شفا مگ

علت خارش واژن چیست و چگونه درمان می شود

خارش واژن از مشکلات شایع در زنان می باشد که در برخی از موارد می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد و اغلب به علت مواد تحریک کننده، عفونت و یائسگی می باشد.

علت خارش واژن چیست

خارش واژن یک مشکل شایع در زنان است که می تواند به علت تماس واژن با مواد بهداشتی، تحریک کننده های پوستی، عفونت واژن و یائسگی باشد. استرس و یا سرطان واژن از علت های نادر خارش واژن است و همچنین ممکن است به علت برخی مشکلات پوستی یا تماس جنسی نیز ظاهر شود. این عارضه در بیشتر مواقع نگران کننده نمی باشد، اما اگر خارش شدید باشد و باعث مشکلات در زندگی روزمره شما شده است باید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به معاینات و آزمایشات دقیق علت خارش را تشخیص و برای درمان آن دارو تجویز می کند.

 علت خارش واژن چیست

خارش واژن به علت مشکلات پوستی

یکی از دلایل خارش واژن بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس است که می تواند باعث ایجاد قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی می شود.

اگزما نوعی بیماری پوستی است که ممکن است در بعضی از زنان مبتلا به اگزما در واژن نیز گسترش می یابد. پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوستی، پوسته شدن و قرمزی پوست سر و مفاصل می شود که می تواند گسترش یافته و در واژن نیز ایجاد شود.

خارش واژن به علت عفونت قارچی

مخمر ها نوعی قارچ هستند که به طور معمول در مهبول وجود دارد. این مخمر ها معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند، اما اگر سطح مخمر ها تغییر کند می تواند باعث عفونت ناراحت کننده ای شود. عفونت قارچی یک بیماری شایع است که از هر 4 زن 3 زن به آن دچار می شود.
معمولا عفونت مخمر پس از طی مصرف دوره ای از آنتی بیوتیک ایجاد می شود.آنتی بیوتیک ها همان طور که باکتری های بد را از بین می برند باکتری های خوب نیز از بین می روند. عفونت مخمری می تواند باعث خارش، سوزش و ترشحات شود.

خارش واژن و واژینوز باکتریال

خارش واژن با ترشحات پنیری می تواند از علائم بیماری واژینوز باکتریال باشد.واژینوز باکتریایی یک بیماری در زنان است که می تواند از علت های شایع در خارش واژن باشد.این بیماری با عدم تعادل بین باکتری های خوب و بد در مهبل ایجاد می شود و از علائم این بیماری معمولا خارش می باشد.

خارش واژن و بیماری های مقاربتی

خارش واژن به همراه ترشحات زرد می تواند به علت بیماری های مقاربتی باشد.بیماری های زیادی می تواند در طول رابطه جنسی اگر محافظت نشده باشد منتقل شود و این بیماری ها می تواند باعث خارش در واژن شود.این بیماری ها شامل سوزاک، تب خال تناسلی ، تریکومونیازیس می باشد.

خارش واژن به علت یائسگی

اغلب زنان که دوره یائسگی را پشت سر می گذارند می تواند در معرض خارش واژن قرار گیرند.خارش واژن در دوره یائسگی به علت کاهش سطح استروژن است و منجر به آتروفی واژن می شود که می تواند باعث خشکی بیش از حد شود. اگر آتروفی درمان نشود می تواند باعث خارش و تحریک شود.

خارش واژن به علت استرس

استرس جسمی و عاطفی باعث می شود که در ناحیه واژن دچار سوزش و خارش رخ دهد. البته این مورد زیاد رایج نمی باشد اما ممکن است در زمان استرس سیستم ایمنی بدن تضعیف و باعث خارش شود.

خارش واژن به علت تحریک کننده ها:

تماس واژن با برخی از محصولات شیمیایی می­تواند منجر به خارش شود. در واقع، این مواد تحریک­ کننده، واکنش آلرژیک ایجاد می ­کند و در نهایت خارش در واژن ایجاد می ­شود. موادی که ممکن است تحریک­ کننده باشند عبارتند از:

  • صابون
  • اسپری
  • داروهای ضدبارداری
  • کرم ها
  • پمادها
  • مواد شوینده
  • نرم کننده های لباس
  • دستمال توالت های معطر

اگر به دیابت یا بی ­اختیاری ادرار مبتلا هستید، ادرار شما نیز ممکن است باعث تحریک و خارش شود.

عوامل تشدید کننده خارش واژن

گاهی همزمان چندین بیماری، به خاطر چندین عامل بیماری در این ناحیه از بدن بوجود می آید که فرد مستعد را، مبتلا به سوزش ناحیه تناسلی همراه با خارش می کند. در دختران جوان نیز که فاقد رابطه جنسی می باشند خارش ناحیه ی واژن و عفونت های قارچی به وضوح دیده می شود. از علائم متداول عفونت و خارش واژن می توان به ورم لب های واژن و ترشح سفید رنگ غلیظ آن اشاره کرد.به طور کلی متخصصان، علت خارش واژن را در چندین عامل تشدید کننده بررسی کرده اند که مهمترین آنها عبارتست از:

شستن این ناحیه با لیف و صابون: در خارش واژن و سوزش آن، بسیاری از بیماران با تصور اینکه بهداشت ناحیه تناسلی و اصول بهداشتی آن را رعایت نکرده و دچار سوزش و خارش شده اند … با لیف و صابون سعی در تمیز کردن بیش از اندازه ی آن می کنند که این عمل بسیار اشتباه بوده و خارش این ناحیه را تشدید می کند.

لباس زیر نامناسب و جذب: استفاده از لباس های بسیار تنگ و نایلونی بویژه غیر پنبه ای، چسبناک (جین و یا جوراب شلواری و مایو) باعث مرطوب شدن ناحیه ی واژن و مستعد به رشد باکتری و قارچ ها می شود که باید از پوشیدن این نوع لباس ها پرهیز شود. (ضروری است در طول روز حداقل یک بار لباس زیر نخی خودتان را عوض نمایید).

حساس شدن با نوار بهداشتی: در دوران قاعدگی از نوارهای بهداشتی مرغوب و با کیفیت استفاده کنید و به دفعات آنها را تعویض کنید.

قارچ ها، باکتری ها و عفونت ها: بسیار دیده شده که پس از ناراحتی و ایجاد مشکلاتی در ناحیه ی تناسلی، مشکلات جدیدی نیز مانند اضافه شدن قارچ ها، باکتری ها و عفونت ها، درمان را سخت تر کرده است.

درمان خانگی خارش واژن

داروهای خانگی زیادی برای خارش واژن وجود دارد، اما درمانی که انتخاب می کنید به علت خارش بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر داخل واژن خارش دارید، ممکن است عفونت قارچی مقصر باشد. اگر خارش روی پوست اطراف واژن باشد، می تواند ناشی از اگزما یا بیماری پوستی دیگری باشد.

  • روغن حمام
  • گاهی اوقات خشکی پوست منجر به خارش ولو می شود.
  • اضافه کردن روغن های ملایم به آب حمام / وان می تواند به مرطوب شدن پوست کمک کند.
  • از مصرف روغن های عطری خودداری کنید. چراکه سوزش نواحی تحریک شده را تشدید می کنند.

جوش شیرین

جوش شیرین به تسکین خارش ولو در اثر تبخال و خشکی پوست کمک می کند.برای رفع خارش با جوش شیرین می توانید یک چهارم فنجان جوش شیرین را به آب حمام اضافه کنید یا آن را به شکل خمیر درآورده و مستقیم روی پوست بمالید.کسی که ضایعات تبخال فعال دارد، می تواند از مزایای استحمام نشیمن داخل جوش شیرین بهره ببرد.شست و شوی ولو با محلول رقیق شده جوش شیرین هم به تسکین خارش کمک می کند. بدین منظور باید به ازای هر لیتر آب، 2.5 میلی لیتر جوش شیرین اضافه شود.

جو دوسر

اضافه کردن جو دوسر به آب حمام به تسکین خارش ولو در اثر خشکی یا ناراحتی های پوستی مثل اگزما کمک می کند.یک مطالعه کوچک در سال 2015 متشکل از 29 شرکت کننده زن، نشان داد استفاده از محلول جو دوسر بطور چشمگیری شدت خارش را کاهش می دهد.


ویتامین E

طبق تحقیقات، ویتامین E می تواند به تسکین خارش ولو، در اثر درماتیت آتوپیک یا یائسگی کمک کند.برای مثال می توان به مطالعه ای اشاره کرد که در سال 2016 در مورد اثرات شیاف ویتامین E انجام گرفت و نتیجه گرفت ویتامین E برای درمان آترفی واژن بین زنان یائسه موثر است.منظور از آتروفی واژن خشکی، التهاب و نازک شدن دیواره های واژن است.جالب است بدانید مصرف موضعی یا خوراکی ویتامین E هم همین تاثیرات مشابه را دارد. ضمن اینکه ویتامین E برای مصرف داخل واژن در اشکال مختلفی از جمله شیاف و کرم در دسترس است.

ماست و عسل

ماست حاوی نوعی باکتری به نام لاکتوباسیلوس است که بطور طبیعی در دستگاه تناسلی هم یافت می شود.بر اساس شواهد، مالیدن مخلوط ماست و عسل روی ولو یا استفاده از آن داخل واژن می تواند به درمان عفونت های قارچی به عنوان یکی از عوامل ایجاد خارش کمک کند.

براساس نتایج یک مطالعه در سال 2015 علائم عفونت های قارچی، در شرکت کنندگانی که از کرم واژینال ماست و عسل استفاده کرده بودند، کمتر دیده شد.یک مطالعه بزرگتر در سال 2012 نشان داد استفاده از محصولات حاوی ماست و عسل در زنان باردار مبتلا به عفونت های قارچی تاثیرات چشمگیری به همراه دارد.با این وجود مقامات بهداشتی هشدار داده اند که شواهد در مورد تاثیرات مصرف ماست در درمان عفونت های مخمری واژن محدود و غیر قابل استناد هستند.

سیر

برخی افراد معتقدند مصرف کپسول های خوراکی سیر، یا حتی قرار دادن سیر داخل واژن در جلوگیری و درمان عفونت های باکتریایی و قارچی واژن موثر است.گرچه یک بررسی در سال 2015 هشدار داده است که شواهد در مورد اثربخشی این درمان محدود بوده و ممکن است سیر برای واژن و ولو اثرات معکوسی از جمله سوزش و واکنش های آلرژیک به همراه آورد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خارش مداوم باشد، فرد می بایست به پزشک مراجعه کند، بخصوص اگر با علائم زیر همراه باشد:

  • ترشحات بد بو واژن
  • ترشح غلیظ سفید، زرد یا سبز
  • سوزش و التهاب ولو
  • درد موقع ادرار کردن
  • درد موقع رابطه جنسی
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.