شفا مگ

مهمترین علائم سرطان ریه

سرطان ریه انواع مختلفی دارد که تا زمانی گسترش پیدا نکند علائمی را از خود نشان نمی دهد که البته در برخی از افراد مبتلا به سرطان ریه در اوایل سرطان نیز علائمی را نشان می دهد. اگر علائم را تشخیص داده اید و بتوانید به موقع به پزشک مراجعه کنید ممکن است سرطان ریه در مرحله اولیه تشخیص و درمان شود.مهمترین علائم سرطان ریه تنگی نفس ، سرفه خونی و سرفه ای که بدتر می شود. در ادامه با علائم سرطان ریه آشنا شوید.

مهمترین علائم سرطان ریه
  1. علائم شایع در سرطان ریه
  2. علائم گسترش سرطان ریه
  3. علائم با سندرم خاص

علائم شایع در سرطان ریه

علائمی که در کسانی که مبتلا به سرطان ریه هستند متفاوت است و ممکن است یک یا دو علائم را در فرد مبتلا مشاهده کرد. علائم شایع سرطان ریه شامل:

  • سرفه های خشک که برطرف نمی شود و مدام بدتر می شود.
  • سرفه خونی یا خلط رنگی
  • درد قفسه سینه که اغلب با تنفس عمیق، سرفه یا خنده بدتر می شود
  • خشونت در صدا
  • کاهش وزن و از دست دادن اشتها
  • تنگی نفس
  • احساس خستگی و ضعف
  • عفونت هایی نظیر برونشیت و ذات الریه
  • خس خس صدا

علائم گسترش سرطان ریه

اگر سرطان ریه گسترش پیدا کند و به سایر عضو های بدن نیز منتقل شود ممکن است علائم های دیگری نیز داشته باشد. اگر به استخوان ها رسیده باشد علائمی مانند درد استخوان ، درد کمر یا لگن را به همراه دارد.اگر سرطان ریه به مغز یا نخاع گسترش یافته باشد می تواند علائم تغییرات سیستم عصبی مانند سردرد، ضعف یا بی حسی در دست و پا، همینطور سرگیجه و مشکلات تعادلی را به همراه داشته باشد.

در زمان ابتلا به سرطان ریه اگر سرطان به کبد نیر رسیده باشد می تواند علائمی مانند زردی پوست و زردی در سفیده چشم داشته باشد. همچنین اگر توده سرطانی نزدیکی سطح بدن باشد باعث می شود گسترش سرطان به پوست یا غدد لنفاوی رسیده باشد که ممکن است در گردن یا ترقه برامدگی توده نمایان شود.

علائم با سندرم خاص

دربرخی از انواع سرطان های ریه مشاهده شده است که سرطان باعث سندرم با علائم بسیار خاصی شوند که این علائم نشان می دهد که سرطان در کدام نقطه از بدن رخ داده است.

سرطان ریه با علائم سندرم هورنر

تومور پانکوست به سرطان های قسمت بالای ریه گفته می شود که گاهی اوقات باعث می شوند عصب های چشم و صورت را تحت تاثیر قرار بدهند و باعث علائم سندرم هورنر می شود.علائم سندرم هورنر شامل افتدگی پلک ، کوچک شدن مردک یک چشم ، قطع عرق در یک طرف صورت و در بعضی موارد سبب درد شدید شانه نیز می شوند.

سرطان ریه با علائم سندرم ورید فوقانی

ورید فوقانی یک رگ بزرگ است که خون را از سر و بازوها به قلب باز می گرداند که مسیر این رگ در کنار قسمت فوقانی ریه راست و غدد لنفاوی قفسه سینه قرار دارد.

تومور پانکوست می تواند روی رگ فوقانی فشار وارد کند که باعث می شود خون در رگ بماند و ایجاد تورم در صورت ، گردن و بازوها و قسمت بالای قفسه سینه شود. این سندرم باید سریع درمان شود زیرا ممکن باعث مرگ شود.

سرطان ریه با علائم سندرم پارانئوپلاستیک

بعضی از سرطان های ریه می توانند مواد شبیه به هورمون تولید کنند که وارد جریان خون می شود و به بافت های دیگر می رود و اگر سرطان به آن بخش نرسیده باشد باعث مشکلات سندرم پارانئوپلاستیک می شود.گاهی اوقات این سندرم می تواند اولین نشانه های سرطان ریه باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.