شفا مگ

شربت موکولین برم هگزین

شربت موکولین برم هگزین داروی خلط آور است که با کاهش چسبندگی ترشحات را رقیق و خروج را آسان می کند و برای درمان سرفه، رفع خلط سینه و سینوزیت تجویز می شود.شربت موکولین برم هگزین برای افرادی که در سرماخوردگی و آنفولانزا دچار خلط می شوند نیز تجویز می شود تا بتوانند راحت تنفس کنند.شربت برم هگزین برای کودکان زیر دو سال ممنوع می باشد و نباید مصرف کنند.شربت برم هگزین دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد و برای افراد بالغ تجویز می شود.برم هگزین نباید برای درمان سرفه های خشک استفاده شود.

شربت موکولین برم هگزین
  1. موکولین برم هگزین چیست
  2. موارد مصرف
  3. منع مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی

موکولین برم هگزین چیست

موکولین برم هگزین (Bromhexine) داروی خلط آور می باشد که برای درمان اختلالات تنفسی تجویز می شود.این دارو دارای خواص آنتی اکسیدانی دارد.برم هگزین باعث تولید خلط در مجاری تنفسی می شود و خلط را رقیق کرده و باعث خروج راحت تر می شود.موکولین برم هگزین برای کودکان بالاتر از 2 سال و بزرگسالان تجویز می شود و برای کودکان زیر 2 سال ممنوعیت مصرف دارد.

برم هگزین با تحریک کردن غدد مخاط نایژه و تغییراتی در ترکیب گلیکوپروتئینی آنها باعث می شود چسبندگی مخاط کمتر شود و ترشحات را رقیق می کند که این کار باعث خروج راحت مخاط می شوند.

برم هگزین دارای جذب گوارشی بالایی است و باعث می شود اثر غلظت پلاسمایی آن پس از یک ساعت به حداکثر برسد و همچنین از طریق ادرار و مقدار کمی از آن از راه مدفوع دفع می گردد.افرادی که دارای مشکلات کلیوی دارند باید قبل از مصرف برم هگزین با پزشک مشورت کنند.

موکولین برم هگزین علاوه بر شربت به شکل قرص موکولین برم هگزین و آمپول برم هگزین نیز در دسترس می باشد که بر اساس تشخیص پزشک تجویز می شود.

موارد مصرف شربت موکولین برم هگزین

شربت موکولین برم هگزین داروی خلط آور و درمان سرفه می باشد و باعث کاهش چسبندگی مخاط و خروج آن از دستگاه تنفسی آسانتر می سازد. نکته مهم این است که برم هگزین نباید برای درمان سرفه های خشک استفاده شود.شربت موکولین برم هگزین برای افرادی که در سرماخوردگی و آنفولانزا دچار خلط می شوند نیز تجویز می شود تا بتوانند راحت تنفس کنند.

منع مصرف شربت موکولین برم هگزین

بعضی از افراد ممکن است دارای شرایط خاص پزشکی باشند که قبل از تجویز این دارو می بایست با پزشک خود درباره بیماری مشورت کنند، زیرا شربت موکولین برم هگزین برای بعضی از شرایط منع مصرف دارد.

  • در دوران شیردهی نباید از این دارو مصرف شود
  • سه ماهه اول بارداری این دارو منع مصرف دارد
  • افراد مبتلا به اختلالات کبدی یا کلیوی
  • افرادی که دارای زخم معده و دردهای شکمی هستند نباید از این دارو استفاده کنند
  • در صورتیکه به این دارو حساسیت دارید نباید مصرف شود

نحوه مصرف شربت موکولین برم هگزین

نحوه مصرف این دارو به شرایط سنی، تشخیص پزشک و شرایط پزشکی بیمار مرتبط می باشد و برای کودکان زیر 2 سال منع مصرف دارد و نباید مصرف شود.

  • افرادی که از این دارو استفاده می کنند اگر در طی مدت 14 روز بیماری آنها درمان نشد می بایست با پزشک خود مشورت کنند.
  • برای جلوگیری از عوارض گوارشی، بهتر است دارو پس از غذا مصرف شود.
  • دوره درمان را کامل کنید، حتی اگر علائم بیماری رفع شده باشد.
  • قبل از مصرف شربت موکولین برم هگزین آن را به خوبی تکان دهید.
  • شربت را در دمانی زیر 30 درجه نگهداری و از یخ زدگی جلوگیری کنید.

مقدار مصرف شربت موکولین برم هگزین

دوز مصرف شربت موکولین برم هگزین طبق شرایط پزشکی ، سن بیمار و تشخیص پزشک مشخص می شود. این شربت برای کودکان زیر 2 سال ممنوعیت مصرف دارد.

میزان مصرف معمول این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالای 2 سال به شرح زیر است:

  • بزرگسالان و کودکان بالای 10 سال: 4 میلی گرم شربت به صورت 3 بار در روز یا 8 میلی گرم شربت به صورت 3 بار در روز بر اساس شرایط بیماری تجویز می شود.
  • کودکان 2 تا 5 سال: 4 میلی گرم شربت به صورت سه بار در روز تجویز می شود.

عوارض جانبی شربت موکولین برم هگزین

شربت موکولین برم هگزین ممکن است در بر بعضی از افراد عوارضی را داشته باشد، این عوارض بعد از چند ساعت یا چند روز از بین خواهند رفت.اما اگر علائم شدیدتر شد می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض شایع شربت موولین برم هگزین شامل:

  • سرگیجه
  • تعریق بیش از حد
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات تنفسی
  • حساسیت پوستی
  • آسم

مصرف شربت موکولین برم هگزین در دوران بارداری

این دارو در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف شود و همچنین در گروه B بارداری قرار دارد.مطالعات کافی بر روی زنان باردار در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است و ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

البته در دوران بارداری هیچ دارویی را نباید بدون تجویز پزشک مصرف کنید زیرا ممکن است عوارض های جدی برای خود و جنین داشته باشد.

مصرف شربت برم هگزین در شیردهی

در دوران شیردهی هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک نباید مصرف کنید، زیرا ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند.بهتر است قبل از تجویز با پزشک خود درباره شیردهی مشورت کنید تا بهترین تصمیم را پزشک بگیرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.