شفا مگ

زیمکسیر چیست

زیمکسیر یک آنتی بیوتیک با اشکال قرص ، کپسول 250 و 500 میلی گرم و شربت 100 ، 200 میلی گرم بر 5 میلی لیتر می باشد.داروی زیمکسیر برای بیماری های برونشیت، سینوزیت، سینه پهلو و سیاه سرفه و عفونت ریه تجویز می شود. زیمکسیر برای درمان عفونت های باکتری مورد استفاده قرار می گیرد و عفونت های ویروسی را درمان نمی کند.شربت زیمکسیر بیشتر برای نوزادان و کودکان تجویز می شود. در ادامه با موارد مصرف، عوارض و هشدارهای مصرف زیمکسیر آشنا شوید.

زیمکسیر چیست
  1. موارد مصرف
  2. هشدار مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی

موارد مصرف زیمکسیر

زیمکسیر یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. از زیمکسیر برای درمان عفونت باکتریایی پوستی ، فارنژیت، تونسیلیت، سینوزیت، برونشیت مزمن، پنومونی، اوتیت حاد استفاده می شود.از زیمکسیر برای درمان جوش های پوستی که علت آن عفونت باکتریایی می باشد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدار مصرف زیمکسیر

اگر هر یک از بیماری های کبدی و کلیوی ، بیماری ابتلا به اختلالات ریتم قلب ، و یا اگر سطح پتاسیم در خون شما پایین باشد و یا متبلا به بیماری میاستنی گراویس را دارید میبایست قبل از مصرف زیمکسیر با پزشک خود مشورت کنید.کسانی که به کلاریترومایسین، اریترومایسین آلرژی دارند نمیتوانند از این دارو استفاده کنند.اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید و یا در دوران شیردهی هستید میبایست قبل از مصرف زیمکسیر با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف زیمکسیر

مقدار دوز مصرف و نحوه مصرف زیمکسیر بر اساس سن، شرایط بیماری توسط پزشک تجویز می شود و برای بزرگسالان بیشتر از کپسول زیمکسیر استفاده می شود.

  • به منظور رسیدن به بهترین نتایج درمان و فراموش نکردن مصرف، دارو را سر ساعات معین مصرف کنید.
  • حتی اگر پیش از اتمام دوره درمان علائم بیماری رفع شده است حتما دوره مصرف دارو را مطابق دستور پزشک تکمیل کنید.
  • مصرف سوسپانسیون زیمکسیر معمولا برای کودکان و بزرگسالانی که به هر دلیلی قادر به مصرف کپسول نیستند توصیه می شود.
  • اگر مصرف دارو پیش از ۳۰ دقیقه سبب استفراغ شد، برای اطمینان از نیاز به تکرار دوز مجدد با پزشک تماس بگیرید.
  • اگر نوبت مصرف داروی خود را فراموش کردید، به محض آنکه به خاطر آوردید دارو را میل کنید. مگر آنکه نزدیک به نوبت بعدی مصرف باشد، در اینصورت نیازی نیست دوز فراموش شده را مصرف کنید.

مقدار مصرف زیمکسیر

مصرف زیمکسیر برای بزرگسالان: مقدار مصرف معمول برای بزرگسالان، 500 میلی گرم یک بار در روز برای 3 تا 5 روز مصرف می شود.

مصرف زیمکسیر برای کودکان:کودکان سن بیش از ۶ ماه ۱۰mg/kg یک بار در روز برای ۳ روز یا بر اساس وزن کودک به ترتیب زیر مصرف می شود:

  • برای وزن ۱۵ -۲۰ کیلوگرم – مقدار ۲۰۰ میلی گرم
  • برای وزن ۳۵- ۲۶ کیلوگرم ، مقدار ۳۰۰ میلی گرم
  • برای وزن ۴۵ -۳۶ کیلوگرم- مقدار ۴۰۰ میلی گرم ( این مقدار یک بار در روز برای ۳ روز مصرف می گردند

عوارض جانبی زیمکسیر

از عوارض شایع مصرف قرص زیمکسیر اسهال، تهوع و دل درد می باشد که اگر این عوارض خفیف باشند، طی چند روز یا حداکثر دو هفته برطرف می شوند. اگر عوارض خیلی شدید هستند یا برطرف نمی شوند، با پزشک مشورت کنید.

بعضی از عوارض دیگر این دارو استفراغ ، نفخ شکم ، دل پیچه ، عفونت قارچی واژن، سرگیجه ، سردرد ، جوش های پوستی میباشد که زیاد رایج نیستند.

تداخل دارویی زیمکسیر

زیمکسیر  ممکن است با داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد که به این منظور می باشد که ممکن است باعث عوارض جدی شود یا اثر داروها را افزایش یا کاهش دهد. زیمکسیر با داروهای ضد بارداری تداخل دارد و ممکن است اثر داروهای ضد بارداری را کمتر کند.اگر از داروها ضد بارداری استفاده می کنید می بایست در صورت مثرف زیمکسیر از روش های دیگر کنترل بارداری استفاده کنید.

زیمکسیر را همزمان با داروهای آنتی اسید که حاوی آلومینیوم و منیزیم هستند نباید مصرف شود و همچنین فنی توئین، باریتونها، کاربامازپین و سیکلوسپورین می تواند با زیمکسیر تداخل داشته باشد.

مصرف زیمکسیر در بارداری

زیمکسیر در گروه B بارداری قرار دارد که به این معنی می باشد که در دوران بارداری بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست و می بایست توسط پزشک تجویز گردد.اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف زیمکسیر در دوران شیردهی

زیمکسیر به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد در حال شیردهی اسیب برساند.قبل از تجویز زیمکسیر با پزشک خود مشورت کنید شاید لازم باشد شیردهی را متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.