و پا

همچنین از عوارض شایع متوپرولول سرگیجه ، احساس خستگی ، افسردگی ، مشکلات حافظه ، کابوس ، مشکل در خواب ، اسهال ، خارش خفیف یا بثورات خفیف میباشد.

علائم مصرف بیش از حد متوپرولول

از علائم مصرف بیش از حد متوپرولول رنگ مایل به آبی ناخن ها ، لب ها ، پوست ، کف دست و تغییر در آگاهی ، از دست دادن هوشیاری ، توقف قلب ، خواب آلودگی میباشد.

تداخل دارویی متوپرولول

اگر از دارویی استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است متوپرولول با داروی مصرفی شما تداخل داشته باشد.قبل از تجویز این دارو به پزشک خود بگویید زیرا ممکن است بعضی از این داروها با متوپرولول تداخل داشته باشد.

  • آمیودارون
  • دیورتیک ها
  • داروهای ضد هایپرتانسیون

داروهای زیر اثرات متوپرولول را کاهش می دهد:

  • باربیتورات ها
  • فنی توئین
  • آلکالوئیدهای ارگوت خطر ایسکمی محیطی را کاهش می دهند.
  • لیدوکائین و پرازوسین همزمان با مصرف متوپرولول خطر افت فشار ارتواستاتیک را افزایش می دهند.
  • مصرف همزمان وراپامیل و هیدرالازین با متوپرولول اثر هر دو دارو را افزایش می دهد.

مصرف متوپرولول در دوران بارداری

متوپرولول در گروه C بارداری می باشد .مشخص نیست که این دارو به کودک متولد نشده اسیب میزند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید حتما به پزشک خود بگویید.

مصرف متوپرولول در شیردهی

متوپرولول میتواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است باعث خشکی پوست ، خشکی دهان ، اسهال ، یبوست یا ضربان قلب کند میشود.قبل از تجویز و مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.