شفا مگ

آپاندیسیت چیست

آپاندیسیت بیماری است که در اثر التهاب و عفونت آپاندیس رخ می دهد و از علائم آپاندیسیت درد پایین سمت راست شکم می باشد که درد به سمت ناف حرکت می کند و به مرور زمان درد شدیدتر می شود.آپاندیسیت دو نوع حاد و مزمن می باشد که در سنین 15 تا 30 سالگی بیشتر رخ می دهد.علت اصلی آپاندیسیت مشخص نمی باشد.یبوست، اسهال، استفراغ به همراه درد در قسمت پایین سمت راست شکم می توانند از علائم های آپاندیسیت باشد.درمان رایج آپاندیسیت عمل جراحی می باشد و پزشک برای درمان عفونت بعد از عمل آپاندیس آنتی بیوتیک تجویز می کند.در ادامه با آپاندیسیت بیشتر آشنا شوید.

آپاندیسیت
  1. آپاندیسیت چیست
  2. انواع آپاندیسیت
  3. علائم آپاندیسیت
  4. علت آپاندیسیت
  5. پیشگیری از آپاندیسیت
  6. تشخیص آپاندیسیت
  7. درمان آپاندیسیت
  8. عوارض آپاندیسیت

آپاندیسیت چیست

آپاندیسیت بیماری التهاب و عفونت آپاندیس می باشد که به شکل آپاندیسیت حاد و مزمن بروز می دهد.آپاندیسیت یکی از شایعترین دردهای شکمی می باشد که در صورت شدت این درد می بایست جراحی شود.اگر آپاندیسیت درمان نشود می تواند بر اثر پاره شدن آپاندیس باعث عوارض های خطرناکی شود که می تواند باعث مرگ شود.

آپاندیس یک عضو کوچک است که به روده بزرگ متصل است و زمانی که دچار عفونت یا التهاب شود منجر به بیماری آپاندیسیت می شود.آپاندییت معمولا در سنین 15 تا 30 سالگی شایعتر می باشد.

انواع آپاندیسیت

آپاندیسیت بر دو نوع حاد و مزمن است. در موارد حاد آپاندیسیت علائم آن شدید بوده و به طور ناگهانی بروز می کند. در موارد مزمن علائم خفیف تر است و ممکن است در طی چند هفته ، ماهها یا حتی سالها بروز کند.

آپاندیسیت حاد

آپاندیسیت حاد از موارد شایع عفونت آپاندیس می باشد و زمانی اتفاق می افتد که علائم به طور ناگهانی بروز می کند و در مدت زمان یک یا دو روز شدیدتر می شود و نیاز به درمان اورژانسی دارد. اگر این مورد درمان نشود باعث پارگی آپاندیس می شود که می تواند کشنده باشد.

آپاندیسیت مزمن

آپاندیسیت مزمن علائم خفیفی دارد و کمتر اتفاق می افتد که ممکن است علائم آن ممکن است سال های پنهان باشد. تشخیص این نوع آپاندیسیت بسیار مشکل است و در بیشتر موارد تا به آپاندیسیت حاد تبدیل نشود قابل تشخی نمی باشد.

علائم آپاندیسیت

زمانی که آپاندیس دچار التهاب و عفونت می شود چندین علامت از خود نشان می دهد که شایعترین این علائم درد در قسمت پایین و سمت راست شکم میباشد که به مرور شدیدتر می شود.

از علائم دیگر آپاندیسیت کاهش اشتها، سوء هاضمه تهوع، استفراغ، یبوست می باشد.شروع درد آپاندیسیت با گرفتگی خفیف شروع می شود و با گذشت زمان شدیدتر می شود.

نکته بسیار مهم این است که اگر به یبوست شدید و مشکوک به آپاندیسیت هستید هرگز از ملین ها استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث ترکیدن آپاندیس شود و عفونت به تمام بدن نفوذ کند. بهترین کار این است اگر دچار درد سمت راست شکم شدید و برخی از علائم دیگر را احساس کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا آپاندیس یک بیماری اورژانسی می باشد.

علائم آپاندیسیت در کودکان

از علائم آپاندیسیت در کودکان اغلب با درد در قسمت پایین شکم سمت راست شروع می شود که با درد معده و نزدیک به ناف شروع می شود.آپاندیسیت ممکن است در کودکان نیز اتفاق می افتد و با اینکه از سن 15 سال تا 30 سال بسیار شایع است، اما ممکن است در هر سنی بروز کند.

کودکان در زمان ابتلا به آپاندیسیت دچار کاهش اشتها می شوند و همچنین تب، تهوع  و استفراغ نیز ممکن است رخ دهد. این نکته را حتما توجه داشته باشید که در صورت مشاهده علائم آپاندیسیت حتما کودک را سریع به پزشک ببرید.

کودکان در یک ناحیه خاص از بدن درد را حس نمی کنند. این امکان وجود دارد که التهاب به بخش های دیگر بدن نیز انتقال یافته باشد.

علائم آپاندیسیت در بارداری

آپاندیسیت حاد در دوران بارداری یک مورد اورژانسی می باشد که نیاز به عمل جراحی دارد و در بیشتر موارد علائم آن با ناراحتی ها و علائم های زمان بارداری اشتباه گرفته می شود. البته این نکته را بدانید که بر اساس شواهد و تحقیقات 2 درصد از زنان باردار دچار عفونت آپاندیس می شوند.

یکی از دلایل اشتباه علائم آپاندیسیت با علائم بارداری این است که مکان آپاندیس در دوران بارداری تغییر می کند و به سمت بالای شکم تغییر مکان می دهد. آپاندیسیت در دوران بارداری باید سریع تشخیص و درمان شود زیرا ممکن است خطر سقط جنین افزایش یابد.

علت آپاندیسیت

در حال حاظر علت دقیق التهاب و عفونت آپاندیس و ایجاد بیماری آپاندیسیت مشخص نمی باشد، اما برخی از محققان و دانشمندان علت آپاندیسیت را مسدود شدن آپاندیس می دانند. زمانی که آپاندیس مسدود شود باعث می شود در آپاندیس باکتری ها شروع بهر رشد و تکثیر کنند و باعث تورم و چرک شود که باعث ایجاد فشار دردناک در شکم می شود.

از علت های مسدود شدن آپاندیس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدفوع سفت
  • بزرگ شدن فولیکولهای لنفاوی
  • کرم های روده
  • آسیب دیدگی
  • تومور ها

پیشگیری از آپاندیسیت

به طور قطعی هیچ روشی برای جلوگیری از بروز آپاندیسیت وجود ندارد. اما با داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر و سالم می توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید. بر اساس تحقیقات انجام شده کسانی که رژیم های پر فیبر مصرف می کنند کمتر به آپاندیسیت مبتلا می شوند.سعی کنید در رژیم های غذایی خود میوه ها ، سبزیجات ، عدس ، نخود و لوبیا بگنجانید تا رژیم شما سرشار از غذاهای پر فیبر باشد.

تشخیص آپاندیسیت

زمانی بیمار دچار علائم های مشکوک به آپاندیسیت باشد پزشک ابتدا معاینات فیزیکی را انجام می دهد. برای تشخیص پزشک ابتدا قسمت پایین شکم را بررسی می کنند تا تورم یا سفتی و میزان حساسیت را مشخص کند. پس از آزمایشات فیزیکی یک یا چند آزمایش را برای بررسی علائم آپاندیسیت انجام می دهد تا علت احتمالی را تشخیص دهد.

تشخیص آپاندیسیت آزمایش واحد و مشخصی ندارد اما پزشک آزمایشاتی را انجام می دهد که اگر علت بیماری دیگری نباشد پزشک آن علت را به عنوان آپاندیسیت تشخیص می دهد.

آزمایش خون CBC

برای بررسی علائم عفونت پزشک ابتدا آزمایش CBC را درخواست می کند و از طریق این آزمایش خون می توان اختلالات سلامتی را چک کند و مشخص می کند که تعداد سلولهای خون افزایش یافته یا کاهش یافته است. آپاندیسیت اغلب با عفونت باکتریایی همراه است، اما این علائم بیماری های دیگری را نیز ممکن است نشان دهد.

آزمایش ادرار

بعد از آزمایش خون پزشک آزمایش ادرار ، برای رد کردن عفونت ادراری یا سنگ کلیه که یکی از علائم مشابه با پاندیسیت است را تجویز می کند.در این آزمایش ادرار مشخص می شود که آیا به عفونت ادراری یا سنگ کلیه دچار شده اید یا خیر. در صورت نبود عفونت در ادرار علائم به آپاندیسیت نزدیکتر می شود.

تست حاملگی در زنان

یکی دیگر از علائمی که شبیه به آپاندیسیت در زنان می باشد حاملگی خارج از رحم است و این مورد زمانی اتفاق می افتد که یک تخم بارور شده به جای رحم در لوله های فالوپ قرار بگیرد که این خود یک بیماری اورژانسی می باشد.

اگر پزشک مشکوک به بارداری خارج از رحم باشد ممکن است آزمایش بارداری انجام دهد. اگر این مورد نیز وجود نداشت علائم به آپاندیسیت بر میگردد.

تست مشکلاتی لگن در زنان

علائم آپاندیسیت نیز ممکن است با علائم التهاب لگن و کیست تخمداد مشابه باشد. برای اینکه مشخص شود که علائم آپاندیسیت است یا مشکلات لگنی ، پزشک برای بررسی اندام تولید مثل پزشک معاینه لگن را انجام می دهد.

سونوگرافی شکمی

برای بررسی التهاب آپاندیس ، پزشک از طریق تصویر برداری شکمی برای شناسایی علائم احتمالی مانند آبسه شکمی یا انقباض مدفوع استفاده می کند. پزشک یک یا چند آزمایش تصویر برداری از جمله سونوگرافی شکمی ، اشعه ایکس ، سی تی اسکن و یا MRI را انجام می دهد.

درمان آپاندیسیت

درمان آپاندیسیت متفاوت می باشد و به شرایط بیمرای بستگی دارد که اغلب درمان آپاندیسیت عمل جراحی برای برداشتن آپاندیسیت می باشد یا بتواند عفونت ها و آبسه درون آپاندیسیت را تخلیه کند.در برخی از موارد آنتی بیوتیک نیز برای درمان تجویز می شود.

البته در برخی از موارد که آبسه پاره نشده باشد پزشک قبل از عمل جراحی می تواند آبسه را درمان کند. در این روش درمانی ابتدا پزشک برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند و پس از آن به وسیله سوزن آبسه را از آپاندیس تخلیه می کند.

مدت زمان بهبود عمل آپاندیس

زمان بهبودی آپاندیسیت به عوامل مختلفی همچون سلامتی کلی بدن ، عوارضی که آپاندیسیت یا جراحی ایجاد کرده است و نوع درمانی که برای آپاندیسیت انجام شده است بستگی دارد.

اگر از جراحی لاپاروسکوپی برای درمان استفاده کردید ممکن است چند ساعت پس از اتمام عمل یا روز بعد از بیمارستان مرخص شوید.اگر از جراحی باز برای درمان استفاده شده باشد می بایست تا زمان بهبودی کامل در بیمارستان بستری باشید. جراحی باز نیاز به مراقبت دارد.

بعد از مرخص شدن از بیمارستان پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک و همچنین برای کاهش درد مسکن تجویز کند. پزشک برای شما توصیه های رژیمی را نیز تنظیم می کند.

عوارض آپاندیسیت

آپاندیسیت اگر تشخیص به موقع انجام نشود می تواند عوارض جدی داشته باشد که یکی از عوارض های جدی پارگی آپاندیس می باشد.اگر آپاندیس پاره شود باعث پخش باکتری در حفره های شکمی می شود.

اگر باکتری به درون حفره شکمی نفوذ کنند می تواند باعث حفره شکمی دچار الودگی و ملتهب می شود که بسیار خطرناک و حتی باعث مرگ نیز می شود.

عفونت های باکتریایی می توانند روی اعضای دیگر شکم نیز تاثیر بگذارند. باکتری هایی که در اثر پارگی آپاندیس بیرون زده می شوند ممکن است وارد مثانه یا روده بزرگ شود و همچنین از طریق جریان خون به قسمت های دیگر بدن نفوذ کنند.

برای پیشگیری از این عوارض پزشک آنتی بیوتیک ، جراحی و سایر روش های درمانی را تجویز می کند. البته بعضی از عوارض وجود دارند که بعد از درمان ایجاد می شوند. البته خطر مرتبط با آنتی بیوتیک ها و جراحی ها کمتر از عوارض احتمالی آپاندیسیت درمان نشده است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.